Inlägg från: Naoko |Visa alla inlägg
  • Naoko

Varför vill man INTE ha barn?

Naoko skrev 2011-09-10 21:09:44 följande:
    Det behöver man inte vara barnlös för att göra. För övrigt firade min farmor julbord på tre olika ställen och inte  vid något av dem var något av hennes barn närvarande. 
    Det handlar helt enkelt inte om hur många barn man har utan om hur man bemöter människor runt omkring sig. 
  • Naoko
    DragonWoman skrev 2011-09-10 22:25:15 följande:
    Dina gener dör ut utan avkommor.
    Fast om du får flera barn så kan det gynna dina gener att inte alla får barn utan att vissa av barnen bidrar på annat sätt. 
  • Naoko
    DragonWoman skrev 2011-09-10 22:41:53 följande:
    Och om det skulle gynna mina gener så hade det ju funnits nått biologist stopp på vägen, t ex att inte vilja ha barn för att generna är så perfekta de kan bli eller för defekta.

Även om människans hjärna kan resonera, tänka logiskt osv så ska man nog inte bortse helt från grundläggande instinkter och drifter. Det finns mycket vi inte har svar på idag.
    Jag tror att viljan att föröka sig kommer från annat än det biologiska, vi kom antagligen på ganska sent vad som var kopplingen mellan att ha sex och att föda barn. Om driften hade varit själva barnafödandet så hade vi ju inte behövt någon sexdrift annars. 
  • Naoko
    DragonWoman skrev 2011-09-10 22:58:38 följande:
    Isf hade ju sex inte behövt vara skönt alls om man enbart ser till fortplantning. Men något som är skönt ger mersmak och ökar chansen till fortplantning.
    Om de personer som är ointresserade av att skaffa barn hade varit det av en biologisk orsak så hade de även varit ointresserade av sex. Vi har ju faktiskt inte kunnat förhindra graviditeter någon längre tid om man ska se det evolutionärt. 

• Naoko
    DragonWoman skrev 2011-09-10 23:14:22 följande:
    Om en drift saknas så behöver det ju inte nödvändigtvis inte innebära att övriga drifter slås ut. En steril saknar inte sexlust heller. Den kan minskas på grund av hormoner som spelar stor roll med.

Vi föds ju inte med en uttalad sexdrift för just fortplantning. Men förmågan till stånd eller att det känns skönt att röra sina könsorgan finns ju redan när vi är barn. Sexuellt nyfiken och/eller sexuellt aktiv blir man ju när kroppen börjar producera hormoner. En biologisk orsak.
    Vadå slås ut? Jag tror helt enkelt inte att en drift att få barn skulle ha fyllt någon funktion en så lång tid att den hade kunnat vara biologisk. Driften att ta hand om de barn som föds däremot är en annan sak. 
  • Naoko
    DragonWoman skrev 2011-09-10 23:30:13 följande:
    Att ta hand om avkomman är en instinkt. Att producera avkomman är en drift.

De som inte vill ha biologiska barn, vill de adoptera ist då? De kanske saknar både drift och instinkt att ta hand om en avkomma?

Att passa eller gilla någon annans avkomma är en helt annan sak, det är bl a tidsbegränsat.
    Produktionen är ju själva sexet, jag har aldrig motsagt att det är en drift. 
  • Naoko
    DragonWoman skrev 2011-09-10 23:38:03 följande:
    Jag kanske missförstod eller inte förstod alls i mitt svar hur du menar.

Menar du att driften inte fanns från början, utan har tillkommit genom tiderna? Hur skulle vi ha förökat oss isf utan den driften?
    Nej, du har nog inte förstått. 
  • Naoko

Sexdriften är grundläggande hos alla arter som fortplantar sig på det viset . Det jag ifrågasätter är att det finns någon annan drift utöver den driften med tanke på att sexdriften i sig själv ser till att vi får alla de barn som behövs för att föra släktet vidare. 

Preventivmedel har inte funnits speciellt länge och utan preventivmedel är enda alternativet för de som inte vill ha barn att skippa sex, om det funnits något biologiskt skäl i att inte vilja ha barn borde det ha satt sig på sexdriften istället. 

• Naoko
    DragonWoman skrev 2011-09-11 00:25:14 följande:
    Preventivmedel är väl inte en så ny sak egentligen. Förr användes örter mm för att förhindra eller avbryta en graviditet, mer eller mindre framgångsrikt.

Människan har ju inte enbart sex för fortplantning, vi gör det  t ex för att det är skönt med. Finns det djur som har sex för "nöjes" skull? Förutom vissa arter av apor.

Sex är mer komplicerat än bara fortplantning, det minskar stress mm. En biologisk lösning? Så att sexdriften är uteslutande bara för fortplantning är inte helt korrekt för människor, men grunden.

Jag vet inte om sex var skönt från början för människosläktet, det kan ju vara ett tillägg under evolutionen?
    Ur ett evolutionärt perspektiv är preventivmedel nytt. Jag förstår inte vad det är du tror att jag säger egentligen, klart att det inte bara är för fortplantnigens skull vi har sex    

Jag ser det som mer sannolikt att vi hade sexdriften från början än att vi fattade att det var så det blev barn och vi hade det därför. Att vi gillar det som gynnar vår överlevnad är ju lnappast begränsat till sex. 
  • Naoko

Men för tusan, tror ni att barnlösa är korkade? Man behöver inte ha barn för att fatta att det är annorlunda med egna barn. 

Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?