Inlägg från: Ginevra |Visa alla inlägg
  • Ginevra

Varför vill man INTE ha barn?

Jag tycker att en mer berättigad fråga att ställa är varför vissa skaffar barn och sedan beklagar sig högljutt över att de inte kan leva exakt som förut. Det ser man ofta exempel på här på FL. Eller varför vissa skaffar barn och sedan behandlar dem illa på olika sätt, t.ex. genom misshandel. Då har man uppenbarligen inte förstått  vilket ansvar det innebär att ha barn.

• Ginevra
    FrökenUmami skrev 2011-09-10 14:14:48 följande:
    Jag tror att många föräldrar planerar men jag tror också att många inte gör det. Jag tror också att många faller för tjat och påtryckningar och blir gravida därför att man "ska" vilja ha barn.
    Det är nog inte ovanligt att folk blir gravida av misstag och bestämmer sig för att behålla barnet utan att fundera särskilt mycket över det.
  • Ginevra
    Naoko skrev 2011-09-10 17:29:57 följande:
    Jag tror att det inte skulle finnas så många barn som for illa om människor istället frågade sig varför de vill ha barn. Om man inser att man kanske inte är så jäkla lämpad som förälder så kanske man kan sätta sig över sina instinkter, å andra sidan så hänger väl oförmågan att göra det ihop med det som gör dem mindre lämpade. 
  • Ginevra
    HoneyCandySugar skrev 2011-09-10 18:04:58 följande:
    Du säger fruktansvärda ting om små oskyldiga barn! Det är tur att du inte har några barn...
    Jag tror inte att man nödvändigtvis blir en dålig förälder bara för att man inte tycker att barn är så värst förtjusande i största allmänhet.
  • Ginevra
    Naoko skrev 2011-09-11 06:44:52 följande:
    Ur ett evolutionärt perspektiv är preventivmedel nytt. Jag förstår inte vad det är du tror att jag säger egentligen, klart att det inte bara är för fortplantnigens skull vi har sex    

Jag ser det som mer sannolikt att vi hade sexdriften från början än att vi fattade att det var så det blev barn och vi hade det därför. Att vi gillar det som gynnar vår överlevnad är ju lnappast begränsat till sex. 
    Homosexuella har ju dessutom sex som inte kan leda till fortplantning.
  • Ginevra
    Naoko skrev 2011-09-11 09:27:14 följande:
    Fast man borde ju fortfarande ha så mycket av vett kvar att man inser att inte alla vid middagsbordet tycker att det är ett lämpligt ämne och att man kan vänta tills alla har ätit alternativt om det nu är ett trängande behov identifiera den andra som kan vara intresserad av ämnet och gå ifrån middagsbordet. 
    Precis, att prata om bajs vid matbordet är lika ohyfsat oavsett om det gäller vuxenbajs eller barnbajs.
  • Ginevra
    mosterYster skrev 2011-09-11 12:09:23 följande:
    Håller med helt här. Kan någon förklara för mig varför man skaffar barn bara för man "ska"?
    För att inte tala om att skaffa barn för att rädda ett förhållande. Snacka om att lägga en stor börda på barnet.
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?