• ForReal

VART kan jag anmäla grannen och dess SCHÄFER hund?

Anonym (ARG) skrev 2011-09-16 16:49:07 följande:
    Jag bor i en villa i centrala delen i en liten ort. Vi har trädgård utan staket, men ungarna håller sig på tomten ändå. Jag fick för 2 månader sedan en liten bebis till, så jag är mammaledig.

Problemet:

En av mina grannar som bor i ett litet familjelägenhets hus rätt över gatan har småbarn och en SCHÄFER. Personen har haft hunden sedan valp och nu har det gått 3-4 månader så hunden är stor. Allt har vart lugnt tills h*n skaffade hunden, eller tills 2 månader sedan när hunden börjat skälla på saker och ting. Detta iriiterar mig.
    H*n är ofta ute med sin hund och ibland så reagerar hunden på andra hundar, precis utanför vårt hus!!
    Ägaren säger nej eller nonchalerar hunden och går vidare, med hund och barn. Så gör man INTE.  

Ser ibland ut genom fönstret och hunden reagerar mot katter och skäller på deras bostadsparkering, vad säger dennes nära grannar?

Idag fick jag nog, ägaren och dennes hund tränare skulle göra nån övning på deras parkering, dvs utanför vårt hus. Min lilla ligger i vagnen utomhus och sover.

Denna äckliga hund börjar skälla under övningen och håller på i evighet, enligt mig. Sedan går då paret och hunden fortsätter att gny och skälla. Jag blir arg och ryter ifrån att dem väcker mitt barn som ligger utomhus och sover.
    Vart kan jag anmäla detta jäkla liv?           
    Du kan inte anmäla "detta jäkla liv". Jag kan inte se att något är fel, hundar skäller ibland och ägaren är ju tydligen med och tränar den osv. Det enda rätta är väl att du flyttar om du inte tål det, tyvärr. Du kan inte begära att ingen får låta så att ditt barn som redan är utomhus blir stört. Flytta till landet eller lär dig leva med ljud är mitt råd.
  • ForReal
    Anonym (ARG) skrev 2011-09-16 20:25:10 följande:
    Oavsätt alla kommentarer om hur mkt man skall acceptera, så kommer jag att anmäla.

Ingen chans i världen att hundträning skall ske på min gata. oavsätt om man är polis eller ej. Som hundförare grannen är. Man skaffar sig helt enkelt skog och mark att träna på. INTE i centrala delar där det finns  småbarn. 
    Varför lägga tid på att anmäla något du inte kan göra något åt? Vad ska du anmäla dem för? Bara nyfiken.
  • ForReal
    Nutta skrev 2011-09-17 00:04:03 följande:
    Detta är FL. ALLT kan anmälas vet du väl?
    självklart kan man anmäla en SCHÄFER också. På ett sätt eller ett annat...

Hehe :) Svårt bara med rubriceringen där. "Hej jag vill anmäla en hund som skäller. En SCHÄFER".

• ForReal
    Anonym (ARG) skrev 2011-09-17 22:51:37 följande:
    Vi får väl se hur kommunen agerar.
    Men vad blev din polisanmälan rubricerad som då? För jag antar att du inte fick kalla fötter och lät bli att ringa dem? 
  • ForReal
    Korsriddaren skrev 2011-09-18 00:03:55 följande:
    TS har inte anmält något än...
    OK, man behöver ju inte vänta till på måndag med det. Bara ringa 114 14. Inte för att jag tror att anmälan kommer tas emot, men ändå.
  • ForReal
    ForReal skrev 2011-09-18 00:13:53 följande:
    OK, man behöver ju inte vänta till på måndag med det. Bara ringa 114 14. Inte för att jag tror att anmälan kommer tas emot, men ändå.
    Eller hur funkar det egentligen om man anmäler ett icke-brott sas?
  • ForReal
    sharatec skrev 2011-09-18 00:23:04 följande:
     Jag tror, notera tror, att de är skyldiga att ta upp anmälan ändå. Det kanske rentav finns någon åklagare som kan ägna några sekunder åt att skriva ner ett "brottslig gärning ej begången" eller liknande?
    sharatec skrev 2011-09-18 00:23:04 följande:
    Jag tror, notera tror, att de är skyldiga att ta upp anmälan ändå. Det kanske rentav finns någon åklagare som kan ägna några sekunder åt att skriva ner ett "brottslig gärning ej begången" eller liknande?
    Kan nog va så, att de måste anteckna det på nåt sätt. I så fall hoppas jag TS låter bli att uppta polisens (och därmed våra skattepengars) dyrbara tid.
  • ForReal
    TeamTss skrev 2011-09-18 16:27:00 följande:
    Du kan ju fråga polisgrannen då vart du ska anmäla honom? ;) Han borde ju veta.
  • ForReal

Men TS, ärligt så förstår du väl att denna anmälan inte skulle leda till något? Förutom grannosämja då.

• ForReal
    Anonym (ARG) skrev 2011-09-18 19:28:02 följande:
    Varför ska  jag ta åt mig vad andra tycker här?
    Jag har lika stor rätt att tycka som jag gör, som även du har. 

Hunden går inte bara på promenader, ett fasligt liv för denna mindre fina hund med sig.

Träning sker på vår gata och stör.     
    Då borde du skippat starta en tråd om du inte ville ha andras åsikter, för det får man garanterat då. Din rätt till din åsikt har inget att göra med det. 
  • ForReal
    Anonym (ARG) skrev 2011-09-18 22:09:55 följande:
    Jag är inte alls ohyfsad eller oförskämd. Finns värre inlägg från andra än just mina.

Jag irriterar mig på att folk inte kan acceptera att detta ÄR ett problem för mig och min familj.

Ja imorgon efter jag kontaktat kommunen. Ska jag kasta boll med barnen när ägaren är ute med sin hund. Just på gatan!!    

Vad barnsligt, ska du "ge igen"? Men snälla ingen kommer bry sig om det. Var lite ödmjuk istället.

Ser fram emot vad morgondagens samtal ska ge, för du berättar väl? Frågar också igen, du skulle ju minsann polisanmäla. Varför har du inte gjort det då? Har du kanske insett att det vore lönlöst?

• ForReal
    Anonym (miljöinspektör) skrev 2011-09-19 21:50:53 följande:
    Dessvärre för TS alltså. Personligen delar jag helt din uppfattning :)

Med en skriftlig anmälan brukar det bli tydligt om det finns substans i klagomålet eller inte. Synd bara att sånt här tar tid från ärenden där människor faktiskt riskerar att bli allvarligt sjuka, t ex till följd av misskötta hyresfastigheter.   
Svar på tråden VART kan jag anmäla grannen och dess SCHÄFER hund?