Inlägg från: SilverLadyG |Visa alla inlägg
  • SilverLadyG

Varför vill man INTE ha barn?

Fru U skrev 2011-09-10 21:46:25 följande:
    Hur menar du nu?
    DragonWoman skrev 2011-09-10 21:58:24 följande:
    Ingen ifrågasätter ju driften att skaffa barn, det är ju en naturlig grej som alla accepterar. Och om det finns ett svar som att det är biologiskt att inte vilja ha barn så är det ju ett svar man accepterar med.

Jag vet inte om det ens har forskats nått om det och tänkte om någon annan visste mer.
    Biologiskt tror jag inte att det finns en orsak, alla organismer kan föröka sig, utom dessa som har genetiska fel och är sterila. En människa kan tänka, analysera och fundera, vilket gör att en människa kan göra ett val av sociologiska skäl att inte skaffa barn. Biologiskt så kan alla skaffa barn, utom de som är sterila.
  • SilverLadyG
    knisse skrev 2011-09-10 22:31:13 följande:
    fast även om alla kan betyder det inte att det är ett biologiskt tvang
    inte när det gäller människa då tar jag in sociologi och människans beteende igen, säger igen en människa kan göra ett val, en människa har en egen vilja, en människa kan analysera och tänka djupt, en människa har förmågan att bestämma över vissa biologiska saker.
    Biologisk tvång? Visst en människa har också grundläggande instinkter, programmerade saker i DNA, förökning är en av de programmerade sakerna, annars skulle en människa inte producera ägg-och spermieceller, annars skulle inte kroppen veta vad den ska göra vid graviditet. Allt är programmerad i vår DNA alltså i den genetiska databasen.
  • SilverLadyG
    LivL skrev 2011-09-10 22:37:39 följande:
    Jag är väl en av dem. Och det är BARA BRA att man inte skaffar barn då.

Det som är riktigt ego är ju om man skaffar barn när man känner såhär. För då drabbas någon.

Det är inte egoistiskt att inte skaffa barn, för inget barn drabbas av det!! Inget barn lider ju av att jag inte skaffar det...

Blev det snurrigt nu..? 
    alla levande organismer är egoistiska...finns inget som kallas oegoistiskt i ett liv.
  • SilverLadyG
    DragonWoman skrev 2011-09-10 22:41:53 följande:
    Och om det skulle gynna mina gener så hade det ju funnits nått biologist stopp på vägen, t ex att inte vilja ha barn för att generna är så perfekta de kan bli eller för defekta.

Även om människans hjärna kan resonera, tänka logiskt osv så ska man nog inte bortse helt från grundläggande instinkter och drifter. Det finns mycket vi inte har svar på idag.
  • SilverLadyG
    Naoko skrev 2011-09-10 22:50:55 följande:
    Jag tror att viljan att föröka sig kommer från annat än det biologiska, vi kom antagligen på ganska sent vad som var kopplingen mellan att ha sex och att föda barn. Om driften hade varit själva barnafödandet så hade vi ju inte behövt någon sexdrift annars. 
    löjligaste argument jag har hört...Vet du vad biologi ens är för något?
  • SilverLadyG
    LivL skrev 2011-09-10 22:53:44 följande:
    Hmm, good point. Men det kan ju i vissa fall vara bra att vara egoistisk.
    att vara egoistisk är inget dåligt, det gör att ett liv överlever, att jag överlever. Människan har gjort handlingen till något negativt..
  • SilverLadyG
    DragonWoman skrev 2011-09-10 23:02:45 följande:
    Dold ägglossning? Kvinnor kan få väldigt mycket ökad sexlust runt/vid ägglossning och även lukten (feromoner) ändras så att en man ska uppfatta ändringen.
  • SilverLadyG
    linas fina skrev 2011-09-10 23:08:09 följande:
    Att vilja ha barn kan ju också bero på social och kulturell påverkan. Vad jag menar alltså är, att även om det till stor del är biologiskt ( i alla fall instinkten att ha sex) ,så föds ju alla barn in i den här kontexten där man förväntas skaffa barn när man blir vuxen. Speciellt små flickor får ju gärna prova på rollen som små då de förses med dockor m.m.
    Så jag tror att många inte ens ifrågasätter huruvida man ska ha barn eller inte. Det är bara nåt man ska liksom, man är uppvuxen med den förväntningen, och sånt blir nog bara väldigt naturligt då. Men det är ju egentligen inte självklart. Man måste inte. 
  • SilverLadyG
    DragonWoman skrev 2011-09-10 23:26:20 följande:
    Biologi är ju inget litet område precis. Och människokroppen är en ganska komplex biologisk maskin.
    WORD!!!!!
  • SilverLadyG
    DragonWoman skrev 2011-09-10 23:30:13 följande:
    Att ta hand om avkomman är en instinkt. Att producera avkomman är en drift.

