• Isabelle82

Igångsättning

Ska bli igångsatt nu på fredag då den lille herrn i min mage inte har några som helst planer på att ta sig ut självmant. Så snart jag fick en tid för igångsättning och berättade detta för omvärlden började folk överösa mig med skräckhistorier om hur hemskt det är att bli igångsatt.
    Har tidigare mest sett fram emot förlossningen och, trots fobier och behandling, jobbat med en positiv målbild och det har känts ganska så bra. Nu blir jag dock mer och mer orolig och rädd för att behöva sättas igång om ett par dagar.

Ni som blivit igångsatta; har ni överlevt och hur var det för er? Någon som vill dela med sig? 

• Svar på tråden Igångsättning
  • Emmies mamma

Jag har överlevt två gånger till och med. Igångsättningar slutar väl oftare med kejsarsnitt eller sugklocka än om förlossningen börjar spontant men det går ju oftast bra. Jag har haft två bra förlossningar efter igångsättning. Har ju ingen "vanlig" förlossning att jämföra med men trots stor förlossningsrädsla och låg smärttröskel tycker jag ändå att det gått bra. Första gången tog det tio timmar och andra gången åtta.

Lycka till!

• Lilla näktergal

Ledsen att behöva säga det men för mig blev det inte bra med igångsättning...först hände inget sen hände allt mycket fort. När det var dax att krysta gick det inte så bra. Tog 2 timmar sen kom han ut, jag var spräckt överallt

Jag hade pinvärkar i 5 timmar, det är alltså värkar som gör skitont men man öppnas ej.

Fast jag har hört andra som det gått bra för! Lycka till!

• SilverLadyG

Har hört hemska historier jag med, från vänner och här på nätet men du fixar det!!! När alla kvinnor klarar det, kommer du också att klara det. Smärtan kanske varar ett tag men jämfört med åldern är det nog ingetSkrattande En bebis är nog värd det, då h*n är i dina händer känner du att varje smärtsam moment var värt detSkrattande Jag är själv i vecka 31 och börjar bli rädd för förlossningen men jag tänker "klarar alla kvinnor av det, så klarar jag av det". Min mamma klarade av utan smärtlindring 30 timmar+sedan krysta ut en 4,5 kg, 56 cm bebis...så jag klarar det också och du medSkrattande

• A von B

Jag har haft en vanlig förlossning och en igångsättning. Andra förlossningen, då jag blev igångsatt gick något snabbare, 9h jämfört med 14h. Skönt att kunna planera sig lite, äta i förväg och så. Sprack ingenting andra förlossningen. Så enligt min erfarenhet är det absolut ingenting att oroa sig över, tvärtom.

• Emmalinnéa

eftersom igångsättning är så onaturligt så kan bebisen stressas upp det gjorde min lille och det blev väldigt smärtsamt för mig och livshotande för den lille. men vi klarade oss, du är ju på ett bb dom fixar allt du behöver inte oroa dig. jag tänkte bara ut ska han på ett eller annat sett om ett dygn är smärtan över och det fick mig att fortsätta kämpa.
    jag vill aldrig sättas igång igen men många ser det som en positiv upplevelse också. och endel har en hemsk naturligförlossning också så det  kan bli lite hur som helst oroa dig inte:) 

• Isabelle82

Tack för era kloka inlägg!

En sak som jag funderar mycket på är nagellack. Hört flera nu som säger att man inte får ha nagellack för att få EDA. Finns det någon som helst korrekthet i detta? Å gäller det isf händer, fötter eller både och?

• Emmalinnéa
    Isabelle82 skrev 2011-09-06 18:38:39 följande:
    Tack för era kloka inlägg!

En sak som jag funderar mycket på är nagellack. Hört flera nu som säger att man inte får ha nagellack för att få EDA. Finns det någon som helst korrekthet i detta? Å gäller det isf händer, fötter eller både och?
    jag har alltid nagellack och jag fick EDA inga problem alls, varför skulle man inte få det? det låter konstigt.
  • Leilaz

Första sonen blev det igångsättning när jag hade gått 17 dgr över pga att det var för lite fostervatten kvar.

Kanonsmidigt att veta när det är dags (fast det visste vi inte när vi åkte dit på kontroll på morgonen) och för mig som är en kontrollmänniska så var det perfekt med en sån kontrollerad förlossning. Allt gick som på räls. Igångsättningen började kl. 12.00 och 23.00 föddes han så exakt 11 timmar från start till mål.

Lagom mycket smärta, hann få EDA och få en paus i den smärtan jag hade.

Jag hade en jättebra förlossning, alla som säger att igångsättning gör ondare kan dra nåt gammalt över sig! Håller jag inte med om ett dugg!  Var betydligt värre med nr 2 som var en vanlig förlossning. Gjorde asont, hann inte få någon EDA och hade så ont så jag låg och blundade mig igenom hela förlossningen och bara led.

BF med bebis nr 3 imorgon och hade tagit en igångsättning any day Flört

Alla förlossningar är ju olika vare sig det är igångsättning eller inte. Lyssna inte för mycket på andras dåliga erfarenheter det får man bara ångest av.

Lycka till!

• Nathaliiiie
    Emmalinnéa skrev 2011-09-06 19:08:53 följande:
    jag har alltid nagellack och jag fick EDA inga problem alls, varför skulle man inte få det? det låter konstigt.

kan det inte vara just för att det kan sluta med ks? 
    och man behöver sövas? Aa, inte vet jag.. jag ska inte säga nåt :P  

Men tycker det låter skumt, har aldrig hört om det faktiskt. 
    Då lär ju alla mammor på mvc få info om det?
  • Isabelle82

Det blev 21 timmar med värkar från helvetet. Sen EDA som lilleman tyvärr reagerade negativt på vilket resulterade i akutsnitt. DÄR fick svaret om nagelacket... Det diskuterades nämligen hur jag skulle sövas eftersom jag hade nagellack å det inte fanns tid att ta bort det, Så nästa förlossning blir utan nagellack för säkerhets skull.

• Bella73

Det med nagellack har jag aldrig hört talas om! Bra att veta, har bf 23 dec med mitt tredje barn. Blev igångsatt med båda mina barn pga att jag gått över 16 och 20 dagar. Vill verkligen INTE vara med om en igångsättning till! Första tog 28 timmar å andra 32 timmar.
    Grattis till bebben!

• watership down

grattis isabelle. ja det låter som min förlossning ungefär. vill inte bli igångsatt igen denna gång men eftersom denna bebis inte heller behagar komma ut blir det igångsättning på onsdag, BF+15. huvudsaken är ju att man får ut sin bebeis :)

Svar på tråden Igångsättning