Inlägg från: Polly S |Visa alla inlägg
  • Polly S

Varför vill man INTE ha barn?

varför funderar man över en sån sak?

jag har full förståelse för att andra vill andra saker än jag och har aldrig ens reflekterat över att ifrågasätta deras val.
  • Polly S
    Baby Girl skrev 2011-09-10 18:33:48 följande:
    Fiona.. Jag har förklarat flera gånger varför jag funderar på detta. Läs bak i tråden, annars läs här. Jag själv kände och känner en sån djup längtan efter barn. Jag undrar och förundras över att många inte känner så. Och nej det kan man inte jämföra med att vilja ha hund eller inte. En hund är ett husdjur och det är inte ett barn. Men det är väldigt lätt att bara hoppa in i trådar utan att läsa ordentligt.
    nej, jag ser inte att du förklarar varför du lägger så mkt tankekraft på att fundera på det istället för att bara acceptera att alla vill olika.
  • Polly S
    Baby Girl skrev 2011-09-10 18:43:25 följande:
    Jäklar vad mycket trams det snackas i tråden nu rent ut sagt! Låt folk få göra precis hur de vill, lev som ni vill men låt mig ifrågasätta. Låt det finnas ett öppet och respektfullt snack. Det är inget vi mot dom läger. Sluta ta åt er som svampar! Man kan väl prata som vuxna människor?
    vad har du för rätt att ifrågasätta?
  • Polly S
    Naoko skrev 2011-09-10 18:45:31 följande:
    Själva ifrågasättandet gör att respektfullheten försvinner. Att fråga är en annan sak.  
  • Polly S
    Naoko skrev 2011-09-10 18:35:32 följande:
    Javisst. 

Anser du att en kvinna som saknar grundläggande förmåga att sätta sig in i andra människors känslor skulle bli en bra förälder?  
    klockren!
  • Polly S
    Baby Girl skrev 2011-09-10 18:49:06 följande:
    Men fiona... Vart lever vi i för land egentligen? Diktatur? Man kan väl få lov att ställa frågan i ett öppet forum. Sen kan vem som helst välja att svara varför just de inte vill ha barn. Jag ställde inte frågan personligt till dig vet du.
    ja, och min fråga är VARFÖR du inte accepterar andras val, det har du fortfarande inte svarat på.
    och sen var det den där detaljen med att du tycker dig ha rätt att ifrågasätta... *kräks lite*
  • Polly S
    knisse skrev 2011-09-10 18:55:26 följande:
    men du har inte använt fel ord eftzersom det du gjör är just att ifragasätta.
    LaFontaine skrev 2011-09-10 18:55:27 följande:
    Problemet är att du ifrågasatt utifrån din egen synvinkel. 
    precis.
  • Polly S
    Baby Girl skrev 2011-09-10 19:00:20 följande:
    Fiona... Kan du bara läsa i början av tråden där jag UPPREPADE gånger säger att jag respekterar de som väljer att inte skaffa barn men att jag är nyfiken på varför och då FRÅGADE jag. Läs tråden ordentligt. Snälla. Jag orkar inte hålla på och skriva samma, samma hela tiden. Nu är det lördag kväll och jag ska dra mig ur tråden för att umgås med familjen. Ciao!
    du kan säga det hur mkt du vill, men att ifrågasätta visar inte på den minsta gnytta respekt.
  • Polly S
    Baby Girl skrev 2011-09-10 19:05:38 följande:
    Fiona... På vilket jävla sätt har jag INTE respekterat de som inte vill ha barn? Svara rakt av
    läs din TS och dina svar sen.
    du ifrågasätter fortfarande.
  • Polly S
    Midka skrev 2011-09-10 19:03:48 följande:
    Det är alltid lite skrämmande när folk vågar gå mot strömmen. I det här fallet blir frågan varför folk väljer bort ngt som andra uppfattar som naturliga, "normal" och en total miss i livet om man inte har barn. 

Idag har vi ett val. Det hade vi inte förut. Den intressanta bieffekten blir att alla som "skaffar" barn även har gjort av högst fri vilja. Det i sin tur gör att man per automatik inte kan klaga som förr på vilket besvär det (för det är det emellanåt för många).
    ja, jag gissar att det är samma personer som känner sig hotade att allt "främmande", som personer med annan läggning än de själva.
  • Polly S
    Naoko skrev 2011-09-10 19:12:19 följande:
    Vad du behöver förstå är att inte alla är som du och att det inte behöver vara något negativt. 
  • Polly S
    Baby Girl skrev 2011-09-10 12:15:07 följande:
    Ok där ser man. Men jag förstår inte riktigt hur man inte kan känna barnlängtan eller alternativt väljer att ignorera den längtan? Om man har förutsättningar annars att ha hand om ett barn.
    Liljeblomman skrev 2011-09-10 12:04:48 följande:
    Jag tror att det kan finnas många anledningar.

- Den omogna: Man är helt enkelt inte redo än

- Den egoistiska: Man vill inte ta ansvar för någon annan än sig själv

- Den rädda: Man tror inte att man klarar av det. Kanske p.g.a. en egen svår barndom, förlossningsskräck e.d.

