• bojji07

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

BebisVagga skrev 2011-10-23 09:40:26 följande:
    hur snabbt efer ÄL kan man få ett plus?
    Har läst att det tar ca 7-10 dagar för ett ägg att fästa i livmodern....och efter det börjar  HCG stiga.
    Älskar mina barn ♂-91 ♂-07 ♀-09 & ♀ -11
  • bojji07

Lite mindre vanlig: Ca 8 dagar är genomsnittet då det befroktade ägget är kvar i äggledaren i ca tre dagar enligt nedanstående info!

Äggets väg mot livmodern

Ägget finns kvar i äggledaren i ungefär tre dygn efter befruktningen och fortsätter att dela sig med 12 till 15 timmars mellanrum. Det lilla ägget börjar nu röra sig sakta mot livmodern, framviftad av miljoner flimmerhår i äggledaren.

Väl inne i livmodern har en av de mest kritiska faserna, bland annat äggets vandring genom den trånga äggledaren, passerats. Nu ska det befruktade ägget välja plats för vidhäftning i livmodern och signalera sin närvaro till modern.

För att ägget ska kunna fastna på livmoderväggen måste äggskalet bort. Ägget expanderar strax före själva kläckningen då skalet brister. Slemhinnan i livmoder har genom hormoner från äggstocken förberetts på att ta emot det befruktade ägget. Det har nu gått ungefär åtta dagar.

Ägget har fått kontakt med livmoderslemhinnan och börjar nu ett intensivt kemiskt informationsutbyte mellan blastocysten, det vill säga det tidiga fostret, och modern. De hormoner, som bildas i blastocysten kommer ut i mammans blodcirkulation. Dessa kan spåras med ett blodprov.

• bojji07
    Vitsippa80 skrev 2011-10-23 10:33:49 följande:
    Detta är idag på BIM -3. Testade neg i förrgår men detta tycker jag ändå ser lovande ut, men efter 1,5 års försök vågar man ju inte hoppas riktigt... Det är vår första månad med behandling, Pergo + Ovitrelle. Nog är det väl lite för starkt för att vara ett spökstreck??

Det ser verkligen lovande ut....skulle nog våga mig på ett grattis!
  • bojji07
    Soffiie skrev 2011-10-24 11:12:07 följande:
    en fråga jag har ju plussat nu men vill färga håret skulle ni göra det eller ? har hört olika saker om det? vill ju inte riskera något...

Tack finskaslikkan.. Vi kommer få barn samtidigt igen ungefär=  )
    Jag har hört att det inte är farligt att färga håret, det är bara myter att det skulle vara det.
    Jag har färgat och slingat under mina graviditeter. Och då frågat både läkare och BM om detta.
  • bojji07
    lycka 4 skrev 2011-10-24 16:04:46 följande:

Ja jag tvekade då strecket försvann efter en timma så jag testade igen med ett billigt test å med utspätt kiss å nu tror jag nog att jag kan vara säker eller va tror ni ?
    Grattis!!!
  • bojji07
    Virran skrev 2011-10-24 16:20:39 följande:
    Testade idag med digitalt CB test, BIM på lördag. stod gravid 1-2 veckor. Det måste man väl tolka positivt?
    Grattis!
  • bojji07
    Mymemlan skrev 2011-10-26 08:04:54 följande:
    Oredigerad morgonen 23/10, alltså söndag.

Idag morgon. Oredigerad.

Morgon 24/10.

Jag tycker ju att cb är starkare än dagens, men om man jämför dom från testlagret så har det ju blivit mkt starkare. BIM är först imorgon också. Men man läser ju allt och kan inte låta bli att oroa sig..
    Självklara plus!!!! Grattis!!! Och visst kan de visa olika styrka då det ju faktiskt är olika tester, men gravid, det är du utan tvekan
  • bojji07

På tal om annat ämne då man vill bli eller har blivit gravid och är rökare så är det negativt att byta till tex snus läste har jag läst nu gällande plötslig spädbarnsdöd.

• bojji07
    Helenmedh skrev 2011-10-27 06:07:53 följande:
    Mitt test igår visade ju positivt men strecket försvann spårlöst. Idag medmorgonurin är det så jävla negativt det kan bli.... Vad händer med min kropp?
    Det kan ha varit så att det var mycket urin som sögs upp. Strecken brukar inte försvinna annars.
  • bojji07
    Toxiclady skrev 2011-11-03 09:39:16 följande:
    Nån som kan kika på mitt test?

