Anonym (arb lös) skrev 2011-09-08 21:26:30 följande:
Jag skulle inte ta tjänsten för den lönen. Och då är jag arbetslös... Men med den lönen får jag ju ut MINDRE än jag får på A-kassan. Då är jag hellre hemma på dagarna, kan vara ekonomiskt genom att göra mycket billiga långkok, koka egen saft, sylt m.m. som räcker långt fram. Istället för att jobba heltid, få ut mindre pengar, men bli tvungen att köpa dyrare mat, eftersom tiden till långkok inte finns...
Men självklart söker jag jobb, jag vill ju ha ett, har varit arbetslös någon månad nu, så än så länge känns det ok att gå hemma. Men, jag ska ha en lön där jag får ut 18,000 efter skatt!
Sen det här tjafset om att man får väl se till att höja sin lön när man väl börjat. Det är inte många arbetsplatser där man verkligen HÖJER sin lön. Det är viktigt att veta sitt värde och begära en hög lön direkt!
Läste om nån som tjänade 19,000 som nyexad sska..?! Måste varit för måna år sen, inte kan man väl ha den lönen nu på en vanlig heltjänst?!!
Finns ju ytterligheter av allt, märker man snabbt. Går du arbetslös nu och tror att du ska få ett jobb som ger dig 18000 efter skatt så lär du få vänta länge på ett jobb. Och under tiden kostar du enorma resurser som kunde användas på andra människor som behöver det. Som bonus drabbar det dig i form av uteblivna inkomster, lägre pension och att du ju längre du går hemma ju oattraktivare blir du för en arbetsgivare. Tänk till.