Inlägg från: Lisa P |Visa alla inlägg
  • Lisa P

Skrik och gap

Det låter precis som våra två barn. De är 6 och 4 år och storebror är precis som din äldsta dotter. Han kräver också enormt mycket egentid med mamma eller pappa och när man ska avsluta blir han alltid upprörd och vill ha mer och mer...
    Vi har gått en kurs som heter KOMET. Googla om du inte vet vad det är. Efter deras modell så körde vi en grej som heter "ormen". Man får en belöning (ett klistermärke som ska sättas på en tavla) och när de samlat 10 klistermärken får de en större belöning (t.ex. se en film, en glass, russin, spela spel med en förälder). Och uppgiften var "att vara snäll". Det fungerade riktigt bra och det gjorde också att vi samtalde mycket hemma om vad snäll innebär och på vilka sätt man kan vara snäll...
    Det kanske inte fungerar för alla men det funkade för oss. Fast nu börjar det bli dags att köra en ny runda med ormen snart   

• Lisa P

Precis som en del säger tror jag inte alltid att bestraffningar är bra för barn som har problem med anknytning. När det gäller Komet så gäller det att plocka russinen av kakan. Vi tog med oss allt positivt och körde inte allt enligt deras modell.
    Ibland kan det vara bra att testa något nytt, att bara följa en mall, för att ta sig ut gamla mönster och vanor som blivit negativa. Efter vår Komet-kurs så vet jag inte om vi är så "kometiga" längre men vi tog oss ur en negativ spriral som bestod av mycket bråk och skrik hemma. Nu är allt mycket lugnare. Och nu har vi som föräldrar fått bättre sjävförtroende, vi har fått olika verktyg att använda om vi känner att det behövs. (Nu talar jag inte om bestraffningar utan om, "ormen", uppmärksamhet och förberedning som Komet handlar mycket om).
    Komet passar kanske inte alla men om man så bara tar till sig 10 % av kursen så har man ju ändå fått 10 % inspiration och hjälpmedel. Bättre än inget. Och det finns ju fler kurser och sammankomster att ta del av som förälder. Vi har aldrig tvekat att ta hjälp när vi har haft problem med vårt föräldraskap och det är jag glad över.
    Vi har även använt oss av en metod som heter Marto Meo, det kan jag varmt rekommendera. Där finns inga pekpinnar, man bara fokuserar på det som är positivt! 

Svar på tråden Skrik och gap