Kan man som etnisk svensk bli tex. Iranie om man själv vill bli det?
FDFMGA skrev 2020-07-19 11:04:50 följande:
Normaliteten eller det onormala ligger nog i betraktarens ögon. För mig är det en självklarhet att betrakta Tove Lifvendahl som svensk, alltså hon som adopterades från Korea och som senare blev MUF-ordförande och nu skriver i SvD.För mig är etnicitet och nationalitet inte detsamma och för mig är nationaliteten utgångspunkten. Därför anser jag att min granne är svensk, han kom hit som 10-åring och har bott här i 22 år.
För mig innebär svenskt medborgarskap att man upptas i en gemenskap, att man helt enkelt blir svensk.
För mig är det snarare onormalt och obehagligt med etnocentricitet när den antar exkluderande former såtillvida att man känner sig tvungen att mässa om vem som är svensk eller inte.
Till och med SD anser ju numer, åtminstone officiellt, att svemskhet inte behöver vara kopplat till etnicitet.
Jag såg i en annan tråd att du vill bli moderator. tror du att dina åsikter om vad som är normalt eller onormalt skulle påverka dina bedömningar.
Håller med. Men även om SD idag (åtminstone officiellt) anser att svenskhet inte behöver vara kopplat till etnicitet så ska vi inte glömma att partiet leds av en person som inte kunde svara på frågan om Zlatan är svensk fotbollsspelare.