Varför vill man INTE ha barn?
Ämnet är känsligt för att det är ett väldigt personligt val. Det förväntas att man som människa ska vilja föra sina gener vidare, att detta är någon biologisk drift. (Det kan mycket väl vara så, vad vet jag, men eftersom jag inte själv känner så, har jag svårt att tro på det argumentet.)
Många som har barn, och även många som inte har barn, pratar om en "biologisk klocka" som de känner av och som talar om för dem att det är dags att skaffa barn. En del, som du TS, känner en drivkraft att bli förälder och fortplanta sig. Och det känns jättenaturligt och som en del av att vara människa. Det ses som något "biologiskt" och "naturligt" som är inbyggt i människan som biologisk varelse.
Andra, som exempelvis jag, känner inte så. Jag har aldrig känt någon önskan att bli förälder, föra mina arvsanlag vidare, att ha en liten bebis. Skulle jag ha barn är jag övertygad om att jag skulle älska dem, det är inte det. Men jag ser ingen anledning till att ha barn, så därför har jag inga. Precis som jag inte ser någon anledning till att ha en husvagn, och därför har jag ingen. Och för mig är det valet inte mer annorlunda än valet att ha hund/katt/bo på landet/ägna sig åt äventyrssporter etc. Alla människor har olika drifter i livet. Vissa väljer att lägga alla sina pengar på skor, andra väljer att köpa så lite som möjligt. Vissa, som min man, älskar hårdrock, medan andra är mer inne på popmusik. Visserligen är valet att bli eller inte bli förälder större än vilken musik man ska lyssna på, men varför är det så svårt att förstå att människor är olika, har olika intressen och gör olika val?
Min teori till att många har svårt att förstå dem som frivilligt väljer att inte bli föräldrar, är att de (som inte kan förstå alltså) tror att det är en biologisk drift och att de själva har känt den. Det är alltså något som är inbyggt i människan, och därför borde vara inbyggt i alla människor. Och då blir det väldigt svårt att förstå att inte alla människor är sådana, eftersom de själva kände en så stark "biologisk" (eller vad det nu är) önskan att bli föräldrar.
Du uppfattar det som att de som inte tycker som du har taggarna ut, men för mig är det lika svårt att förstå din fråga, som det är svårt för dig att förstå varför jag inte vill bli förälder. Tänk på det.