Foglossning - hur snabbt efter förlossning kan man börja jogga?
Hej alla!
Jag är en av de där knäppa människorna som av allt jag fått avstå från under graviditeten mest saknar min löpträning... Sprang relativt mycket innan jag blev gravid, 3-4 pass/vecka, tränade inför att springa min första halvmara i maj. I slutet av januari fick jag plus och därefter har jag i princip inte joggat. Först absurt illamående ganska många veckor och när jag äntligen hämtade mig från det började foglossningen ge sig till känna.
Har läst att man ska vänta med högintensiv träning ett tag så att fogarna får "läka" innan man börjar belasta dem för mycket. Hur lång tid efter förlossning är det rimligt att kunna börja jogga så smått igen? Jag har en liten dröm om att kunna springa halvmara nästa år istället, inte i maj men finns en här nere senare på säsongen (augusti). Men då behöver jag nog kunna börja på allvar med löpträningen allra senast vid årsskiftet. Har BF 28/9, så ca 12 veckor efter förlossning då... Är det helt uppåt väggarna?
Tänker att jag ska börja med powerwalks/barnvagnspromenader så snart jag bara orkar men det är ju fortfarande löpningen som hägrar :)