• Anonym (Kluven)

Har blivit erbjuden nytt jobb, men lönen är sjukt låg http://www.familjeliv.se/Forum-4-0/?hidelist=1#

Nu vet jag inte hur jag ska göra

Jag har blivit erbjuden 18000 kr i månadslön, och det är en sänkning med ca 3-4000 per
    månad från jobbet jag har nu.

Jobbet är det jag vill jobba med.. åhh vet verkligen inte hur jag ska göra.. dock tycker jag att 18000
    är löjligt lite. Jag är 26 år och har bra referenser och erfarenhet inom området. Bor i mellansverige, söder om Stockholm, i en mellanstor stad.

Vad tycker ni?? Trodde knappt att det fanns så låga löner.. har ju trots allt bra betyg och bra referenser och erfarenhet.

• Svar på tråden Har blivit erbjuden nytt jobb, men lönen är sjukt låg http://www.familjeliv.se/Forum-4-0/?hidelist=1#
  • Anonym (Kluven)
    EllanEriksson skrev 2011-09-08 21:10:22 följande:
    Men hur kan man vara så att hur mycket lön det är går före viljan att ha jobbet? Du får väl jobba dig till att få högre lön?
    Om inte annat förhandla dig till högre..
    Det handlar främst om att jag har en högre lön nu och inte vill byta ner mig.. jag har hus och ett barn och livet är uppbyggt kring inkomsten nu (självklart har vi buffert och sparade pengar osv) men jag är van vid en lön det är det som är problemet... vill inte byta ner mig. Hade varit en annan sak om jag var arbetslös..
  • EllanEriksson

Men du får väl jobba dig uppåt igen? Varför inte det liksom? Eller förhandla med dem..
    Jag satsar på att betala av mitt barndomshem för att jag inte vill få det för inget då mina föräldrar gett mig så mycket redan. Om jag nu får jobbet och börjar betala av som planerat kommer jag ha 5710 att leva på i månaden.. DET är existensminimum... Ibland lär man göra uppoffringar för det man verkligen vill ha...

• ModestyB
    Slats skrev 2011-09-08 20:53:53 följande:
    synd om du tackar nej pga. lönen, om du verkligen vill ha jobbet tycker jag du ska ta det. pengar är inte allt i världen, och tycker du mycket om jobbet och är bra på det kanske det inte är så svårt att jobba sig uppåt efter ett tag. fast trivs du med ditt nuvarande jobb är det väl bekvämast att stanna där du är.
    Så ett roligt arbete betalar in pension, sparar pengar till oförutsedda utgifter och betalar tandläkaren? Nej, jag trodde väl inte det jag heller.

TS. 18000 är oerhört låg lön. Nu har jag inte läst tråden, så jag vet inte om det tillkommer ob... Jag skulle aldrig jobba heltid för den skitlönen-tänk på dig själv och din framtid i långa loppet! Att oroa sig över ekonomin kommer att förta glädjen över ett roligt arbete på sikt...
  • EllanEriksson

TS! Det var bara ett exempel på hur det skulle kunna vara ^_^ så du inte tror att jag menar nått illa ^_^

• ModestyB
    EllanEriksson skrev 2011-09-08 21:10:22 följande:
    Men hur kan man vara så att hur mycket lön det är går före viljan att ha jobbet? Du får väl jobba dig till att få högre lön?
    Om inte annat förhandla dig till högre..
    Med en ingångslön på 18000 trots arbetslivserfarenhet och goda referenser, hur tror du då att löneutvecklingen på sikt ser ut? Man ska absolut inte låta en arbetsgivare utnyttja en hejdlöst, skambuda en lön och samtidigt säga att dom vill anställa en-självklart vill dom det, så billig arbetskraft växer inte på träd!
  • Anonym
    EllanEriksson skrev 2011-09-08 21:18:42 följande:
    Men du får väl jobba dig uppåt igen? Varför inte det liksom? Eller förhandla med dem..
    Jag satsar på att betala av mitt barndomshem för att jag inte vill få det för inget då mina föräldrar gett mig så mycket redan. Om jag nu får jobbet och börjar betala av som planerat kommer jag ha 5710 att leva på i månaden.. DET är existensminimum... Ibland lär man göra uppoffringar för det man verkligen vill ha...
    Nej, 3720 är existensminimum enligt försörjningsstöd från soc...
  • Anonym (Kluven)
    ModestyB skrev 2011-09-08 21:19:13 följande:
    Så ett roligt arbete betalar in pension, sparar pengar till oförutsedda utgifter och betalar tandläkaren? Nej, jag trodde väl inte det jag heller.

