• bebistre

Vi med högt FSH-värde som inte är över 35

Hej
    våren 2010 mättes mitt fsh, eftersom vi försökt få syskon till vår kille som då va3 år, (vi hade försöt sedan han va 1 1/2 år) det värdet visade 20! eftersom vi hade ett barn sedan innan får man ingen hjälp från landstinget,( Han kom till helt naturligt, och jag har även gjort en abort för 7 år sedan) jag ringde öresundskliniken och gjorde 2 ivf försök och blev gravid, fick en son till som nu är 8 månader. har kollat mitt amh värde oxå o det låg på 2.0 har jag för mig. För några v sedan kollade jag ett nytt fsh värde o nu låg det på 21.8. Skulle vilja göra ett nytt försök, men har inte pengarna ännu.  Fsh kan ju variera, men till mig sa dom att det går ju åt ett håll om värdet har börjat svikta, alltså åt klimakterie hållet, därför ´är det ingen brat ide att försöka o försöka o hoppas att bli garvid naturlig väg, börja med ivf! Lycka till, ställ gärn afrågor om du undrar något!

• bebistre

Förlåt för mitt sena svar!!
    Första försöket gjorde jag korta metoden, fick bara ut ett 3 ägg och det va bara ett som gick att använda. Andra gången gjorde jag långa metoden med nässpray o allt, då gick det lite bättre fick ut 7 ägg och det va två som gick att använda så fick tillbaka båda två.  Enligt läkarna på öresund så är dom försiktiga och får inte heller sätta in mera än ett ägg förutom i speciella fall, och har man högt fsh, så har man ju tiden lite emot sig så vi bestämde att jag skulle få 2 ägg tillbaka. risken för tvillingar finns ju så det måste man ju klart tänka på.
    Jag förberedde inte mig på något speciellt vis, talade öppet om vår situation för vänner o arbetskompisar, många hade ju undrat varför vi inte skaffade syskon...ingen som tänker på att det kan va svårt utan tar det förgivet att alla kan skaffa barn hur som helst.
    När vi hade satt tillbaka äggen så skulle jag jobba helgen på jobbet, men jag valde att stanna hemma, känndes bäst för mig att bara va hemma o ta det skönt i soffan, dom säger ju att man kan jobba efteråt, men för mig känndes det bäst.
    Jag har fortfarande inte förstått att detta har drabbat mig, då jag alltid tänkt mig många barn, vi har redan börjat prata om ett försök till.
    Hoppas det lyckas för dig! Vilken klinik ska du till? Ställ gärna fler frågor om du vill, ska svara snabbare nästa gång!

• bebistre

Jag blev gravid när vi satte in två ägg. Jo visst har det varit så som hemligheter, vi hade en vikarie som nästan skällde på mig för att storebror inte fick syskon..henne ville jag absolut inte berätta för.  Jag talar helt öppet om det och svarar alltid när någon skulle undra.  Fast nu näe jag vill försöka igen så vill jag knappt säga det till någon, de känns som de flesta tycker att man ska vara nöjd nu när vi har lyckats en gång. Jag är otroligt glad över att jag fick mitt andra barn utan det och den känslan hade jag gått ner mig totalt.   stort lycka till!

Svar på tråden Vi med högt FSH-värde som inte är över 35