Kan man som etnisk svensk bli tex. Iranie om man själv vill bli det?
camomill skrev 2020-07-19 05:20:29 följande:
Enligt Sveriges logik, ja. Enligt alla andras, nej.
Du kan för all del bli iransk medborgare. Däremot kommer du aldrig att bli en iranier såvida dina föräldrar inte är iranier. Din fråga är som att fråga: jag gillar katter väldigt mycket, kan jag bli en katt om jag vill det riktigt mycket? Alla normala människor kommer att svara nej på den frågan.
För mig är etnicitet och nationalitet inte detsamma och för mig är nationaliteten utgångspunkten. Därför anser jag att min granne är svensk, han kom hit som 10-åring och har bott här i 22 år.
För mig innebär svenskt medborgarskap att man upptas i en gemenskap, att man helt enkelt blir svensk.
För mig är det snarare onormalt och obehagligt med etnocentricitet när den antar exkluderande former såtillvida att man känner sig tvungen att mässa om vem som är svensk eller inte.
Till och med SD anser ju numer, åtminstone officiellt, att svemskhet inte behöver vara kopplat till etnicitet.
Jag såg i en annan tråd att du vill bli moderator. tror du att dina åsikter om vad som är normalt eller onormalt skulle påverka dina bedömningar.