Inlägg från: Lena |Visa alla inlägg
  • Lena

jävla sniglar.....

Det gröna är alger, sniglar gillar alger.

Du får mindre alger om du har växter. Man kan även få alger om man matar för mycket. Man får alger av för mycket ljus.

Det finns fiskar och sniglar som äter sniglar.

Sen är det mycket lättare att få ett stabilt akvarium med lite alger och friska fiskar om man har ett akvarium på 100l eller mer.

• Lena
    Philippa skrev 2011-09-12 12:51:13 följande:
    Köp prakbotia, de äter alla sniglar....
    Problemet är bara att de bör ha ett akvarium som är minst 200-300 liter för de blir 20-30cm långa.
  • Lena
    Aluminium skrev 2011-09-19 07:33:14 följande:
    Instämmer helt ang. inköpet av Praktbotian. Hade själv samma problem en gång i tiden, köpte tre stycken och dom år som grisar. Visst växer fiskar efter utrymme, men det tar ändå ett antal år innan dom skulle bli 20cm, och innan dess är snigelproblemet löst ändå.
    Jag tycker dock inte att djur är slit och släng utan skaffar man djur ska man planera att ha dem hela deras livslängd. Det finns många mindre botior och andra djur som är lika bra snigelätare.
  • Lena
    Aluminium skrev 2011-09-19 07:52:37 följande:
    Visst har du rätt i att fiskar inte är slit o släng, men har man haft akvarium ett antal år så byter man ju världsdel då o då. Större Sydamerikanska ciklider blir ju över 10år. Ser inget fel i att akvariehandlaren byter in dom när man köper nya fiskar.
    Nej men att planera för att behöva byta ut fiskarna snart är en helt annan sak. Det är inte alltid akvariehandlarna vill ta emot fiskarna.

Jag tycker det är bättre att hålla sig till fiskar man kan behålla som tex pakistanbotior istället för praktbotior.
  • Lena
    Sara 045 skrev 2011-12-08 08:46:56 följande:
    Fast mina sniglar/snäckor kommer troligen med växterna alternativt gruset som jag fick begagnat och jag har ingen som helst koll på vilka dom är och vad dom gör inne i burken. Läste nånstans att sniglar kan bära på sjukdomar och skadliga bakterier som kan smitta och döda fiskarna: Stämmer detta?! 

Jag har plockat ut ca. 15stk små sniglar från burken - men det finns många kvar fortfarande... Sen har jag hällt i snigeldödande "Molluzin" 1 gång i går (innan jag läste denna tråden...) 

Ska jag fortsätta med snigeldödande när jag inte vet vem sniglarna är? Eller bara låta dom leva kvar (vilket jag innerst inne vill, för jag tycker om dom små ändå....:))

Jätte tacksam för svar! :) 
    Sniglar är inte farliga för fiskar och snigeldödande gör mer skada än nytta för miljön i akvariumet. Låt dem vara eller kläm sönder dem om de blir många.
  • Lena

De äter överbliven mat så håller man koll på det så brukar de hålla sig i chack

• Lena
    gäddhäng skrev 2012-01-31 11:58:17 följande:
    jag kommer inte ihag namnet pa fisken, men vi var inne och kopte sana randiga som at upp snackorna. dem har ett latinskt namn sa kolla i djuraffaren. dem borde veta. jag hade kunnat peka ut dem at dig, randiga fina sma varelser :)
    Det är botior du pratar om. De orange- och svartrandinga praktbotiorna blir 30cm långa och behöver ett akvarium på 300-500 liter. 55 liter är för litet för alla botior och de flesta andra fiskar.
Svar på tråden jävla sniglar.....