De som inte vill ha biologiska barn, vill de adoptera ist då? De kanske saknar både drift och instinkt att ta hand om en avkomma?

Att passa eller gilla någon annans avkomma är en helt annan sak, det är bl a tidsbegränsat.
    DRAGONWOMAN du tänker precis som mig!!!
  • SilverLadyG
    Naoko skrev 2011-09-11 06:44:52 följande:
    Ur ett evolutionärt perspektiv är preventivmedel nytt. Jag förstår inte vad det är du tror att jag säger egentligen, klart att det inte bara är för fortplantnigens skull vi har sex    

Jag ser det som mer sannolikt att vi hade sexdriften från början än att vi fattade att det var så det blev barn och vi hade det därför. Att vi gillar det som gynnar vår överlevnad är ju lnappast begränsat till sex. 
    Historiskt sätt är det förjävligt svårt att bevisa något, ingen vet exakt hur det var då, exakt vad som drev driften och om människor hade sex för njutningens skull. Lika svårt är det att diskutera big bang och andra saker. Ja evolutionärt kan människan ha utvecklats till sex njutande organism, eller tvärt om.
    Det finns teori att människans utveckling liknade med djurens, viket betyder att sex var en drift, programmerad för att få avkomma. Visst kan det finnas teorier som du försöker att få fram, att människan har från början varit sex njutande och sedan förstod att man kan få avkommor. Naoko kanske något att börja undersöka och forska?

Människan är en organism som är väldigt komplex jämfört med andra djuren.
  • SilverLadyG
    Baby Girl skrev 2011-09-11 09:23:54 följande:
    Ja nu har jag läst igenom tråden sen där jag hoppade av. Jag har bestämt mig för att avregga mig på familjeliv. Det känns inte kul att man inte kan fråga vad man vill och funderar på utan att bli påhoppad. Det är ofta så på familjeliv har jag sett. Inte bara mot mig utan många och det tycker jag känns löjligt. Jag hoppar av familjeliv, inget för mig. Hade gott! Tack för mig!
    OT: startar man en tråd får man räkna med alla sorts av kommentarer och inte ta det personligt.
  • SilverLadyG
    Naoko skrev 2011-09-11 09:50:01 följande:
    Och oavsett hur komplex människan är jämfört med andra djur så härstammar vi från samma amöbor som alla andra djur. 
    amöbor? Menar inte du cyanobakterierSkrattande med första fotosyntes? Ja visst kan vi tro att all liv kommer från bakterier, men det finns fortfarande många men.. i det hela. Många forskare är överens om det men säkerligen kan vi inte veta, eller veta exakt. Många teorier, hypoteser falsifieras, vi kan inte vara säkra på något, speciellt då det gäller livets utvecklingSkrattande
  • SilverLadyG
    Naoko skrev 2011-09-11 11:33:49 följande:
    Jamen du fattar grundtanken, att vi är utvecklade från något väldigt outvecklat som även det har förökat sig. 
    möjligen men säger: allt är möjligt när det gäller livSkrattande När det gäller liv kan man aldrig påstå med 100 % Flört
  • SilverLadyG
    Naoko skrev 2011-09-11 11:46:26 följande:
    Å andra sidan vet vi ingenting säkert, men jag tycker iallafall att mer talar för att det räcker med sexdriften och instinkten att ta hand om resultatet för att en art ska föröka sig.  
    precis vad jag skrev Flört En art förökar sig för att överleva och inte dö ut, vilket är självklart.
  • SilverLadyG
    Naoko skrev 2011-09-11 12:00:36 följande:
    Nja, det jag har talat emot är att det skall finnas en specifik drift att vilja fortplanta sig eftersom sexdriften är tillräcklig. 
    Nu hoppar du igen mellan saker du skrev, blandar så att jag blir helt förvirrad. Jag svarade på dina senaste kommentarer men du verkar babbla om något annat. Svårt att hänga med...en stund säger du en sak och sedan annat, är helt förvirrad, precis som DragonWoman blev. Tyvärr...
  • SilverLadyG
    Naoko skrev 2011-09-11 12:08:01 följande:
    javisst säger jag ena stunden en sak och andra stunden en helt annan men de olika sakerna jag säger talar ju liksom inte emot varandra  

men gör läsaren förvirradSkrattande
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?