Inlägg från: Meline |Visa alla inlägg
  • Meline

Varför vill man INTE ha barn?

Jag skulle bli en utmärkt mamma och har alla förutsättningar både socialt och ekonomiskt, men vill inte. Jag tycker inte om barn. Andras barn är något jag tolererar, inte tycker om. Det finns inget som lockar mig i att skaffa barn. Jag ser inte att ett barn just nu skulle tillföra mitt liv mycket mer än tvång, stress och begränsningar. Jag vill inte gå genom en graviditet och det slitage en sådan har på kroppen.
    Det är inget jag vill ha som mitt liv ser ut idag. Jag utesluter inte barn i framtiden, men just nu känns det som om jag aldrig kommer att vilja ha det. Jag ser inte någon skyldighet att vilja eller att skaffa barn bara för att jag rent biologiskt kan. Jag har aldrig haft barnskaffandet som mål och har aldrig sett det som något eftersträvansvärt. Jag kan vara en vårdande person, men jag hänger helst inte upp mitt liv kring en annan människas behov.
    Det är inte svårare än så.

Barnskaffandet är en norm, men inget som man tvunget måste följa. Det finns många myter och försköningar kring barnskaffandet. Jag tror att man måste ha ett ganska tragiskt liv om man behöver ett barn för att ge det mening.
    Det finns garanterat en hel del människor som inte är så nöjda med att ha skaffat barn, trots att de älskar barnen i sig. Exempel: www.secret-confessions.com/hate/hate-being-a-mom

• Meline
    Petronella01 skrev 2011-09-12 12:09:23 följande:
    Du tror inte att syftet med att jorden snurrar är att dagen och natten ska fördelas på ett sådant sätt att det gynnar det som växer på resp sida av planeten.

Anser nog inte att det är min förståelse som är begränsad i detta fall, men tackar som påstår. Jag förstår nu att du inte har något syfte öht, och det märks verkligen, tack för ett meningsutbyte som verkligen inte tillförde något.
    Nej, det finns verkligen inget syfte. Naturen är inte en uttänkt enhet med en förutbestämd pla, saker och ting är inte på ett vis för att naturen vill att det ska vara så. Naturen vill ingenting och drivs inte av någon önskan.

Syftet med att jorden snurrar är inte för att dag och natt ska fördelas på ett sådant sätt att det gynnar det som växer på respektive sida av planeten. Det är snarare så att saker och ting växer på resp sida av planeten FÖR ATT jorden snurrar, hade inte jorden snurrat skulle växtligheten se annorlunda ut eller kanske inte alls finnas.

Människor, växter och djur har inte förmågan att fortplanta oss för att evolutionen och naturen vill att vi ska fortplanta oss, vi har en evolution FÖR ATT vi kan fortplanta oss. Att inte kunna fortplanta sig är en supernackdel ur evolutionär synvinkel, och en reproduktionsmekanism är nödvändig för att någon evolution ska kunna ske i större skala.
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?