Inlägg från: Aoife |Visa alla inlägg
  • Aoife

Varför vill man INTE ha barn?

Det finns väl lika många anledningar till att någon väljer bort barn som det finns människor som väljer bort barn.

Den som skrattar sist tänker långsamt.
  • Aoife
    knisse skrev 2011-09-10 13:53:49 följande:
    jag tror inte att det är inbyggt biologiskt att vilja ha barn.
    Det varierar nog från individ till individ hur stark längtan är efter barn men någon form av biologisk klocka finns nog.
  • Aoife
    Anova skrev 2011-09-10 14:03:18 följande:

jag kan inte förstå varför det är så svårt att förstå att folk inte vill ha barn.
    De flesta som medvetet inte vill ha barn har tagit ett väl grundat beslut, jag tror att beslutet att inte skaffa barn är större och svårare än att välja att få barn. Frivilligt barnlösa har ofta funderat på för och nackdelar i många år, en förälder kanske bara funderat på fördelarna, om ens det, innan de får barn.
    Därför är det ett mer moget beslut att inte skaffa barn i många fall.. 

Precis som det som tidigare har skrivits i denna tråd så saknas viljan att skaffa barn. Jag har passerat 30 för några år sedan och aldrig drömt om graviditet och barn. Jag är säker på att jag går miste om mycket då jag inte har barn, men varför skulle jag gå emot min egen vilja och sträva efter att bli förälder?      

Du tänker sunt.
  • Aoife
    Ogi skrev 2011-09-10 14:10:24 följande:
    Nja, jag tror inte att de två besluten kan jämföras alls. Och jag tror, till skillnad från dig, att de flesta föräldrarna vägt in och funderat mycket på både för- och nackdelar innan de bestämt sig för att försöka få barn. 
    Jag tror att många föräldrar planerar men jag tror också att många inte gör det. Jag tror också att många faller för tjat och påtryckningar och blir gravida därför att man "ska" vilja ha barn.
Svar på tråden Varför vill man INTE ha barn?