Inlägg från: Naoko |Visa alla inlägg
  • Naoko

Varför vill man INTE ha barn?

Baby Girl skrev 2011-09-10 18:43:25 följande:
    Jäklar vad mycket trams det snackas i tråden nu rent ut sagt! Låt folk få göra precis hur de vill, lev som ni vill men låt mig ifrågasätta. Låt det finnas ett öppet och respektfullt snack. Det är inget vi mot dom läger. Sluta ta åt er som svampar! Man kan väl prata som vuxna människor?
    Själva ifrågasättandet gör att respektfullheten försvinner. Att fråga är en annan sak.  
  • Naoko
    HoneyCandySugar skrev 2011-09-10 19:09:18 följande:
    Jag kan inte förstå en människa som tycker att barn är äckliga. Om du finner att detta skulle göra mig till en dålig förälder, kan jag inte förstå dig heller.
    Vad du behöver förstå är att inte alla är som du och att det inte behöver vara något negativt. 
  • Naoko
    Baby Girl skrev 2011-09-10 19:14:16 följande:
    Alltså ni tar ut allt ert uppbygda agg på mig. Jag har aldrig undrat vem som älskar sitt barn eller inte...  
    Nja, du tummenuppade faktiskt ett inlägg som uttryckte just den åsikten. 
  • Naoko
    HoneyCandySugar skrev 2011-09-10 19:15:51 följande:
    Naturligtvis förstår jag att inte alla är som jag. Däremot kan jag inte förstå de som finner föräldraskap lämpligt för någon som tycker att barn är äckliga! Jag förstår om man inte älskar alla barn på den här jorden, men kan man inte ens respektera dem, så kommer man inte att kunna bli en bra förälder.

Vad är det som säger att man inte respekterar barn bara för att man generellt ogillar dem?   
  • Naoko
    Polly S skrev 2011-09-10 19:43:07 följande:
    vem här har ifrågasatt varför man skaffar barn?
    inte jag iaf.
    Tror någon har skrivit något sådant för att visa ts hur dum frågan är men andemeningen gick nog inte fram. Det är inte onstigt att vilja ha barn, det är inte heller konstigt att inte vilja ha barn. Om man inte vill ha barn men ändå får barn innebär det inte att man automatiskt blir en sämre förälder. De som längtar efter barn blir inte automatiskt bättre föräldrar. Det som upplevs som meningen med livet för vissa är inte nödvändigtvis ens lockande för andra vare sig det gäller husvagnssemestrar, politik, pengar eller barn. 

• Naoko
    IntheSky skrev 2011-09-10 19:50:45 följande:
    OK, jag kan inte tycka nånting eftersom jag inte orkar läsa allt. men tycker det är så konstigt att det alltid ska bli en sån här ton i såå många trådar. Varför kan man inte ha vuxna samtal, och om någon ställer en fråga man inte gillar/säger något opassande helt enkelt ge ett kort svar och gå vidare? Varför måste man börja tjaffsa så mycket och få varandra att må dåligt?
    Familjeliv är jättekul och får mig att tänka på många saker som jag aldrig annars hade börjat fundera på, eftersom alla möjliga människor samlas här. Men jag HATAR tonen i många trådar, man trycker ner varandra, förvränger ord, mobbar, låter sig bli provocerad, kalla det vad ni vill.
    åste det vara så ALLTID? Kan inte var och en ta ansvar för sig istället för att leta fel hos andra?
    Fast folk har ju svarat, folk har angett sina skäl till att inte vilja ha barn. Att sedan bara spekulationer från folk som inte heller egentligen förstår duger är ju en annan sak. 
  • Naoko

När man pratar om släktets överlevnad som någons slags bevis för att defaultläget är att inte vilja ha barn så visar man faktiskt att det är en hel del man inte har förstått. Det är nämligen inte bara de som direkt fortplantar sig som bidrar till släktets överlevnad, det gör alla som är med och bidrar till att samhället är vad det är. Som extremexempel kan man kolla på bina. 

• Naoko
    Fattig student skrev 2011-09-10 20:08:23 följande:
    Fan, jag fattar inte.
    Nja, jag syftade på inlägg tidigare i tråden. Typ "det naturliga är att fortplanta sig, det är så vi överlever". 
  • Naoko
    IntheSky skrev 2011-09-10 20:09:09 följande:
    Jag vet inte, om flera "går på" en annan person så är det fan inte kamratligt. Om man inte håller med så har man ju två val; antingen fortsätter man diskussionen eller så säger man: "Jag håller inte med, så är det med det." Sen är diskussionen slut. Typ.
    Att hålla på och tjaffsa (tjaffs är det väl om flera sidor går åt till att vara irriterade på varandra och inte diskutera tråden?) är ju det som gör tonen så jävla trist. I nästan alla trådar.
    Nåja, det var allt för mig. Och allt kommer att fortsätta som vanligt på Fl... ;)
    När du kom in inte var ts flera "gick på" utan en helt annan person som kom med ganska nedvärderande uttalanden om människor som inte vill ha barn.

Ja, jag reagerar på sådana uttalanden och jag skiter i om andra också gör det samtidigt. 
  • Naoko
    mineral skrev 2011-09-10 21:07:57 följande:

Det är också dem mogna människorna som sitter ensammna på julafton när dem blir gamla! Jobbar i äldreomsorgen, så det vet jag alltför väl...

Det behöver man inte vara barnlös för att göra. För övrigt firade min farmor julbord på tre olika ställen och inte  vid något av dem var något av hennes barn närvarande. 
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?