- Den självskyddande: Man har svårt att få barn och intalar då sig själv att man egentligen inte vill

- Den bekväma: Man tror inte att man orkar med det
    Ja, jag tror också på dessa olika typer av människor. Men jag undrar om de vet vad de egentligen går miste om? Det kanske är så att man inte riktigt förstår hur det är fören man har fått barn.Ok ja, av sjukdomsskäl förstår jag. Även om jag inte vet vad den här sjukdomen är.
    vi kan ta det allra första inlägget från TS i tråden.
    att tro att man vet bättre än andra och att de inte vet vad de missar/skulle ändra sig, samt "bara acceptera" sjukdomsskäl,  är inte att respektera andra.
  • Polly S
    Baby Girl skrev 2011-09-10 19:29:02 följande:
    Men fiona. Du går mig på nerverna nu. Folk som inte har barn kan OMÖJLIGT veta hur det är att ha barn och känna den kärleken. De går miste om något i livet enligt mig. Det är ingen osanning. Och till de som inte kan få barn så beklagar jag. Jag respekterar fortfarande alla med eller utan barn. Jag undrar bara vaför. Men jag drar mig ur nu. Hoppas du hittar någon annan nu att ta ut ditt agg mot. Haha, herregud.
    tack för att du än en gång illustrerade din brist på respekt.
  • Polly S
    IntheSky skrev 2011-09-10 19:31:24 följande:
    Men om det är ett k'nsligt ämne för dig så behöver du väl inte svara? För Ts gör ju inget moraliskt fel genom att ställa en fråga i ett forum som handlar om familj och barn??
    det är skillnad på att fråga och att ifrågasätta.
  • Polly S
    LaFontaine skrev 2011-09-10 19:33:29 följande:
    Att inte veta hur något är om man själv inte upplevt det är inte något som är avhängigt just barn. Jag  vet inte hur det känns att bryta benet. Jag kan utgå från att det gör väldigt ont men jag kan inte förstå vidden av smärtan. Jag har aldrig vunnit VM-guld och även om jag förstår hur underbart roligt det är kan jag inte veta hur det känns förrän vinner ett efterlängtad VM-guld. 

Jag, som har flertalet politiska uppdrag, tycker att politik är det roligaste som finns. I mitt stilla sinne kan jag undra hur andra inte kan tycka att det är det roligaste som finns eller i alla fall inte vilja engagera sig politiskt, men jag har inget behov av att ifrågasätta andras val.  
    bra skrivet.
  • Polly S
    Midka skrev 2011-09-10 19:36:04 följande:
    Jag upplever att TS inte undrar eg. Hon vill bara få fram sin åsikt vilken är att hon tycker att det är "fel" att inte "skaffa" barn om rätt förutsättningar finns.    Men vad vet jag? Det är bara så jag uppfattar hennes text. Det och en del klantiga kommentarer ihop....
    precis.
  • Polly S
    Jäjd skrev 2011-09-10 19:34:35 följande:
    Skärp dig lite. 

Vi kan vända på det. De som skaffar barn går miste om något i livet.
    Hur låter det?
    Respektfullt?    
    Kaded sammanfattade det bra.
    att du inte ens ser det utan tycker du är respektfull är... konstigt.
    Baby Girl skrev 2011-09-10 19:36:31 följande:
    Fiona vart i mitt senaste inlägg brister respekten till dig? Jag har ju rätt att tycka att kärleken till mitt barn är det bästa och största i mitt liv. Sen kanske inte alla föräldrar känner så och det är fruktansvärt om man som förälder inte känner så för sitt barn.
  • Polly S
    Polly S skrev 2011-09-10 19:40:02 följande:
    Kaded sammanfattade det bra.
    att du inte ens ser det utan tycker du är respektfull är... konstigt.
    Baby Girl skrev 2011-09-10 19:36:31 följande:
    Fiona vart i mitt senaste inlägg brister respekten till dig? Jag har ju rätt att tycka att kärleken till mitt barn är det bästa och största i mitt liv. Sen kanske inte alla föräldrar känner så och det är fruktansvärt om man som förälder inte känner så för sitt barn.
    sorry, Jaded! (skriver i mörkret)
  • Polly S
    Baby Girl skrev 2011-09-10 19:42:10 följande:
    Ja ni andra som inte har barn har lika stor rätt att skriva en tråd och fråga hur kan man skaffa barn. Ni pratar om ifrågasättande, jag tycker folk ifrågasätter hur man kan skaffa barn mer än jag FRÅGAR hur man inte kan skaffa barn.
    vem här har ifrågasatt varför man skaffar barn?
    inte jag iaf.
  • Polly S
    IntheSky skrev 2011-09-10 19:50:45 följande:
    OK, jag kan inte tycka nånting eftersom jag inte orkar läsa allt. men tycker det är så konstigt att det alltid ska bli en sån här ton i såå många trådar. Varför kan man inte ha vuxna samtal, och om någon ställer en fråga man inte gillar/säger något opassande helt enkelt ge ett kort svar och gå vidare? Varför måste man börja tjaffsa så mycket och få varandra att må dåligt?
    Familjeliv är jättekul och får mig att tänka på många saker som jag aldrig annars hade börjat fundera på, eftersom alla möjliga människor samlas här. Men jag HATAR tonen i många trådar, man trycker ner varandra, förvränger ord, mobbar, låter sig bli provocerad, kalla det vad ni vill.
    åste det vara så ALLTID? Kan inte var och en ta ansvar för sig istället för att leta fel hos andra?
    tips: tryck "visa endast" så kanske du förstår.
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?