Maureen01 skrev 2011-10-27 18:49:10 följande:
håller med... samtidigt undrar jag hur man tänker när man talar om detta på ett pedagogiskt vis för barnlösa som att de utgår ifrån att barnlösa inte förstår att det "är skillnad"... Det är klart att man älskar sina egna barn mest, precis som att man älskar sina egna syskonbarn mer än nån annans syskonbarn, eller sin egen mormor mer än främmande tanter på stan o_O. Naturligtvis kan man inte förstå hur det är att vara förälder, men det är klart att man förstår "att det är annorlunda". De måste verkligen hata barn om de tror att andra på allvar inte förstår att det är skillnad på människor man känner och människor man inte känner.
Precis! De flesta känner nog inte för att klämma finnar på, lyssna på snarkningar, torka snor eller liknande från en främmande människa på stan, men man kan stå ut med det om det är någon nära anhörig. Man vänjer sig helt enkelt vid de människor man har i sin närhet. Det är min teori till varför det känns mer okej att byta blöjor på sitt eget barn eller sin egen mormor.
Men allt det andra... Att lyssna på barn som pratar gulligt och roligt är lika roande oavsettt om det är mitt eller andras barn. Det märker man inte minst på alla youtube-klipp på skrattande bebisar. Och att vänta ut ett barn med trots-bryt är lika tråkigt oavsett om det är mitt eller någon annans. Jag tror till och med att många har MER tålamod i sådana situationer med andras barn än sina egna.
Så det där med att en ny värld skulle öppna sig för alla som får egna barn, det köper jag inte alls. Alla kan se ungefär hur det är att ha barn, och det är det man ska ta ställning till om man vill eller inte. Det medföljer inga rosa moln när man lämnar BB.