• Flashbulb

varför ser man annorlunda ut på foto än i verkligheten?

En sak jag har undrat länge är varför man ser helt annorlunda ut på foto än i verkligheten?
    ifall någon tar ett kort kan man nästan se ut som en annan person, oftast fulare. Vad tror ni det beror på?  Ska iväg på fest ikväll och stod och fixade mig framför spegeln precis. För skojs skull tog jag fram kameran och tog en bild. Det där var verkligen inte vad jag såg i min spegelbild.

• Svar på tråden varför ser man annorlunda ut på foto än i verkligheten?
  • Eisa
    Flashbulb skrev 2011-09-16 18:50:51 följande:
    Så, med andra ord. Människor ser mitt fotografiska utseende än det ansikte jag ser i spegeln? Hur kommer det sig att jag alltid kan se likadan ut i speglar men ser annorlunda ut på bild?
    Jag fattar inte heller. Okej, man är inte van att se sig själv från det hållet (icke spegelvänd), men det konstiga är att andra människor anser att man ser likadan ut på foto som i verkligheten. Det är bara man själv som tycker man ser annorlunda ut.

Mycket oroväckande.
  • Flashbulb

Sjukt deprimerande egentligen. Tror självförtroendet får sig en smäll.
    Lyckas precis finna ett ganska bra svar från en fotograf tydligen. Gillade vad han skrev.

"As a photographer, I can tell you that the camera can, and many times DOES, distort how you really look. Different lenses, a slightly "wrong" angle or shadow.... I can take a picture with my camera, and 2 other different cameras, and no one looks the same in each one. Your standard point and shoot cameras have wide angle lenses so you get more of a room or group into a shot. Wide angle lenses are VERY distorted.  (you know how things look through a peephole in a door? That's an exaggerated example of a wide angle lens. That bending of the sides and bulging of the middle is the same idea, only a camera is much less severe...but think about that for a minute...you can certainly imagine what that effect, even slightly, can do to your photographic reflection!!)

Do not let photographs discourage you. We photographers get paid to take pictures because we LEARN how to shoot pictures of people to make them look their best. Otherwise, why hire a photographer when your friends can take pics for free?

I've also shot modeling portfolios, and those girls are SO MUCH more painfully thin in person than they even look in their photos. That addage about the camera adding 10 pounds? TRUE in many many situations!

N O!  a snapshot is not an accurate representation of how you REALLY look. And chances are, you look much better in person. Blow it off as a bad picture (or a camera with a crappy lens) and remind yourself that you saw the truth in your mirror."

• Mälaröbo
    Moppepojke skrev 2011-09-16 18:42:16 följande:
    för man är spegelvänd i spegeln. testa fota i spegeln istället.
    Helt rätt!
    Den bilden vi själva är vana att se är alltid spegelvänd och ett foto är det som andra ser. Den "riktiga" bilden!
  • MammaMia88

Hatar foton tagna på mig. Såg några nya på morsans dator och började nästan stortjuta....vad FAN ser min sambo i mig undrar jag? Förvånad Har direkt inte haft ont om killar efter mig heller, så antingen ser jag bättre ut i verkligheten eller så måste jag ha en sjukt bra personlighet som "lyser igenom" fulheten. Obestämd

• Flashbulb
    MammaMia88 skrev 2011-09-16 22:16:11 följande:
    Hatar foton tagna på mig. Såg några nya på morsans dator och började nästan stortjuta....vad FAN ser min sambo i mig undrar jag? Förvånad Har direkt inte haft ont om killar efter mig heller, så antingen ser jag bättre ut i verkligheten eller så måste jag ha en sjukt bra personlighet som "lyser igenom" fulheten. Obestämd
    Klockrent. Du beskrev precis mina tankar.
  • Flashbulb

Intressant ändå hur en människas personlighet verkligen kan påverka hur man ser ut. Tom rätt klädesplagg kan göra så pass stor skillnad i fotografier och utseende. Jag ser ut sämre i helvita och svarta kläder tex.