TS. 18000 är oerhört låg lön. Nu har jag inte läst tråden, så jag vet inte om det tillkommer ob... Jag skulle aldrig jobba heltid för den skitlönen-tänk på dig själv och din framtid i långa loppet! Att oroa sig över ekonomin kommer att förta glädjen över ett roligt arbete på sikt...
    Skönt att det finns fler än jag som oxå anser 18000 som en skitlön för heltid, nån timmes ob men nästintill obefintligt så lönen är i princip 18000. Fanns folk i tråden som ansåg att 18000 är "jävligt hög lön". Skrev även att det var ingångslönen för min sambo direkt efter studenten, för 10 år sedan.

Säger som dig.. det är MIN pension och MIN ekonomi det handlar om.. spelar ingen roll om jag är själv eller i ett förhållande eg, man vill kunna stå på egna ben.
  • Anonym (arb lös)

Jag skulle inte ta tjänsten för den lönen. Och då är jag arbetslös... Men med den lönen får jag ju ut MINDRE än jag får på A-kassan. Då är jag hellre hemma på dagarna, kan vara ekonomiskt genom att göra mycket billiga långkok, koka egen saft, sylt m.m. som räcker långt fram. Istället för att jobba heltid, få ut mindre pengar, men bli tvungen att köpa dyrare mat, eftersom tiden till långkok inte finns...

Men självklart söker jag jobb, jag vill ju ha ett, har varit arbetslös någon månad nu, så än så länge känns det ok att gå hemma. Men, jag ska ha en lön där jag får ut 18,000 efter skatt!

Sen det här tjafset om att man får väl se till att höja sin lön när man väl börjat. Det är inte många arbetsplatser där man verkligen HÖJER sin lön. Det är viktigt att veta sitt värde och begära en hög lön direkt!

Läste om nån som tjänade 19,000 som nyexad sska..?! Måste varit för måna år sen, inte kan man väl ha den lönen nu på en vanlig heltjänst?!!

• Anonym (Kluven)
    ModestyB skrev 2011-09-08 21:23:46 följande:
    Med en ingångslön på 18000 trots arbetslivserfarenhet och goda referenser, hur tror du då att löneutvecklingen på sikt ser ut? Man ska absolut inte låta en arbetsgivare utnyttja en hejdlöst, skambuda en lön och samtidigt säga att dom vill anställa en-självklart vill dom det, så billig arbetskraft växer inte på träd!
    Det tråkiga är att utvecklingen inte är den bästa, därför vill jag iaf ha mer än 18 nu, är säkert svårt att få upp lönen sen. SOm jag skrev tidigare i tråden så vill de gärna anställa mig.. men jag är inte desperat även om jag gärna vill ha jobbet (ej lönen men själva jobbet) Men vet som sagt inte om det är värt det. kommer säkert att ångra mig om jag tar det och går ner i lön
  • ModestyB
    Anonym (arb lös) skrev 2011-09-08 21:26:30 följande:
    Jag skulle inte ta tjänsten för den lönen. Och då är jag arbetslös... Men med den lönen får jag ju ut MINDRE än jag får på A-kassan. Då är jag hellre hemma på dagarna, kan vara ekonomiskt genom att göra mycket billiga långkok, koka egen saft, sylt m.m. som räcker långt fram. Istället för att jobba heltid, få ut mindre pengar, men bli tvungen att köpa dyrare mat, eftersom tiden till långkok inte finns...

Men självklart söker jag jobb, jag vill ju ha ett, har varit arbetslös någon månad nu, så än så länge känns det ok att gå hemma. Men, jag ska ha en lön där jag får ut 18,000 efter skatt!

Sen det här tjafset om att man får väl se till att höja sin lön när man väl börjat. Det är inte många arbetsplatser där man verkligen HÖJER sin lön. Det är viktigt att veta sitt värde och begära en hög lön direkt!

Läste om nån som tjänade 19,000 som nyexad sska..?! Måste varit för måna år sen, inte kan man väl ha den lönen nu på en vanlig heltjänst?!!
    Finns ju ytterligheter av allt, märker man snabbt. Går du arbetslös nu och tror att du ska få ett jobb som ger dig 18000 efter skatt så lär du få vänta länge på ett jobb. Och under tiden kostar du enorma resurser som kunde användas på andra människor som behöver det. Som bonus drabbar det dig i form av uteblivna inkomster, lägre pension och att du ju längre du går hemma ju oattraktivare blir du för en arbetsgivare. Tänk till.
Svar på tråden Har blivit erbjuden nytt jobb, men lönen är sjukt låg http://www.familjeliv.se/Forum-4-0/?hidelist=1#