• snysop

Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III

Här går det undan... Missade helt att den gamla tråden blivit för gammal!

Här är länken till del II www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html
    och i ts-inlägget finns en hel del info som flera av oss Bugaboo-ägare samlat ihop så läs gärna där först om ni undrar över om den går att köra i snö, vart den finns att köpa osv. Annars går det givetvis bra att ställa era frågor här!

Hare bra gott folk!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-12-28 17:09:19:
    Del I: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m3566486.html
    Del II: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m4726225.html

Ett urval av inköpsställen
    -------------------------------
    Stockholm - www.bonti.se
    Stockholm - www.simpleworld.se
    Stockholm - www.havenstockholm.se
    Stockholm - www.barnbutiken.net
    Stockholm - www.farmhouse.se
    Göteborg - www.storken.com
    Göteborg - Babyhörnan på Backaplan
    Göteborg - Workshop på Kungsgatan
    Mora - Ask&Embla
    Helsingborg - www.sagoslottet.com/
    Jönköping - www.1klass.se/
    Malmö - www.bonti.se
    Tyskland - www.pingpong-online.com/startside.htm
    Tyskland - www.kidsroom.de

Officiell hemsida: www.bugaboo.com

FAQ
    -------
    * Vid stadskörning så kör man lättast med de mindre svängbara hjulen fram.
    * Vid snö- och terrängkörning så vänder man styret (eller insatsen) så man kör med de stora hjulen fram. De svängbara hjulen låses.
    * "Bågen" (liftshandtaget) på Cameleon och Frog går att enkelt ta av.
    * Bugaboos egna åkpåse är avsedd för sittdelen, men kan fungera i liggdelen också även om det kanske blir lite trångt. Man viker överdelen bakåt till en kudde.
    * Fleecen på Cameleon är specialframtagen och har plast inuti sufletten och är därför vattentät och vindtålig.
    * Går att köpa ny fleeceklädseln och basklädsel till Cameleon. Fleecen kostar ca 1000 kr och finns i flera färger. Basklädseln kostar också kring tusenlappen.
    * Ny klädsel till Frog går också att köpa. Kostar också runt 1000 kr. Fleecen till Cameleon kan passa Frog. För mer detaljerad info, kolla i trådarna eller ring någon av återförsäljarna.
    * Handtaget på Cameleon är lite rörligt och det skall vara så.
    * Frog är första modellen av Bugaboo-vagnarna och är ett mellanting mellan de 2 nyare modellerna Gecko och Cameleon. Cameleon är bl.a större och högre än Gecko. Frog säljs tyvärr inte längre, men kan gå att få beg. via t.ex www.blocket.se
    * Om din Frogs liggdel lutar lite åt fothållet så är det normalt och det minskar om man pumpar hjulen ordentligt.

Tips för Bugaboo-ägare
    ------------------------------------
    * Det är ett hål under "säkerhetsbandet" som sitter snett, kan vara bra att veta innan ni klipper bort det.
    * Trekantiga hängen från "Rätt start" som säljs av bl.a Babyland, Babyhörnan för 45 kr. Kan t.ex användas för att spänna fast filtar på sufletten samt för att hålla fast barnvagnsbanden (t.ex Filurerna).
    * Om ni inte redan har ett babyskydd så kan det vara bra att köpa Maxi-Cosi-adaptrarna för att kunna sätta babyskyddet direkt på chassit. Jättesmidigt för kortare shoppingturer.
    * När du får hem din Bugaboo-vagn, ta en titt på Bugaboo-märket på sufletten så att det är centrerat. Säkert inget jättevanligt "fel", men ack så irriterande.
    * Hos bl.a Babyproffsen så finns små ark med runda reflexklistermärken. Ligger oftast vid kassorna och kostar 10 kr för 4 små runda.

Önskelista
    ------------------
    * Knoppar el. likn att hänga barnvagnsleksaker på.
    * Tvilling/syskonvagn!