• heter

Jag vet hur det känns. Tycker jag är ganska snygg i verkligheten men när jag ser foton på mig själv så vill jag bara gråta. Var på bröllop nyss och tyckte jag var jättesnygg när jag lämnade hemmet men några foton senare den dagen så var självförtroendet i botten kan jag säga och likaså humöret för jag var ju hur ful och tjock som helst på alla foton. Gråter

• castillo
    Flashbulb skrev 2011-09-16 18:35:32 följande:
    En sak jag har undrat länge är varför man ser helt annorlunda ut på foto än i verkligheten?
    ifall någon tar ett kort kan man nästan se ut som en annan person, oftast fulare. Vad tror ni det beror på?  Ska iväg på fest ikväll och stod och fixade mig framför spegeln precis. För skojs skull tog jag fram kameran och tog en bild. Det där var verkligen inte vad jag såg i min spegelbild.

därför att när man kollar sig i spegeln så ställer vi oss i den positionen som vi själva ser snyggast ut i . exemepl drar in lite på magen, späner ansiktsmuskler så att ögonbrunen lyfts lite så man ser piggaer ut osv. men när vi inte ser oss i spegeln så ser vi normala ut. inget konstigt alls. fotomodeler exepel är super duktiga att se vakra ut på bild men kanske inte alls är det i värkligheten. det är för att dom har lärt sig att fora ansiktet väldigt mycket vi har juh massor av muskler i ansiktet. så om du är påen fest och ska vara med på bild så se till att vara bered att dom fotar. du kan även tränna framför spegeln hur du ser snyggast ut och lära känna ditt eget ansikte så att du styr dina muskler atomatist när kamran plokas fram. lycka till
  • Insatt

Jag vet inte. Min sambo gör sig inte på bild. Alla som sett honom på bild innan de träffat honom har sagt att han var stilig, men när de ser honom IRL får jag alltid "WOW!!! Men vad snygg han är!!!"-kommentarer av samma personer som också säger att han är mycket finare i verkligheten än på bild. Syrrans bebis blir inte heller lika söt på bild som hon är i verkligheten.

• signestelevison

Jag har tänkt en hel del på detta och haft grova komplex, när jag ser mig själv i spegeln på morgonen och har fixat i ordning mig osv osv... Då ser jag bra ut (tycker jag iaf) sen när tex vönner tar kort på mig i skolan, så kan typ mina ögon vara ojämna den ena sidan av läppen e större än den andra, samma när jag tar vanligt kort på mig själv i mobilen, det ser annorlunda ut på vanligt foto än vad det gör när jag tar kort med tex Snapchat, vet it vad detta beror på för på snapchat ser jag det jag ser i min spegelbild på men foto appen som alla mobiler ha nedladdade sedan innan så ser man helt javla förjävlig ut, och jag hoppas och ber till Gud att det it är så andra ser på en för då vet jag it vad jag gör, vill bara gråta typ när jag ser bilder på mig själv men som sagt i spegelbild ser jag helt normal ut, med jämna ögon normal storlek på läpparna, lika stora näsborrar osv.. men detta ger mig sånt grovt komplex, och uppskattar svar :)

• fotograf

Mer än sex år gammal tråd, men svarar ändå.

Anledningen till att man ser olika ut i en spegel jämfört med ett fotografi är att spegelbilden är tredimensionell medan fotografiet är tvådimensionellt. Man tappar en hel dimension och plattas ut på ett fotografi.

Ni som oroar er för att andra uppfattar er som ni ser ut på bild kan vara lugna. Det gör de inte. De ser er på samma sätt som ni ser er själva i spegeln.

Vill man ta ett fotografi på sig där man inte ser så annorlunda ut så är ett tips att använda ett objektiv med stor brännvidd (teleobjektiv) och be den som tar fotot att ställa sig några meter bort. På så sätt motverkas en del av den förvrängningseffekt som omvandlingen från 3D till 2D medför.

Professionella modellfotografer arbetar ofta i rymliga fotostudios där de står fem-tio meter från den modell de ska fota. Modeller är visserligen ganska fotogeniska, dvs gör sig bra på bild oavsett, men att stå en bit ifrån underlättar.

Jämför en sådan bild med att ta en selfie med mobilen där du håller kameran bara några decimeter från ansiktet. Då blir proportionerna rejält förvrängda och det som är i mitten av bilden, inte sällan näsan, kan se groteskt stor ut.