Grattis vågar jag nog säga!
  • bojji07
    Bellatrixx skrev 2011-11-04 21:23:02 följande:

Vad tror ni, ser ni något? Är det någon som har ett sånt där redigeringsprogram så kontrasten blir tydligare?
    Jag tycker det ser ut som ett brett och fint streck! När har du bim?
  • bojji07
    FruA skrev 2011-11-06 12:00:03 följande:
    Någon mer som vill kolla mina test i galleriet ????
    17/10 tycker jag mig se ett streck men den 4/11 ser jag inget
  • bojji07
    alexander2011 skrev 2011-11-06 23:56:06 följande:

asså tjejer. fattar ingenting. här har jag suttit o väntat på menseb. hade mens den 10:e och jag har haft ont i magen som attan idag. tog ett äl test för att se att jag inte har äl ist. detta måste väl vara posetivt?
    tog ett äl test för 2 dagar sen som var neagtivt. har haft vattniga flytningar i 3-4 dagar o har ont typ 15 cm nedanför navel o höger äggstock??
    Jag tycker absolut det ser positivt ut då teststrecket är starkare än kontroll strecket. För visst är väl strecket närmast det gröna kontrollstrecket?!?! och då är det positivt....kör hårt nu!!!
  • bojji07

Angående tempning....om man tempat länge så man har koll på sin morgon temp är det toppen. Jag gjorde detta innan mina två sista graviditeter...väldigt mycket mickel med då det är så viktigt med sömn och tidpunkter men men. Vad jag ville säga är att då man är gravid så stiger först tempen då man har ska ha äl och sedan ytterligare en eller två gånger  med några dagars mellan rum för att sedan stanna där. Om man inte är gravid så sjunker tempen samma dag eller dagen innan mens sätter igång. Så alla har en temphöjning från äl till mens.

• bojji07
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-11-10 15:02:50 följande:
    fast enligt barnmorskan på IVF spelar det ingen roll hur man gör bara man gör samma sak med samma förutsättningar varje gång. man måste alltså inte ta tempen på morgonen (vilket är totalt missvisande om man tex höjt värmen i sovrummet kvällen innan,eller om man tex sover med öppet fönster och det helt plötsligt slår till med nattfrost )

Om man som jag går o lägger sig och ligger still o mediterar 15 min och sen tar tempen och gör exakt samma sak på samma tid varje kväll så funkar det lika bra.
    Det är ju samma sak med vägning när man ska gå ner i vikt...samma tid, samma plats och samma förutsättningar så kan man se kurvan hur den förändras
    Det finns en hel vetenskap om detta....fertilityfriend.com  jättebra sida och man kan registrera sig gratis och föra in en chart över allt ....
  • bojji07
    Helenmedh skrev 2011-11-27 17:39:05 följande:
    Yes i know... Men det var ett brett rosa streck innan tiden gick ut.. La ut en bild om du tittar längre upp.. Därför blev jag lite fundersam. Mensen är ju 3 dagar sen
    Det är vanligt att mensen blir ruckad då man försöker bli gravida pga att man går och väntar och spänner sig...om än omedvetet. Ibland kan cykeln till och med hoppa över en mens om man har riktig otur.
  • bojji07
    Emmsie skrev 2011-12-11 07:48:54 följande:
    Morgonurin den här gången. Tyckte först inte att det verkade starkare än gårdagens eftermiddagsurin, men tyckter nog nu att det är liiiite starkare. Vill ju att det ska gå åt rätt håll.

Grattis du är gravid
  • bojji07
    LöjligaFamiljen skrev 2011-12-25 09:05:56 följande:

Morgonens test... Trodde det skulle vara starkare :-/

Hcg halterna stiger var tredje dag
  • bojji07
    alexander2011 skrev 2011-12-31 00:20:07 följande:
    efter man har fått positivt på ex älstickan så sker det att ägget släpper ca 12-48 timmar EFTERÅT. då brukar jag oxå få ont i tuttarna,ryggen o magen (om jag fattat rätt)
    Trots att man får positivt på äl stickan så behöver det inte betyda att ägget släpper. Utan kroppen gör sig iordning för en äl lossning. Det enda säkra sättet är att tempa eller kolla med gyn att äl verkligen skett.  Så trots positivt besked på äl sticka, alla symptom mm så är det alltså inte säkert att det sista med att ägget släppt inträffat.
  • bojji07
    myrtel87 skrev 2011-12-31 00:50:03 följande:
    Jag va lite osäker på om ja är gravid eller inte, de är så här jag o min sambo har haft sex 1 gång sen sonen föddes för 4 mån, mensen har inte kommit igång men vi va försiktiga skottet kom utan för så att säga :P för ett par dagar sedan började jag få ont i magen typ svaga mens smärtor, tog ett test visade inget förens 25 min efter (ett 30 min test) ett mkt svagt streck knappt synligt förens efter typ 50 min :P samma dag tog jag ett clearblue digital där är ju klara besked o de stod ej gravid! Va ska jag tro på :S ska jag köpa ytterligare test? va tror ni?
    Ammar du sonen?
    Tycker du ska ta ett nytt test om några dagar men jag tvivlar på att du är gravid. Kroppen arbetar kanske för att få igång äl och mens igen bara...
Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester