• annemeyer82

Flytt från Örebro till Annecy/Frankrike

Min (franska) sambo, vår 16-månaders dotter och jag ska nu i oktober lämna Sverige för att flytta tillbaka till min sambos hemtrakter i närheten av Annecy. Eftersom jag inte pratar flytande franska ännu, eller känner speciellt många i Frankrike (förutom genom min sambo...) skulle jag tycka att det vore jätteroligt att ha kontakt med andra svenskar i trakten. Finns det andra svenskar i Annecy? Hur funkar det med barn? Barnomsorg? Vore så tacksam för svar!!

Anne  

• Svar på tråden Flytt från Örebro till Annecy/Frankrike
  • sally82

Hej! Flyttade från Frankrike i somras, men jag vet att "stinis olsson" bor i den delen av landet. Inboxa henne!

Lycka till!! Jag var i alla fall jättenöjd med min flickas första år i Frankrike.

• Seven Costanza

Använd familjelivs sökmotor och sök på Franska tråden - om den fortfarande är vid liv hittar du där folk med fransk anknytning som kanske kan svara på dina frågor. Eller bara läsa tråden, jag hittade mycket intressant däri om hur saker funkar i Frankrike.

• JPT

Jag har varken barn eller bor i Frankrike för tillfället, men jag spenderade en termin i Annecy och studerade franska. Det är en otroligt vacker liten stad som ligger helt perfekt till med tanke på hur mycket som finns i närheten. 

Var ska ni bo någonstans?  

• annemeyer82

Tack för tips! Verkar vara en hel del svenskar i den delen av Frankrike. Känns ju trevligt eftersom jag inte är så haj på franskan ännu... 

Varför flyttade du ifrån Frankrike?? Tillbaka till Sverige eller?

Vi ska bo i en liten by strax utanför Annecy - Thônes heter det. Hur fint som helst också!  

• annemeyer82

Är förresten inte så duktig på familjeliv heller... Hur hittar man till sökmotorn/franska tråden?? Låter ju intressant! 

Svar på tråden Flytt från Örebro till Annecy/Frankrike