Inlägg från: MammaTillDomFinaste |Visa alla inlägg
  • MammaTillDomFinaste

Blandraser med bordercollie, vilka är att föredra?

håller med innan. man kan aldrig veta när vallningen slår igenom! bättre att kolla på raser som passar in i de ni vill ha den till. 

• MammaTillDomFinaste

vad ska hunden användas till? ska ni träna bruks, spåra å greja? eller mer ett sällskap/promenader? för en bordecollie blandning kan ni få stora problem med då de är arbetsmaskiner, å dessutom kunna få vallningsbeteende på de. inget skoj! 

renrasig labrador?
    pudel? pigga å¨lättlärda! bara att välja storlek!
    vinthundar? (perfekt om ni har stora ytor å vill ha en mysig sällskapshund som älskar att vara ute å springa å sen slappa inomhus)

• MammaTillDomFinaste
    frankly skrev 2011-09-12 11:20:41 följande:
    Förstår inte varför folk på FL är så emot blandraser. Har kollat flera trådar och hela tiden återkommer det "VÄLJ EN RENRASIG!". Jag har enbart haft renrasiga hundar och vill nu testa på en blandras.

Så åter till min fråga, jag undrar vilka erfarenheter ni har av bordercollie-mix? Jag struntar i ni tycker att man ska välja en renrasig, jag vill ha det bästa av flera raser inte bara en :)
    jag har haft en bordercollie blandras, därför jag avråder starkt från det och all annan blandrasavel. gå in på blandis.se om du vill ha massa blandras-anhängare om du tycker folk här inne är negativa.
  • MammaTillDomFinaste

sen har jag även träffat flera andra BCmix å de finns inget bra att säga om dom heller. dom renrassiga därimot gillar jag skarpt. hade jag haft en fårskock så hade de lätt kommit hit en. 

men du frågade vad vi ANSER om blandraser med BC i. du fick svar. du kan inte bli sur för att dom svaren inte var vad du förväntade dej.  

• MammaTillDomFinaste
    MeAngeleyes skrev 2011-09-12 11:28:08 följande:
    Jag har en blandis med BC/Lab/Dalmatiner (tror vi, vem kan veta säkert med en blandis) vi tog över honom av en nära släkting som inte klarade av hans höga aktivitetsnivå och han var mer vild än tam när vi fick honom och totalt ouppfostrad! Jag skulle ALDRIG välja en blandras då man inte har en aning om vilken av raserna som slår igenom och dessutom är du utestängd från de flesta tävlingssamanhang om du skulle komma på att du vill hålla på med sånt! (Lydnad, agility och viltspår får man tävla med en blandis)

I vårt fall så är han intresserad av får, vallar dock inte, dalmatinerns skärpa slår igenom en hel del och samtidigt har han det godmodiga från labben, han är otroligt lättlärd och älskar att jobba och vara med! (KRÄVER att jobba är nog kanske ett bättre ord, däremot har han med åren fått en mera avslappnad syn på livet och ligger nu gärna i soffan och slappar när jobb inte erbjuds!)

Jag valde att  köpa en hund till, en renrasig då jag vill tävla!
    Efter att ha snurrat runt bland en massa olika raser så bestämde jag mig för att köpa en renrasig BC till slut, han har massor med vallning i sig och vi vallar en hel del men håller även på med massa annat!

Jag tittade en del på JaktLabrador när jag letade efter min nya ras då jag precis som ni vill ha massor med fart och fläkt, där har ni en glad och pigg kompis som gärna hänger med på det mesta!
    och i lydnad iaf, tror de är samma med agility, så får man inte tävla "hela vägen" eftersom dom inte kan bli champion. 

haha, tänkte ocksp på en jaktlabbe då jag läste fart å fläkt!! 
  • MammaTillDomFinaste
    MeAngeleyes skrev 2011-09-12 11:34:26 följande:
    Jo du får tävla ända upp till SM med en blandras, men dom kan aldrig bli champion hur många 1:a Pris dom än tar och hur mycket bättre de är i sina grenar än sina renrasiga medtävlare och det kan ju kännas lite surt det med även om det såklart inte är det viktigaste!
    nä, de var de jag tänkte. å som sagt, de är inte de viktigasdte, men de är nog rätt så surt att stå där, ha tränat hunden som tusan och tycka de är kul att tävla, å sen inte kunna få "belöningen" chimpion!
    frankly skrev 2011-09-12 11:40:26 följande:
    Tack för bra info! Jag är inte intresserad av att tävla utan bara träna.