• Minniemousemommy

Jag tycker att jag är snygg i spegeln och andra säger att jag är snygg i verkligheten. Dock så blir jag nästan aldrig bra på foton som andra tar av mig, men när jag filmar (har en youtubekanal) eller fotar mig själv speciellt med framkameran på telefonen så ser jag jättesnygg ut. Snyggare än i spegeln till och med. Blir alltså väldigt bra på så kallades selfies haha. Brukar tvinga min man, kompis, mamma eller vem jag nu är med att ta minst 20 bilder varje gång de fotar mig :) 

• Minniemousemommy

Sedan sminkas ju modeller med speciella tekniker och färger som gör att de ska se så bra ut på bild som möjligt och de fotas med typ 10 olika ljuskällor. Det gör ju oftast inte privatpersoner... På bilder tas ju tex ansiktet skuggor bort (blixtbilder speciellt) och har man då inte extra mycket contour-smink så kan ansiktet se platt ut och man kan även se plufsigare ut. Smink som ser bra ut i naturljus ser inte nödvändigtvis bra ut på bild, tyvärr. 

fotograf skrev 2017-12-13 01:18:34 följande:

Mer än sex år gammal tråd, men svarar ändå.

Anledningen till att man ser olika ut i en spegel jämfört med ett fotografi är att spegelbilden är tredimensionell medan fotografiet är tvådimensionellt. Man tappar en hel dimension och plattas ut på ett fotografi.

Ni som oroar er för att andra uppfattar er som ni ser ut på bild kan vara lugna. Det gör de inte. De ser er på samma sätt som ni ser er själva i spegeln.

Vill man ta ett fotografi på sig där man inte ser så annorlunda ut så är ett tips att använda ett objektiv med stor brännvidd (teleobjektiv) och be den som tar fotot att ställa sig några meter bort. På så sätt motverkas en del av den förvrängningseffekt som omvandlingen från 3D till 2D medför.

Professionella modellfotografer arbetar ofta i rymliga fotostudios där de står fem-tio meter från den modell de ska fota. Modeller är visserligen ganska fotogeniska, dvs gör sig bra på bild oavsett, men att stå en bit ifrån underlättar.

Jämför en sådan bild med att ta en selfie med mobilen där du håller kameran bara några decimeter från ansiktet. Då blir proportionerna rejält förvrängda och det som är i mitten av bilden, inte sällan näsan, kan se groteskt stor ut.

• Milkway

För att i spegeln ser du inte ditt yttre du ser ditt inre som reflekteras i ditt yttre. När vi tar ögonkontakt med oss själva i spegeln sägs det att man ser in i sin själ, så du ser mer din personlighet i spegeln. Din självkänsla.

I spegeln är det alltid samma vinkel och ungefär samma ljus du står likadant du tittar likadant i spegeln medan på ett foto är det vinkel det är skuggor och ljus det är hur du sitter eller står det är så många fler komponenter som spelar in och därför kan en person se ut som tio olika människor på fotografi. För att inte tala om olika kameror/ objektiv och inställningar ger olika resultat.

Du som skrev att det märks att du får ett annat utseende i start/Vita kläder det beror på att din hudton och din personlighet och stil är det som passar dig, ingenting annat. Har du på dig något som någon annan säger är snyggt så kan du totalt försvinna i de plaggen pga att det inte matchar din personlighet. Samma med hår smink och andra saker.

Man kan se det som att fotografi är manipulation, medan spegelns bild är äkta.

• Mizzys

Gammal tråd, jag vet men fan googlade på ämnet.

När jag tittar i spegeln så tycker jag att jag ser snygg och fräsch ut tom håret är bra idag. Tänkte ta ett foto till Instagram men självförtroendet sjönk, på bilden jag tog såg jag grå och sliten ut och håret helt platt . Jag fattar inte hur de kan vara så och hur det kan få mig till att ifrågasätta min egen självbild. Skumt, jag vet.

Minns att jag hade en kollega som var så ?fotogenisk? såg okej ut i verkligheten men lös på bild.

Vet inte vad jag vill med detta, skönt att bara skriva av sig.

Svar på tråden varför ser man annorlunda ut på foto än i verkligheten?