Inlägg från: förväntansfull01 |Visa alla inlägg
  • förväntansfull01

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

Hej tjejer! Här är en till som gjorde sitt första garvtest imorse! Jag har bara hört och läst om "spökstreck" tidigare och vet inte riktigt hur sådana ser ut? Ska jag tolka detta som ett Plus??

• förväntansfull01
    SpankyCake skrev 2011-10-20 08:16:50 följande:
    Helt klart +!:)
    Och SpankyCake, tack för snabbt svar! Man håller ju på att bli alldeles tokig av sin förhoppning om att bli gravid!

Jag fick + på Ägglossningsstickan den 9 oktober, så beräknad ÄL var väl den 10 Oktober. Det betyder ju att jag bara är ÄL + 10. Det är inte för tidigt att få plus på stickan redan nu då?

Finns det något mer test som är "ännu mer säkert"?
  • förväntansfull01

Saken är att jag inte har en aning när jag har bim. Slutade med p-piller i december förra året, och sedan dess har mensen varit allt från 26 dagar till 49 dagar. Så jag trodde faktiskt inte att jag kunde bli gravid. Ringde till gyn och har tagit prover där den senaste månaden för att försäkra mig om att jag faktiskt har ägglossning. Började samtidigt (alltså efter septembers mens) att ta ägglossningsstickor varje dag och hoppade jämfota förra veckan då jag fick ett plus på ägglossningsstickan. Sen vet jag ju att plus på ägglossningsstickan inte nödvändigtvis betyder att ett ägg lossnar... Min läkare har fortfarande inte ringt och meddelat att jag haft ägglossning (var där i måndags och lämnade blodprov) men jag kände verkligen att jag hade ägglossning.

I 10 dagar nu har jag känt efter och analyserat varenda liten grej. Herre jesus. Jag har verkligen försökt att INTE tänka på det, men det är ju heeelt omöjligt! Har haft flera små tecken som pekat på graviditet, men man vågar ju inte hoppas på allt för mycket. Men imorse kunde jag inte hålla mig längre så jag smet in på toan och gjorde testet. Började gråta när jag fick upp plusset men samtidigt så vågar man ju heller inte hoppas på för mycket!

Efter era positiva kommentarer känns allt mycket bättre! Tänkte köpa cb digital och överraska mannen med en riktigt brakmiddag imorgon kväll!     

• förväntansfull01
    sweasmamma skrev 2011-10-20 09:21:05 följande:
    förstår verkligen att det kanske är svårt att förstå men det är ett plus och du är gravid =)

Nu håller jag verkligen på att slängas mellan hopp och förtvivlan. Fick följande mail från min läkare:

Vad roligt med positvt grav test!!

Jag har avvaktat med att höra av mig tilldig pga att blodproven inte har visat ägglossning ännu och vi hade ett provkvar att ta.

Hur ska jag egentligen tolka det? Försökte ringa henne och fick en telefontid NÄSTA FREDAG av hennes sekreterare. Mailade tillbaka och hoppas på svar på mail istället.

Jag har för mig att hon har sagt att de mäter någon "gul-xxx" i blodet för att se om man haft ägglossning. Någon som kan mer om detta?

Kan det vara så att jag hade ägglossning den 10:e oktober, och när jag tog blodprovet den 17:e oktober så fanns inte det specifika ämnet kvar i kroppen?

Åhh vad jag hoppas att ngn av er har koll på detta!! Gråter         

För har jag inte haft ngn ägglossning så kan jag ju knappast vara gravid! Men som ni alla säger så var ju plusset på stickan ganska starkt...   