Som jag skrev tidigare så är jag medveten om att en raskombo inte behöver bli samma för alla valpar, därför jag är nyfiken på att veta om de olika kombinationerna:)

Ge gärna förslag på andra blandraser som ni tror kan passa mig!:)
    bara ett till tips angående tävla/träna. tänk på att hunden (förhoppningsvis) lever i många år, så intresset för att tävla kan ändras när man tex går en kurs eller börjar träna med en grupp andra hundägare. 
  • MammaTillDomFinaste
    Kinya skrev 2011-09-16 11:35:54 följande:
    En kelpie har mycket motor ja. Men inte mer än en Bordercollie. Däremot har de Kelpies jag träffat inte haft så mycket vall i sig. Men du har rätt i att Kelpie inte är en lätt ras och kräver att få jobba. Det låter på TS som att hon letar efter det. 

Är inte sällskapsavlade schäfrar rätt dåliga egentligen? Ska man ha schäfer ska man väl ha en bruksavlad schäfer. Sällskapsavlad är väl oftast utställningsavlad vilket är räkstjärtar och dåliga höftleder? 

Annars finns det en massa andra trevliga raser som har fart och fläkt men ingen vallning. Tollare, Jaktlabbe, Springer Spaniel är bara några exempel. Hos vissa får man istället dras med jaktinstinker istället för vallinstinkter. Frågan är vilket som är värst
    jo, dom har vall, jag känner flera som har kelpie (typ 10-12 st) å dom har sina mest till lydnad/spår/sök men träffas med jämna mellanrum å vallar,  ¨hundarna är helt lyriska/galna i det! de finns mycket vall där också.
    Sarve skrev 2011-09-16 12:49:13 följande:
    TS - jag har en BC/Sheltie (50/50) och jag rekommenderar STARKT att inte köpa en BC-blandras. Dels för att du får en mycket krävande hund i BCn - och dels för att du i många fall får överslag med de andra raserna som blandats i. Antingen slår BC igenom, eller så krockar rasegenskaperna mm.
       Att köpa en blandras innebär ofta mer jobb än med en renrasig, då man måste ta hänsyn till att just alla rasegenskaperna kan komma och gå lite titt som tätt genom hundens liv. Köper man en renras har man åtminstone en rasstandard att utgå ifrån - trots att inte detta heller lämnar några garantier.
       MÅSTE man köpa en blandras, så bör man välja en med raser med likvärdiga egenskaper - och hur många sådana blandraser finns det? Jag har inte träffat på många i alla fall. Sedan är jag övertygad om att det bara finns 3 typer av blandrasägare: 1. De som är för snåla för att köpa renras. 2. De som är okunniga. och 3. De som inte visste bättre när de köpte sin blandras, men vet bättre nu.
    precis, om de tex är blandningar mellan retrievers, elelr spaniels, eller retriever och spaniel, jämthund/gråhund, du blir de inte samma krock, men annars är de risk för en rejäl frontalkrock med volt ut för stupkanten. minst sagt!!

dom blir lätt vallningsgalna å de är inte kul att ha en hund som springer runt å är stressad å ska försöka valla alla i familjen hela dagen, varje dag. eller jo, de finns ju dom som tycker de är skit kul å står å skrattar åt de varje dag, men dom är ju inte riktigt frisk.

Sarve: älskar dina 3 punkter, hahahahaha, SÅ klockrena!!!(PS: jag tillhör 3:an, har haft blandras, men ALDRIG igen)

Svar på tråden Blandraser med bordercollie, vilka är att föredra?