Inlägg från: FrökenKanSjälv |Visa alla inlägg
  • FrökenKanSjälv

Hur göra för att det ska bli så smidigt som möjligt??

Sweet life skrev 2011-09-22 08:26:51 följande:
    Nu har vi berättat för barnen att jag ska flytta in. Dem vart överlyckliga båda två...

Deras pappa talade tydligt om att det jag säger gäller lika mycket som det han säger och att bara för att jag inte är deras mamma betyder inte det att dem inte behöver lyda.

Så om två veckor går jag från en liv som ensamboende student på 25, till sambo med två barn varav ett varannan vecka...
    Glöm inte att diskutera ekonomiska frågor. Ska du betala hälften av boende och mat eftersom ni är två vuxna, eller ska han betala 3/4-delar eftersom han är ansvarig för tre personer? Den uppdelningen är inte självklar, alla har sin egen åsikt i frågan.

Det är också bra att ha pratat om ansvarsfördelningen när det gäller hushållsarbete. Ska ni dela lika på allt? Eller ska ni bara dela lika på mat, disk, tvätt och städning medans han sköter allt som rör barnen? Har han tänkt att du ska lämna/hämta på förskolan eftersom du ändå bara är hemma och pluggar (enligt lagen har barnet rätt att vara på förskolan de tider som föräldern arbetar, sambons tider räknas inte)?

Det finns mycket man kan bli osams om eller känna sig orättvist behandlad för! Inget roligt att gå runt och känna sig som en gratis hushållerska/barnvakt.
  • FrökenKanSjälv
    Sweet life skrev 2011-09-27 10:31:25 följande:
    Just nu är jag mest orolig över att den yngsta tjejens mamma kommer tycka att jag tar över för mycket. Därför kommer jag ligga lågt i början, bara tillrättavisa om jag anser att det har gått för långt. Den äldsta tjejen har flyttat till honom på heltid (förutom varannan helg) från sin mamma. Och hon saknar helt rutiner och regler och har fått göra som hon velat tidigare. Så det kommer garanterat bli mycket bråk och skrik från hennes sida när hon får ta del av de husregler som börjar gälla om någon vecka...

Är det förresten bra att inför regler samtidigt som jag flyttar in, eller ska man vänta med dem ett tag? Vi är lite kluvna där...
    Nu är ju jag av uppfattningen att barn mår bättre med tydliga regler, så mitt svar är färgat av det.

Jag tror att det är bra att så snabbt som möjligt sätta de yttre gränserna. Tex att bemöta andra med respekt, inte svara uppkäftigt, inte göra illa andra varelser eller prylar, osv. De gränserna gäller naturligtvis ALLA i hushållet, inte bara barnen. Sedan får man vartefter ta en sak i taget när det blir naturligt. Tex att det ska vara tyst i huset efter klockan 22 på vardagar. Eller att inte låna andras kläder utan att fråga.

Det går nog lättare om ni hela tiden pratar utifrån att reglerna gäller alla. Det gäller att få barnen att förstå att reglerna är till för säkerhet och för allas trevnad, och då funkar det inte om de vuxna får bryta mot vilka regler de vill. Säg tex "Det skulle nog inte kännas bra för dig om jag gick in i ditt rum och lånade xxx utan att fråga. Därför tycker jag att vi ska ha regeln att man frågar först innan man lånar saker av varandra." En annan fördel är att om man själv måste följa reglerna så sätter man inga korkade regler.

En sak som funkar jättebra på mina tonåringar när de har övernattande kompisar på vardagar (loven naturligtvis) är att hota med "Om ni håller mig vaken ikväll/natt så lovar jag att väcka er när jag går upp till jobbet klockan halv sex". De behöver helt enkelt inse att man behöver respektera varandra för att alla ska må bra.
Svar på tråden Hur göra för att det ska bli så smidigt som möjligt??