Inlägg från: enny signatur |Visa alla inlägg
  • enny signatur

Abort efter v 12? Hjälp!

tummeliten skrev 2011-09-14 22:59:07 följande:
    vill bara säga att det finns visst barn födda innan vecka 22! till och med vecka 21+1! och min dotter föddes i vecka 24+1 2 veckor efter sista abort gränsen så!
    ja det finns barn födda innan 22 veckan dvs under tiden vi har abort i sverige. 
  • enny signatur
    EruGoEller skrev 2011-09-15 00:51:52 följande:
    Inte många som överlever i v 21...undantag..och de som föds då har ofta svåra skador....mao-det finns en anledning till att man har valt v 22 som gräns...Förutsättningarna för ett foster som föds innan v 22 är inte strålande och frågan är om det är etiskt försvarbart att sätta in fulla åtgärder om ett foster föds så tidigt...

Fö helt OT. Inte relevant alls för TS.

Ts behöver stöd i sina funderingar kring abort. Inget annat åsiktsbajseri om var andra enskilda anser om aborter och när de isåfall skall utföras. Är det så svårt att respektera TS???

Tänk om ni själv satt i en förtvilad sits och era bästa vänner började moralpredika då?? Tror inte ni skulle göra så mot era bästa vänner.... TS är också någons vän...Hon är en kvinna som behöver stöd, inte moralpek-pinnar.

22 veckan valdes långt innan man räddade så små, nu är det snarare under diskussion att sänka gränsen. Och jag skrev inte att det var vanligt att barn räddades då, men att det skett.

Gällande andra delen, är stöd bara att säga "ja men gör så!"? Jag svarade för övrigt inte så moraliskt ur det hela, ts är i v 12, det här rörde v 22. Jag svarade på felaktiga påståenden. Upp till v 18 har vi fri abort.
    Däremot har jag en gräns som är rätt definitiv på 12 veckor (snarare 10-11).  Så nej jag hade inte gjort abort i den veckan, men då hade jag hellre åkt till annat sjukhus om jag behövt att det gjordes innan. Sedan så var inte ts fråga så moralisk just utan mer praktiskt. Får hon göra abort? svar ja. Behöver socialstyrelsen ge tillstånd? svar nej.
Svar på tråden Abort efter v 12? Hjälp!