Inlägg från: Malin 652 |Visa alla inlägg
  • Malin 652

Varför vill man INTE ha barn?

Hej!

Baby Girl, du har nog tagit på dig en omöjlig uppgift. Du skriver att du gärna vill förstå hur de som väljer att inte skaffa barn "tänker". Det finns säkert de som rent teoretiskt kommer fram till det beslutet men oftast handlar det nog om en "känsla". Att försöka förstå hur någon annan känner är komplett omöjligt, framförallt om man är uppfylld av en annan sorts känsla, som den glädjen och kärleken du känner till dina barn.

Hade vi kunnat förstå hur andra känner hade vi inte haft så stora bekymmer med att hjälpa de som missbrukar, har depressioner eller på annat sätt far illa pga sina inre känslor. Psykoterapeuter hade inte behövt ha mer än ett samtal och sedan kunnat hjälpa alla med samma problem på samma sätt.'

Det är inte heller lätt för de tillfrågade att beskriva denna "känsla" för dig. Det vet ju att du aldrig kommer att förstå eftersom du inte delar något som ens liknar denna känsla. Du känner ju tillfredställelse, glädje och kärlek till dina barn och har rent fysiskt haft en längtan till dem.

Det finns troligen lika många "orsaker" till att man skaffar barn eller inte skaffar barn som det finns fertila människor på jorden. Att ta reda på hur "ni" tänker är att kategorisera alla som inte har barn och det tycker inte jag känns särskilt schysst.

För att göra en jämförelse så försök att beskriva för någon hur det känns när du är hungrig. Tror du att den personen skulle kunna känna exakt som du gör? Hur skulle ni i så fall veta det?

Du kommer aldrig att få någon djupare förståelse för hur frivilligt barnlösa känner. Möjligen för hur de tänker, men det blir ju en väldigt ytlig diskussion, eller hur?

I själva sakfrågan har jag faktiskt ingenting att tillägga. Jag är agnostiker i frågan.....

Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?