På gång
    -----------
    * Mugghållare?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-16 13:52:52:
    OBS! OBS! Ang Cameleons dåliga testresultat, läs från sid 66 och framåt eller någon av de andra trådarna som startats. OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-17 12:22:45:

OBS! OBS! Brev från Bugaboo ang Cameleon-testet finns i Lilla Sannas inlägg på sid 88! OBS! OBS!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-27 10:54:08:

Cameleons färgkombinationer: www.breastfeedingexpress.com/bugaboo/cameleon_colors.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-02 21:07:19:

Bugaboos lösning och svar på testet i bl.a Vi föräldrar, DN mfl : www.familjeliv.se/Forum-3-141/m7119643.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-19 17:54:56:
    Extragrejer till Cameleon (tack 82an):
    Varukorg: 440:-
    Sittklädsel: 880:-
    Liggdelen: 665:-
    Madrass till liggdel: 775:-

• Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III
  • snart tre

Lyfter min fråga igen även om jag vet att den är tjatig, men sökfunktionen fungerar ju inte längre

Ni som köpt SkipHop-väskor; var finns lägsta pris (på nätet utgår jag ifrån att det är)? Är det Kiwi-kid eller någon annan webshop? Är risken stor att man måste tulla om man beställer från Kiwi-Kid?

Måste ha en ny skötväska och S.H skulle passa mig bra.

• snysop

snart tre, sorry, såg din fråga igår men hann inte svara...

Vet ej lägsta pris, men lågt pris är Kiwi-Kid. Jag köpte min Dash för 639 inkl frakt, har sett den i SWE för 950 kr. MEN MEN, har för mig att jag har hört folk som åkt fast i tullen efter att ha beställt från Kiwi-Kid. Verkar som att de antingen ändrat texten på paketen eller att tullen fått röntgensyn. Hade jag varit du så hade jag gjort en ny tråd och frågat om någon åkt fast... Har för mig att någon i denna tråd gjort det? *hmm*

Vilken SH och färg hade du tänkt? Om du vill veta så är jag kanonnöjd med Dashen för den är bredare i botten och inte lika hög som Duon. Har fobi för smala höga väskor eftersom allt man skall ha har en egendomlig förmåga att hamna nederst i väskan. Dashen har ju en massa fack där man kan g(l)ömma sakerna.

• snysop

Hmm... felskrivning: 630 inkl frakt (med dåvarande forex-kurs)
    Tillägg: En DSLR får lätt plats i den bredare Dashen och eftersom den inte är så jättehög så lägger man oftast inte något på kameran heller.

• emlet
    snart tre: Såg att 1klass.se säljer en del SH väskor såg att de kostar runt 640 kr och de har ju gratis frakt också.
    Funderar själv på att beställa en ny när vi ändå skall beställa sulky där ifrån
  • snart tre

Snysop: Tack för svar - jag tycker mig också ha sett att det har varit en del som åkt fast när de beställt från K.K. Känns inte så kul...
    För min del tror jag det blir en duo faktiskt eftersom min BB-ryggsäck är av den mera rymliga och fackindelade sorten som jag kan ta till om det kniper. Är ute efter en liten extra skötväska och tycker duon verkar bra.

- Någon som har en SkipHop duo här inne? Var har ni beställ den och hur mkt fick ni betala?

- Någon som åkt på tull när ni beställt från Kiwi Kid?

• snart tre

Emlet: Japp, jag har faktiskt funderat på att beställa just från 1Klass med tanke på att priset verkar vara lägre än i andra svenska butiker och frakten är ju fri som sagt var (hurra!!!!). Tycker priset verkar vara bra, men det är ju ändå intressant att höra om man kan beställa den ännu billigare någon annanstans.

• emlet

snart tre: Du vet ingen som beställt därifrån, undrar lite hur lång leveranstid och dyl är?

• Tummy

Oj, men det där erbjudandet från 1klass ser ju jättebra ut!

De har några olika skippisar där, dock inte dashen, verkar det som. Och de har den där i denim som jag dreglar lite över. Men jag måste hålla mig tills jag åtminstonde fått BB:n.

Jag har ju än så länge bara Shanghaiväskan, vilken jag tror bara passar till den röda fleecen, så jag måste ju ha nåt som funkar med den rosa också. Hihi, vilka sköna problem...

Nä, nu orkar jag inte vänta mer, den ska ju komma den här veckan, sas det. Jag vill ha min Bugaboooooooooooooo!

• snysop

ett till ställe med fraktfritt (när skall alla butiker börja med det?) www.minidani.se/

De har Dash, men inte jättebilligt.

Svar på tråden Mötesplats för oss Bugaboo-ägare del III