Inlägg från: frankly |Visa alla inlägg
  • frankly

Blandraser med bordercollie, vilka är att föredra?

Jag och min sambo har tidigare erfarenhet av golden retriever, riesen schnauser och älghund. Vi ska nu börja titta efter en ny liten kärlek och har en familjemedlem som har en blandras med bordercollie, labrador och schäfer. Denna hund är verkligen helt fantastisk och precis allt vi letar efter, fart och fläkt och ingen vallning. Samtidigt vet vi att samma raskombo kan bli en helt annorlunda hund. Därför undrar jag vad ni anser om raser som har bordercollie i sig? Vi har ingenting som kan vallas, däremot stora ytor och skog att springa på samt många hundkompisar.

• Svar på tråden Blandraser med bordercollie, vilka är att föredra?
  • frankly

Förstår inte varför folk på FL är så emot blandraser. Har kollat flera trådar och hela tiden återkommer det "VÄLJ EN RENRASIG!". Jag har enbart haft renrasiga hundar och vill nu testa på en blandras.

Så åter till min fråga, jag undrar vilka erfarenheter ni har av bordercollie-mix? Jag struntar i ni tycker att man ska välja en renrasig, jag vill ha det bästa av flera raser inte bara en :)

• frankly

Hunden ska användas både som sällskaps/promenadhund men också till bruks.

• frankly

Tack för bra info! Jag är inte intresserad av att tävla utan bara träna.

Som jag skrev tidigare så är jag medveten om att en raskombo inte behöver bli samma för alla valpar, därför jag är nyfiken på att veta om de olika kombinationerna:)

Ge gärna förslag på andra blandraser som ni tror kan passa mig!:)

Svar på tråden Blandraser med bordercollie, vilka är att föredra?