Inlägg från: slemtorsk i din bralla |Visa alla inlägg
  • slemtorsk i din bralla

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

Har inte varit inne på hela dagen... har det hänt något hos Knasten????

• slemtorsk i din bralla

Ivf-mamma..du kan inte mäta stegring med tester....det kan skilja i känslighet från test till test trots samma tillverkare....du ÄR gravid..det har jag ju sagt hela tiden hoppas du kan få det bekräftat med ett vul, får du tid i slutet av veckan kan du ju få se ett hjärta oxå

• slemtorsk i din bralla
    IVFmamma skrev 2012-10-20 22:56:41 följande:
    Jag vet att mamn inte kan mäta stegring med tester men är man testoholic så är man . Jag är i v.7+0 på måndag, tror du inte man kan se ett  då?

Det är ju så olika . På mig såg vi hjärtat i v 6+4 tror jag...hos andra har det dröjt till vecka 8+ men på ivf-kliniken gör de vul i vecka 7+ för att kolla efter hjärta....så förhoppningsvis kan ni se/höra ngt..
  • slemtorsk i din bralla

Knasten.. så länge mensen inte kommit så finns det hopp..MENSVÄRK hade jag ju fram till vecka 8-9 dagligen och nästan hela tiden..kallas växtvärk

Behöver du tester så kan jag slänga några på brevlådan sen när jag åker ut...tror jag har några kvar i gömmorna men då får du inboxa mig din adress. Det är inga CB utan från bästpåtest.se men de kanske duger???

• slemtorsk i din bralla
    Knasten83 skrev 2012-10-21 16:51:25 följande:
    Och slemmis, du som är kunnig i området. Han snackade om att hormonet lh kunde ge utslag på gravtest? Blev helt förvirrad...

Neeeej det ska det absolut inte göra...
  • slemtorsk i din bralla
    maddiiie89 skrev 2012-10-21 20:44:30 följande:
    Ivf mamma: Jag måste bara fråga vad de kom sig att du fick göra ivf och hur många försök ? Frågar då jag precis opererat mig o mina äggledare är helt kass o säckat ihop så ivf va de enda sa dom o ska testa detta nu men man blir ju så nervös hur de funkar o så :)

Jag kan svara lite där...det är jätte-olika beroende på vilket landsting du tillhör. I västra Götaland får man tre gratis försök inkl ev frysta embryon. Alltså ett försök inkluderar medicinering, äggplock, befruktning och återföring av färskt embryo...blir det ngr fler livsdugliga fryses dessa och man kan få upp till tre återföringar per försök. Dock är det sällan det ens blir embryon till frysen endast i 30% enligt min läkare. De har krav på maxvikt bmi 35 och du får vara max 39 när utredning påbörjas. Utredning görs på alla, även om det är solklarbehov av behandling som i ditt fall...och i mitt -min man har en skada- då kollar man spermiekvalitet och antal och kollar äggledare o dyl. Detta gäller i vg-region vet inte hur reglerna ser ut på andra ställen.
  • slemtorsk i din bralla
    maddiiie89 skrev 2012-10-21 22:21:49 följande:
    Slemtorsk: Ok blir ju oxå västra Götalands så då blir de väl samma här då.. Har du gjort ivf ? Har hört att man kan må skit av hormonbehandlingarna är se så för alla ? E jätte nervös :/

