Inlägg från: Naoko |Visa alla inlägg
  • Naoko

Varför vill man INTE ha barn?

trasdocka skrev 2011-09-11 09:10:10 följande:
    Talking to me?
    I allmänhet. Jag förstår inte behovet av alla "det där förstår du inte för att du inte har barn" om saker som liksom inte är raketforskning. 

• Naoko

För övrigt hoppas jag att min hjärna aldrig blir så uppfuckad av barnfödande så att jag tycker att bajs är ett lämpligt samtalsämne vid middagsbordet som vissa föräldrar verkar tycka.  

• Naoko
    trasdocka skrev 2011-09-11 09:20:44 följande:
    Självklart är det inte raketforskning. Men vissa lägger ju argumenten på en nivå som om de ändå inte begriper.
    Men varför skulle man behöva argument för att inte vilja skaffa barn?
    De kanske helt enkelt inte vill bli så hjärntvättade att de börjar gilla de där sakerna. 
  • Naoko
    hallonfot skrev 2011-09-11 09:25:03 följande:
    Jag fattade inte heller det där med att prata om bajs i tid och otid innan jag fick egna barn. Men när man får egna barn så inser och förstår man hur viktigt bajset är. Dess konsistens och färg, hur ofta barnet bajsar osv. Man kan bli sjävild av oro pga ens barns bajsande, och vad gör man då? Jo, man pratar med andra föräldrar om det, även om det råkar bli mitt i middagen. För att man behöver råd och tips. Tack vare att jag och en väninna diskuterade detta med våra söners bajs så insåg jag att det inte var normalt att mitt barn bajsade så löst som han gjorde, och tack var det upptäcktes det senare att han är glutenintollerant och därför bajsade så löst
    Fast man borde ju fortfarande ha så mycket av vett kvar att man inser att inte alla vid middagsbordet tycker att det är ett lämpligt ämne och att man kan vänta tills alla har ätit alternativt om det nu är ett trängande behov identifiera den andra som kan vara intresserad av ämnet och gå ifrån middagsbordet. 
  • Naoko
    SilverLadyG skrev 2011-09-11 09:32:42 följande:
    Historiskt sätt är det förjävligt svårt att bevisa något, ingen vet exakt hur det var då, exakt vad som drev driften och om människor hade sex för njutningens skull. Lika svårt är det att diskutera big bang och andra saker. Ja evolutionärt kan människan ha utvecklats till sex njutande organism, eller tvärt om.
    Det finns teori att människans utveckling liknade med djurens, viket betyder att sex var en drift, programmerad för att få avkomma. Visst kan det finnas teorier som du försöker att få fram, att människan har från början varit sex njutande och sedan förstod att man kan få avkommor. Naoko kanske något att börja undersöka och forska?

Människan är en organism som är väldigt komplex jämfört med andra djuren.
    Visst är det svårt att bevisa något men man kan ju konstatera att vi har en sexdrift och att den i sig är tillräcklig för att vi ska föröka oss oavsett vad den i övrigt fyller för funktion. 
  • Naoko
    Naoko skrev 2011-09-11 09:48:33 följande:
    Visst är det svårt att bevisa något men man kan ju konstatera att vi har en sexdrift och att den i sig är tillräcklig för att vi ska föröka oss oavsett vad den i övrigt fyller för funktion. 
    Och oavsett hur komplex människan är jämfört med andra djur så härstammar vi från samma amöbor som alla andra djur. 
  • Naoko
    SilverLadyG skrev 2011-09-11 11:30:57 följande:
    amöbor? Menar inte du cyanobakterierSkrattande med första fotosyntes? Ja visst kan vi tro att all liv kommer från bakterier, men det finns fortfarande många men.. i det hela. Många forskare är överens om det men säkerligen kan vi inte veta, eller veta exakt. Många teorier, hypoteser falsifieras, vi kan inte vara säkra på något, speciellt då det gäller livets utvecklingSkrattande
    Jamen du fattar grundtanken, att vi är utvecklade från något väldigt outvecklat som även det har förökat sig. 
  • Naoko
    SilverLadyG skrev 2011-09-11 11:40:34 följande:
    möjligen men säger: allt är möjligt när det gäller livSkrattande När det gäller liv kan man aldrig påstå med 100 % Flört
    Å andra sidan vet vi ingenting säkert, men jag tycker iallafall att mer talar för att det räcker med sexdriften och instinkten att ta hand om resultatet för att en art ska föröka sig.  
  • Naoko
    SilverLadyG skrev 2011-09-11 11:52:28 följande:
    precis vad jag skrev Flört En art förökar sig för att överleva och inte dö ut, vilket är självklart.
    Nja, det jag har talat emot är att det skall finnas en specifik drift att vilja fortplanta sig eftersom sexdriften är tillräcklig. 
  • Naoko
    SilverLadyG skrev 2011-09-11 12:05:48 följande:
    Nu hoppar du igen mellan saker du skrev, blandar så att jag blir helt förvirrad. Jag svarade på dina senaste kommentarer men du verkar babbla om något annat. Svårt att hänga med...en stund säger du en sak och sedan annat, är helt förvirrad, precis som DragonWoman blev. Tyvärr...
    javisst säger jag ena stunden en sak och andra stunden en helt annan men de olika sakerna jag säger talar ju liksom inte emot varandra  

• Naoko
    Naoko skrev 2011-09-11 12:08:01 följande:
    javisst säger jag ena stunden en sak och andra stunden en helt annan men de olika sakerna jag säger talar ju liksom inte emot varandra  

Och det jag har talat för hela tiden är att jag inte tror att vi behöver en specifik fortplantningsdrift, att oviljan att ha barn inte har en biologisk orsak eftersom det vore mer effektivt om det satte sig på sexdrift istället (det finns ju exempel på sexuella preferenser som inte leder till barn). Och att jag tror att sexdriften kom före viljan att forplanta sig helt enkelt för att jag inte tror att vi i de tidigare utvecklingsstadierna har haft så avancerade hjärnor att vi kunnat tänka längre än "ligga-bra, barn -se till att det överlever" (Med en viss överdrift såklart) 
  • Naoko
    Ginevra skrev 2011-09-11 12:18:49 följande:
    För att inte tala om att skaffa barn för att rädda ett förhållande. Snacka om att lägga en stor börda på barnet.
    Ur det perspektivet tycker jag nog att det är värre att skaffa ett för att livet är meningslöst om man inte får barn. Snacka om press. 
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?