• förväntansfull01
    sweasmamma skrev 2011-10-20 10:52:48 följande:
    låter konstigt!!! det du hade va inget spökstreck iaf,jag har fått 2 spökstreck och dom är inte så starka!! ja visst kan det varit så att du hade äl 10:e,men då har du ju plussat starkt rätt tidigt ! hoppas du får mail tillbaka fort =)

Nu har jag läst på om gulkroppshormon = progesteron nivå och av det jag kunnat läsa så ska det ju t.o.m öka efter att man blivit gravid. Så sjukt konstigt att testet inte har gett utslag. Och fortfarande inget svar från läkaren.. BÖrjar misstänka att min kropp spelar mig ett riktigt spratt. Åhhh, känner mig helt uppgiven här... Gråter
  • förväntansfull01
    sweasmamma skrev 2011-10-20 11:06:38 följande:
    nej men du  =( jag tyckete det såg ut som ett solklart plus men jag tycker du ska ringa upp igen,säg att du behöver prata med läkaren NU och berätta om mailet och ditt test !!!
    Jag försökte ringa men fick veta att hon inte kunde ta emot samtal. Ringde dessutom barnmorska i staden där jag bor, men de har bara telefontid mellan 9-10. Suck!
    sweasmamma skrev 2011-10-20 11:14:17 följande:
    alltså... jag blev helt säker efter mitt neg igår att jag inte är gravid..men !!! jag fruser som en idiot!!!vilket jag aldrig gör,temp 37,2 så ingen feber! liite öm i brösten och ooootroligt trött fast bara på em,3-4 dagar nu somnar jag som en stock på em!

men blev så uppriven efter det testet =( 
    Jag håller alla mina tummar och tår för dig!!
    Elizabett skrev 2011-10-20 11:28:19 följande:
    Hej alla proffs!

Har BIM om sex dagar och kunde så klart inte vänta längre utan var tvungen att testa med en sticka från Testlagret. Visade negativt.

Är det helt kört nu? Man ser ju folk som ändå får en svag aning till ett andra streck så här tidigt men jag kan inte se något.

Finns det fortfarande hopp? 

Många plussar ju inte förrän BIM+flera dagar så det finns fortfarande massa hopp!!

• förväntansfull01

Fina tjejer, vad jag blir glad för alla era svar!! Tack, tack, tack!

Läkaren ringde upp under lunchen. Hon kunde inte ge några som helst förklaringar till varför mina gulkroppshormon-test inte är starkare än vad de är. Hon sa att "det kan vara fel med labtester" men sa ändå att hon tyckte att det var konstigt.

Det hon sa var "att vi ska fokusera på att du har fått ett plus på stickan, dvs vi utgår från att du är gravid". Hon sa att de testen man köper är precis lika säkra som de tester som dom gör, och visar testet att det är plus så är det en gravidtet. (Hon fick dessutom se bilden som jag hade mailat till henne).

Hon var så snäll så jag ska dit redan om två veckor och göra ultraljud. För att se så att allt är bra. Väldigt jobbigt att behöva vänta ända till den 3 november, men skönt att redan då få besked om allt är som det ska. (bebisen är bara 3.5 veckor gammal då). 

Så nu håller vi tummarna att det verkligen är en bebis i magen, och att den i så fall mår bra.

Köpte dock ett CB digital på lunchen som jag ska testa imorgon bitti. Glad          

• förväntansfull01

Pumann, japp, det hade jag koll på! =) Vet faktiskt inte riktigt varför jag skrev så. Men det var nog bara för att förtydliga att man var tvungen att vänta till bebisen i sig nästan var 4 veckor för att kunna se ordentligt på ultraljudet (som läkaren sa).

Jaa, jag är så otroligt glad att hon är så duktig. Jag har gått till Aleris sabbatsberg med tanke på problemen med min mens. Jag ska väl byta till täby BM där jag bor, men nu när hon tar det på så stort allvar så vill jag inte byta än. Eller ska man kanske skriva in sig hos sin egna barnmorska oxå? Hur skulle ni gjort? 

