Inlägg från: Anonym (Mm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mm)

Abort efter v 12? Hjälp!

Anonym (Varför?) skrev 2013-06-02 22:33:16 följande:
    Ursäkta frågan. Men varför har du väntat till vecka 10 med att ta tag i abort?
    Jag är nu i v. 13 och kan inte tänka mig tanken...
    Fast det är skillnad på att vilja ha barnet o inte! klart som fan att man inte tänker på abort när man vill ha barn!! Herregud 
  • Anonym (Mm)
    xnfsm skrev 2022-04-17 23:38:52 följande:

Kolla upp om du kan få en tidigare tid någon annanstans? Om du har möjlighet. 

I vecka 12 ?föder? man inte ut fostret. Fostret är cirka 5 cm långt och kommer ut som vid en tidig abort. Men troligtvis är det mer smärtsamt. Jag har gjort både tidig abort (v 7 typ) och avbrytande av önskad graviditet (i v 14+ pga svåra avvikelser). Det gör på liknande sätt vid båda, dvs en tablett som avbryter graviditeten och sedan tabletter som sätter igång själva utstötandet. Men smärtan var 100 gånger värre i v 14+, behövde öppna mig 4 cm innan det kom ut. 

Lycka till! 

En fråga, om man inte föder ut fostret i vecka 12 varför ses det som en sen abort o man därmed behöver göra en tvåstegs abort? 
  • Anonym (Mm)
    xnfsm skrev 2022-04-18 11:18:12 följande:
    Tvåstegsabort betyder att du först tar en tablett som avbryter graviditeten och sedan tar tabletter (vaginalt och/eller oralt) som sätter igång själva utstötandet. Vid det första ?steget? händer vanligtvis inget alls annat än att graviditeten avstannar.

Fostret kommer ut och du behöver inte föda/krysta. Efter v 12 kan processen vara mer långdragen, smärtsam. Vid tidig abort kan man tex göra den hemma med guidning från vården.
    Tack för svar men har läst flera inlägg där kvinnor som gjort bort i v 12-13 föder ut barnet. Har svårt att tro att man krystar, fostret e ju så litet ännu. 
Svar på tråden Abort efter v 12? Hjälp!