• Anonym (Fundersam)

Kan man som etnisk svensk bli tex. Iranie om man själv vill bli det?

I Sverige så har det ju blivit en vana att människor som är födda i andra länder och som sedan kommer till Sverige blir svenskar.  Kan vi som anses vara etniska svenskar bli accepterade och en del av en annan etnicitet om vi själva vill det?  

Jag gillar iranier väldigt mycket, och skulle vilja bli en iranie.  Räcker det med att jag endast vill bli en Iranie så blir jag det?

Isåfall avsäger jag mig all svenskhet här och nu. Jag är från och med nu en iranie!    

Omröstnignsfrågan:  "Kan man som tex. etnisk svensk bli iranie om man själv vill bli det?"
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan man som etnisk svensk bli tex. Iranie om man själv vill bli det?
  • puss

man får väl ansöka om medborgarskap?

Ät min sidfot
  • Anonym (Fundersam)
    puss skrev 2011-09-13 17:59:02 följande:
    man får väl ansöka om medborgarskap?
    Är det medborgarskapet som avgör det hela? Trodde det hade med viljan "att bli" att göra! 
  • Anonym
    Anonym (Fundersam) skrev 2011-09-13 18:00:34 följande:
    Är det medborgarskapet som avgör det hela? Trodde det hade med viljan "att bli" att göra! 
    du skojar va??
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym skrev 2011-09-13 18:01:59 följande:
    du skojar va??
    Nej!
  • Björnmossa

Om du vill bli iranier (som det heter) så får du väl flytta dit och hänga på livet där. Du kan knappast sitta här och hoppas bli accepterad som invånare i ett land du aldrig har varit i.

• shitvadjaghatar

Ja om du flyttar dit, pratar iranska, ansöker om medborgarskap osv så självklart blir du till slut iranier.(Varför i helvete man nu skulle vilja bli det?)

Men du kan inte bli det bara för att du vill. det fattar väl vem som helst.

• Åsa

Alltid kul att veta vad länder har för regler. En snabbgoogling ger snabb uppgiften att iranska regler för att bli medborgare, om man varken har iranska föräldrar eller är född i landet, mycket liknar de svenska: Det är andrahandsuppgifter där det hänvisas till §7 artikel 976 och §4 artikel 979 i civilrätten:

vara minst arton år
    ha bott i landet i minst fem år i sträck före ansökan
    ha gjort militärtjänst
    ska inte vara dömd för något allvarligare brott och inte bedömas vara en fara för den nationella säkerheten
    Den som fått iranskt medborgarskap förlorar det om h*n ansöker om medborgarskap i annat land

Därtill blir en utländsk kvinna som gifter sig med en iransk medborgare automatiskt medborgare i Iran. och man har dessutom en variant av ius solis som innebär medborgarskapsrättigheter för individer födda i landet (liksom ex  USA och de latinamerikanska länderna).

Detta om medborgarskap. "Etnisk" iranier blir du inte, och det finns ingen iranier som är heller då iranier är en medborgarskapsbeteckning av en blandad befolkning bestående av "etniska" perser, armenier, azerbadjaner, kurder (och några till).

Vad gäller annat än medborgarskap och släktbakgrund av typen "känna sig som en iranier/svensk/amerikan" drar det väl närmast åt filosofi, och är ju också ett ganska nytt  historiskt resonemang som härstammar från artonhundratalsströmningar om nationell identitet, och finns inget objektivt rätt/fel i.

• Tant Green

Jag tolkade nog frågan lite mer som hur man känner sig... och jämförde med om jag efter mina 42 år i Stockholm skulle flytta till Malmö, hur lång tid skulle det ta innan jag kallade mig för skåning? 

• I Blackrose I

Vilken fråga. Iranier är ingen etnisk folkgrupp.

Ja, du kan bli iranier men du kommer aldrig någonsin att bli betraktad som en pers, kurd, turk, lor, baluch, azari m.fl. Förstår du?

När du får iransk medborgarskap så är du en iranier och tillhör det iranska samhället men du betraktas fortfarande som en svensk vilket inte är en dålig sak. Iran är en sjukt blandnig v över 50 olika etniska grupper och ingen skulle få för sig att vilja bli betraktad som någon annan utan alla lever ihop och har sina egna traditioner och seder.

Var inte avundsjuk på andras lycka, för du vet inget om deras hemliga sorger.
  • DenNamnbitne

Nej och man kan inte som oetniskt svensk bli helt svensk. Men jag tror inte att det är så många som vill det heller.

Svar på tråden Kan man som etnisk svensk bli tex. Iranie om man själv vill bli det?