• förväntansfull01

Fick positivt besked i morse när jag testade med CB digital! Att jag är gravid är det nog ingen tvekan om längre! Solig

Frågan är ju bara hur bebisen påverkas av att jag har lågt gulkroppshormon i kroppen. Om någon är väl insatt i ämnet får ni gärna hojta till!

• förväntansfull01
    7feb skrev 2011-10-21 07:59:23 följande:
    Jag tycker att du ska ta kontakt med din läkare. Kroppen ska producera gulkroppshormon nu i din kropp så graviditeten stannar kvar.. Jag har precis gjort IVF och där får man ta extra gulkroppshormon i flera veckor efter att ägget sätts tillbaka för att det ska fästa. Kanke kan du få ta ett nytt prov som mäter dina hormonhalter? Grattis till plusset:)

Tack för ditt svar! Har läst på om ungefär samma sak så jag mailade min läkare och bad om att få något slags tillskott så att jag får upp ämnet i kroppen. Jag utgår från att ägget redan fäst (annars får man väl inte positivt gravtest), men är orolig för MF ifall utvecklingen av fostret behöver gulkroppshormonet.

• förväntansfull01
    7feb skrev 2011-10-21 07:59:23 följande:
    Jag tycker att du ska ta kontakt med din läkare. Kroppen ska producera gulkroppshormon nu i din kropp så graviditeten stannar kvar.. Jag har precis gjort IVF och där får man ta extra gulkroppshormon i flera veckor efter att ägget sätts tillbaka för att det ska fästa. Kanke kan du få ta ett nytt prov som mäter dina hormonhalter? Grattis till plusset:)

Tack för ditt tips 7 feb!! Min läkare ringde upp vid lunch och jag lyckades tjata till mig recept på gulkroppshormon som jag ska föra in vaginalt varje dag fram till ultaljudet i vecka 6! Skönt att veta att kroppen kommer få det den behöver! Så tack för ditt tips! Det gjorde att jag verkligen kunde tjata om att andra personer hade fått det!! Hjärta
  • förväntansfull01

Hej tjejer,
    Ni verkar ha stenkoll på det mesta så jag testar att skriva här och se vad ni tror!

Den 6/9 hade jag ÄL. Endast 7 dagar senare fick jag en miniliten blödning (nidationsblödning?). Det kom lite rosa på pappret, och sen hade jag små, små, små bruna flytningar i fyra dagar efter. Jag utgick från att det var min mens som kommit, trots att min mens brukar vara så otroligt mycket mer blödning och många fler dagar. Jag gjorde ett graviditetstest 10 dagar efter ÄL som visade helt negativt.

I alla fall, jag utgick från att det var min mens så efter 7 dagar tänkte jag att det var bäst att sätta igång med mina ägglossningsstickor igen. Jag brukar ha Äl mellan dag 17-24 (oregelbunden mens), så förstå min chock när ägglossningstestet visade så sjukt starkt plus. Jag tog ett till för säkerhets skull och även det visade superstarkt utslag. 

Jag har hört talas om folk som fått  utslag på ägglossningstester som varit gravida, så jag tog ett graviditetstest och det visade klart positivt. Jag åkte direkt och köpte ett clear blue digital som visade 2-3 veckor (MAO 4-5 veckor gravid). Imorse tog jag återigen ett gravtest som visade positivt. (se bild).

Vad tror ni? Är jag gravid? Eller var det ett tidigt missfall när jag blödde 7 dagar efter ÄL? Kan kroppen verkligen fortsätta utsöndra graviditetshormon så lång tid efter, och så pass mycket, att jag får 2-3 veckor på clear blue?           
  • förväntansfull01
    Zwoom skrev 2013-09-23 08:20:18 följande:
    Jag tror du hade en nidis bara och många kan småblöda i början.
    Grattis till graviditeten lyckost  

Men kan man ha en nidis i så pass många dagar?
    Gud vad jag önskar att jag är gravid, men man vågar ju inte ta ut något i förskott...  Skäms
Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester