• Anonym

Vuxna tillsammans med tonåringar

Mini Rambo skrev 2011-09-13 21:07:59 följande:
    Jag går inte ut med min egen ålder men min pojkvän är 9år äldre än mig, och mina föräldrar säger inget negativt om det?
    Min mamma tycker om honom, hon är glad att jag träffade honom, hon VET att jag passar så mycket bättre med äldre killar istället för grabbar i min egen ålder. Och hon vet dessutom att jag väljer umgänge i 25-30års ålder eftersom jag tycker om deras sällskap mer. Inte f*n förbjuder hon mig att träffa varken pojkvän eller vänner pga deras ÅLDER! Dummaste JAG har hört.
    eftersom det skiljer 9 år och pojkvännen närmar sig 30 så bör ju du vara 18-19.
  • Anonym
    mylife skrev 2011-09-13 21:21:27 följande:
    Jaha, ett underbart halvår. Hur tog han det när det tog slut? Tog han det som en vuxen? Hur mådde han? Jag menar han har knappast den erfarenheten som en vuxen snart medelålders kvinna har. Han är i stort sett fortfarande ett barn.
    Han tog det rätt bra, jag skulle flytta 35 mil bort och ingen av oss trodde att det skulle funka med ett distans förhållande så det var till det bästa. Vårt förhållande var ett varannan vecka förhållande då jag inte hade mitt barn för jag ville inte blanda in honom då jag inte trodde att det skulle vara för alltid då det mest gick ut på att festa och knulla om man får vara så rak att säga så och jag tror att det var ett roligt och minnesvärt halvår för honom. han hade nog inga problem att fixa en ny flickvän senare då han fick lite användning av den träningen vi haft för oss den sommaren
  • Anonym
    DeathByPickles skrev 2011-09-13 21:37:34 följande:
    Åh, trams! Jag tror nog att de flesta med hyfsad läsförståelse har vett att tolka mitt inlägg utan att spela på korkmattan, så att säga.
    Spendera ett par dagar tillsammans med en femtonåring - umgås i timmar och tala om allt mellan himmel och jord. Tycker du fortfarande att barnrumpan har vad som krävs för att bli en jämnlik, härlig och duglig livspartner? I så fall tror jag att man ska backa ett steg, andas och tala med en terapeut... eller helt enkelt gå vidare i livet och satsa på en partner som befinner sig någonstans i närheten av samma personutveckling.

Tycker man fortfarande att femtonåringen passar....? Då är det dags att vila på hälarna och mogna ett par år. .
    Bra skrivet!

Självklart finns det en och annan solskenshistoria att komma dragandes med i en sån här tråd. Och vissa tonåringar är ju "mognare" än sin ålder och kanske passar ihop med en 30-åring. Det finns ju också sådana som är  mindre mogna än sin ålder.

Och vad betyder "mogen"? Matchar man varandra vad gäller humor, värderingar, intellektuella förmågor etc. så har man ju större chans att lyckas. Gäller ju även om båda är väldigt "omogna".

Men generellt sett  tänker nog jag också att en "normal" 30-åring som fastnar för en tonåring, har nån form av problem. Att tycka hon är vacker/attraktiv - ja, det förstår jag absolut. men att i barnet se en jämbördig livspartner...det säger en del om 30-åringen.
  • Anonym
    Mini Rambo skrev 2011-09-13 21:48:13 följande:
    He-he-he how funny!
    Inse bara, det är inte som det var på din tid. Vi lever på 2000-talet, tonåringar röker mer weed än hippitossorna gjorde. Dem går in på tobaksaffärerna och köper cigg själva, dem behöver inte ens be om langare längre. Dem fixar alkohol på egen hand och anordnar feta fester så fort föräldrarna lämnat hemmet.
    Reality. 
    Faktum är att ungdomar idag på 2000-talet generellt sett är betydligt skötsammare och hälsosammare än deras far- och morföräldrars generation! På 60- och 70-talet var det en drogliberalism vi inte kommer i närheten av numera. Sen vet jag inte i vilka kretsar du rör dig, men jag misstänker att din "reality check" gäller din egen umgängeskrets, och den kan jag inte svara för.
  • Anonym
    RedRoses skrev 2011-09-13 21:57:32 följande:
    Åldern har ingen betydelse, om man är kär i någon kvittar dr hur många år de skiljer, bakgrund m.m
    Eller har ja fel?
    En av de slitnaste klyschor världen skådat....Det gäller inte bara att bli kär (det är ju den lätta biten!), utan att klara av en relation i längden, och då är åldern en faktor som har stor betydelse. Sen finns det förstås de som lyckas med detta, trots dåliga odds.
  • Anonym
    Mini Rambo skrev 2011-09-13 22:11:17 följande:
    Orkar inte ens svara på hela inlägget, sorry.
    Jag menar inte att dem super skallen av sig och kör all in, jag menar på att tonåringarna/ungdomarna/småttingarna - kalla dem vad ni vill. Inte är speciellt små längre. Dem klarar sig på egen hand och lever som om dem vore bra mycket äldre.
    Tycker att det låter WT  om dig och din bekantskaps krets. Om man inte vet vart sina yngre tonåringar håller hus på kvällarna så är man nog ingen vidare förälder.
  • Anonym
    mylife skrev 2011-09-13 22:34:33 följande:
    Lilla gumman. Väx upp.

Förresten trodde "fet" var ett ganska uttjatat ord vid det här laget.       
    Men vad är det här för debattnivå att lägga sig på??? Pinsamt....
  • Anonym

Om du röker och bjuder småungar på "cigg" var det ruskigt många gånger? av misstag förstås... Tja jag tar dig då inte för någon som umgås i de bästa miljöer eller kretsar.

• Anonym
    mylife skrev 2011-09-13 22:34:33 följande:
    Hur var det på min tid då menar du?

En fråga: Du menar att vilken 12-åring som helst kan gå och köpa cig på seven eleven trots att det finns en 18-årsgräns?
    Du menar att de köper "vodka"flaskor svart som är tillverkade i öststaterna och som kan innehålla vilket skit som helst.

Lilla gumman. Väx upp.

Förresten trodde "fet" var ett ganska uttjatat ord vid det här laget.       
    Om du röker och bjuder småungar på "cigg" var det ruskigt många gånger? av misstag förstås... Tja jag tar dig då inte för någon som umgås i de bästa miljöer eller kretsar.
  • Anonym

Vad spelar det för roll om det är så stor ålderskillnad, är det något som skadar dig på något sätt TS? Jag tror inte det.

Älskar man varandra, så varför inte? Som dom flesta kanske vet så mognar killar lite senare än tjejer, kanske är det därför det finns många tjejer som väljer att vara tillsammans med äldre killar? För att vara tillsammans med någon på samma nivå som en själv?

Min bästa kompis är 22 och hennes kille är 10 år äldre än henne. Dom har varit tillsammans i snart 4 år (dom var alltså 18 och 28 när dom träffades) och har barn och lever lyckligt ihop.

När min mammas kusin var 15 år förlovade hon sig med en 15 år äldre kille och dom är fortfarande tillsammans, 30 år senare!

Älskar man varandra, so go for it!

• Anonym
    Kattdamen skrev 2011-09-13 10:10:44 följande:
    20 kan jag också förstå, även om jag tycker att den åldersskillnaden är lite väl också. 20 och 30 är ganska stor åldersskillnad ändå.

Men speciellt de som är tillsammans med tonåringar, vad ser de egentligen?
    men det är ju samma sak om nån som är 30 ihop med en 40 åring de är  10 års skillnad där med.
  • Anonym

Fast jag tycker att det är märkligt att man som vuxen söker sig till tonåringar. dvs har själv erfarenhet av detta jag var 17 och han var 27 när vi träffades och var ett par i tre år. Efterhand kan jag inte förstå vad jag såg hos honom, för nu när jag ser så söker han fortfarande sig till väldigt unga damer, dvs det finns män som uppriktigt söker tonåringar och det handlar inte om kärlek, det handlar om omognad, kontroll och manipulation. Jag tror att på de flesta som söker ett förhållande med en tonåring när man själv är vuxen är det nått fel på. Den här mannen som jag var tillsammans med har satt spår i mig för livet och jag ångrar verkligen att någonsin träffat kräket.

• Anonym
    Micaela89 skrev 2011-09-14 10:56:52 följande:
    tycker mest att det verkar vara du som inte lyssnar när vi försöker förklara hur det är i våra fall...
    vet du det är rätt många som ändrar sig senare i livet och undrar vad de höll på och vill ha saker ogjort. Så det du tycker är bra nu behöver inte betyda att du tycker är bra sen...
  • Anonym
    Zafirah skrev 2011-09-14 11:03:03 följande:
    "Jag har en fundering"... En fundering som inte blivit besvarad trots 25 sidor med svar? Det verkar lite fanatiskt. Har din man bedragit dig med en ung kvinna, eller varför undrar du så, att det är på gränsen till besatthet?
    jag tror att det här är fel ställe att fråga på, här finns mest kvinnor.. bättre att ställa frågan inne på flashback
  • Anonym
    Micaela89 skrev 2011-09-14 11:15:44 följande:
    tycker du verkar vara en extremt fördomsfull människa som tror att allt du hört från andra ska passa in på nästan alla....
    jag är inte fördomsfull, det kallas erfarenhet. Man ändrar sig faktist en hel del med åldern, dock inte alla då och det är nog de som letar efter 15 åringar..och jag har inte sagt nåt om att ditt förhållande är fel bara att man ändrar sig efterhand
  • Anonym

Mitt ex hade barn som var ett par år yngre än mig när vi träffades och jag gick i gymnasiet. När jag lämnade honom som 22åring hittade han en ny 16åring. Mycket tragisk människa, fruktansvärt kontrollerande. Våldsam. Tror han dras till unga för de är lättpåverkade. Han blir 40 nästa år... Flickvännen har hunnit bli 19 och de har gift sig. Hans äldsta barn är 22 men har ingen kontakt med pappan längre efter flera års psykisk och fysisk misshandel. Fem barn med fyra olika. Drömman, inte sant?

• Anonym

Jag var 16 när jag träffade min kille, numera ex, han var 26.

Det varade i drygt två år, jag fyllde 18 och växte om honom i mognad. Han har aldrig haft ett förhållande med en tjej över 20 och han är nu 33. Han är en barnslig man som inte kan få en kvinna i sin egen ålder för de tycker han är så omogen. Tror det handlar om att han vill ha någon som behöver och ser upp till honom. Vuxna ser honom för den han är, men ungdomar tycker att han är häftig.

När jag ser kort på mig från den tiden ser jag inte ens ut som 16. Vägde 45 kg och var knappt utvecklad. Idag väger jag runt 60 och ser ut som en KVINNA, inte på något sätt mullig men med former. Kanske attraherades han av mitt barnsliga utseende? Alla hans tjejer har varit väldigt smala, späda och små.

Kan säga att jag är väldigt äcklad av honom såhär i efterhand, på gränsen till pedofili fanimig.Kräks

• Anonym
    Anonym (sexigt) skrev 2011-09-14 18:57:01 följande:
    Antagligen så handlar det om att "fjortisar" är så jäkla fräscha och sexiga.
    Sen kan man ha mycket skoj tillsammans med en yngre tjej som inte har blivit förbittrad av livets allvar.

Det var precis det här jag trodde faktiskt. En vuxen man som bara är ute efter "skoj" och tycker att en fjortonåring är "sexig" och att äldre tjejer är förbittrade...ja det besannar mina fördomar helt. Det säger en del om den "vuxne".
  • Anonym
    Anonym (ungtjej m 30+man) skrev 2011-09-14 22:05:30 följande:
    Man blir faktiskt kär i en person, inte i dess ålder!
    Ja självklart. Det är väl ingen som motsäger att man kan bli kär i vem som helst. Däremot har man i regel lite sämre odds att kämpa emot om åldersskillnaden är alltför stor.
  • Anonym

Fast frågeställningen här var väl iofs hur en vuxen människa kan se på ett barn som en jämbördig livspartner. Ni som är i 20-30 års åldern är ju ändå vuxna, även om åldersskillnaden är stor. Men en person i nedre tonåren är i princip aldrig så mogen att hon kan matcha en normalbegåvad man. Jag är helt övertygad om att det handlar om män som mentalt befinner sig på samma stadium som barnet i fråga. Eller ren attraktion/sex på gränsen till hebefili.

Svar på tråden Vuxna tillsammans med tonåringar