Japp jag gjorde ivf, en i nov förra året men det gick inte...sen en i april som gick bra....första gången kände jag faktiskt inte så mycket, andra var rent för jävligt...men det är väldigt olika. För mig var det extra jobbigt då jag har extrem sprutfobi...men det funkade trots mycket tårar. Sen fick jag en reaktion på morfinet vid äggplocket första gången ...riktigt otäckt så andra gången fick jag väldigt lite morfin vilket ju gjorde att det gjorde jävligt ont, men det gick faktiskt över väldigt snart efter. Vet inte om du ska göra på Sahlgrenska? Det finns en tråd med tjejer som har gjort eller gör ivf där. Jättebra att prata av sig i o ställa frågor. Du kan inboxa mig om du vill oxå så slipper vi spamma för mycket här. Ställer gärna upp o svarar på det jag kan.
  • slemtorsk i din bralla
    MrsC74 skrev 2012-10-21 22:38:25 följande:
    Jag har oxå gjort IVF maddiie men i Uppsala. Jag reagerade inte alls på hormonerna och kände knapp av äggplock. Men en del mår skit. Sen kan man reagera olika från gång till gång också.
    Här i Uppsala får ca 70 % ägg till frysen. Vi fick ut 10 ägg. 9 befruktades och 8 frös vi in. Vi har 6 ägg kvar och så har vi fått en liten bebis också som är 6 månader i dag.
    Det är otroligt olika mellan de olika sjukhusen. Vet inte vad det beror på då de flesta verkar använda samma metoder. Jag har bara kört korta protokollet. Dvs ingen nedreglering.
    Slemmis : blev du nedreglerad?
    Som Slemstorsk säger finns trådar med IVF tjejer som är otrolig kunniga. Många har hållt på i flera år och har fått fler barn.
    Lycka till.
    japp jag blev nedreglerad båda gångerna.. det blir man i regel här på Sahlgrenska, de första två gångerna av tre iaf den sista gången ändrar man om det inte utfallit bra.

Jag ifrågasatte detta redan vid första tillfället för att kolla om det fanns alternativa metoder och ja, det finns men de föredrar "säkra kort" som de uttryckte det.. något jag väl kan vara lite skeptisk till. Men första gången så kör man ju enligt ett standardprogram mer eller mindre, sen ansåg väl JAG att resultatet första gången blev ganska magert måste jag säga... 5 ägg togs ut varav 3 var rätt "mognad" två blev befruktade men dock bara 3-celliga efter två dygn.

Pga min ålder och att jag redan har barn i kombination med resultatet (de ansåg inte att det var någon idé att ens försöka frysa ett av embryona) så fick jag två embryon insatta... men det gick ju som sagt inte.

Andra gången fick vi ut 14 ägg vilket i min ålder kan ses som ganska otroligt, ALLA hade rätt mognad dessutom, men efter två dygn (vilket är det normala ) hade INGEN utvecklats mer än till 2 celler vilket inte är bra, så de lät dem ligga ett dygn till i värmeskåpet och så hade 12 st avstannat och 1 var 4 celler och ett 6 så båda dessa fick jag tillbaka.

Jag testade positivt ganska tidigt men fick också blödningar på BIM-dagen (blödnignarna fortsatte i nästan 2 veckor) åkte fram och tillbaka till gynakuten ett par gånger och man såg två "fläckar", läkaren misstänkte tvillingar men sa inget till oss utan skrev det bara i min journal, nästa gång vi var där såg vi ett hjärta och en sk uppklarning vilket den läkaren trodde var ett myom, min läkare på IVF-kliniken menade dock att det hade varit tvillingar men den ena troligtvis aldrig hade fortsatt utvecklas efter att det fäst vid livmodern.

OJ där spammade jag hela min story IGEN *S*

Nedregleringen var väl det jag reagerade på första gången, blev illamående men det var väldigt överkomligt.

Ang sprutorna så måste jag säga.. ja jag har en fruktasnvärd sprutfobi, men de kändes faktiskt inte... det var nästan äckligt att se den där nålen, sticka in den i magen och konstatera att "fan det känns ju inget". Ägglossningssprutan var lite värre för den känns, den sved och ömmade och så måste man ta den långsammare men ändå var det inte så farligt.. JAA jag kallsvettades och grät om vart annat, min man ställde upp och gav mig några sprutor men till slut så var det ändå lättare att göra det själv, jag bullade upp med kuddar bakom ryggen i sängen och blundade i stort sett *S*

• slemtorsk i din bralla
    Lijkan skrev 2012-10-22 07:15:41 följande:
    Slemmis: det gor inget att du spammar, det ar intressant att veta hur det gar till och kanns! man brukar ju annars bara veta att det finns en san metod, men inte vad man exakt gor :)
    skönt att du känner så..

Sen finns det ju olika metoder INOM Ivf också det får man inte glömma även om fler o fler kliniker går över på sk ICSI (där man injicerar spermie direkt i ägget efter att ha sorterat ut de bästa spermierna via sk "swim-.up-test") så används fortfarande den ska "vanliga metoden" där ägg läggs i skål och så fyller man på med spermier och hoppas att de tu mötas så att säga...

Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester