• Copyjulia

Kan embryot rinna ut efter återföring?

Otroligt dum fråga kanske. Men jag har precis gjort mitt fjärde IVF/FET (återföring i dag). Inget av de tidigare försöken har gett plus. Efter varje insättning har jag efter några timmar fått en konstig geleaktig flytning. Förmodligen är det ju vätskan som embryot sprutas in med som kommer ut. Men jag är orolig för att vätskan kanske kan dra med sig embryot ut också? Är jag bara  totalnojjig tror ni?

• Svar på tråden Kan embryot rinna ut efter återföring?
  • Copyjulia
    Meloti skrev 2011-09-02 22:12:13 följande:
    Tänkte som du men NEJ min läkare sa att det kan absolut inte åka ut ... man skulle bara vara lite lugn med sex de första dagarna!!!Så oroa dig inte!!

Lycka till 
    Skönt att jag inte är ensam i alla fall.
  • Copyjulia
    Zinfandel skrev 2011-09-02 22:16:18 följande:
    Embryot kommer inte ens ut, det löses liksom upp i kroppen om det inte fäster!
    Men om det sprutats in ihop med en vätska och vätskan åker ut, borde det inte kunna åka med vätskan ut då? 
  • Copyjulia
    Baggy skrev 2011-09-03 16:06:34 följande:

Embryot som återförs finns i en liten luftbubbla i slangen, ingen vätska. Direkt efteråt kan man med vul se en "vit" liten prick i livmodern som är luften med embryot i. Den lilla mängden luft tas sen upp ganska direkt av kroppen.

Jo, i mitt fall är det faktiskt en vätska. Jag har nämligen  testat med något som heter "embryo glue" det är en vätska som sprutas in med embryot som förhoppningsvis ska göra att ägget lättare fäster. 

När jag gjort mina tidigare IVF:er har jag också fått se embryot på VUL, jag kan minnas fel men jag är nästan helt säker på att de då sa  att pricken man ser är vätska. 

• Copyjulia
    Jag är bara jag skrev 2011-09-03 23:09:52 följande:
    Livmodern är inget hålrum utan kan liknas vid en "pannkaka" typ där vägg ligger mot vägg. Embryot blir som ett sockerkorn inbäddat mellan dessa väggar. Om det trivs och mår bra fäster det på nån av väggarna-ofta uppåt "taket" av livmodern.
    Jo, jag har hört det. Men det kanske är skillnad när man har denna vätska insprutad ihop med embryot. Rädd att det drar embryot med sig. Alla spermier stannar ju tex inte kvar i livmodern utan de flesta åker ut efter en stund. Vätskan som sprutades in kom ju ut efter nån timme. Skulle embryot lösgjort sig från vätskan då för att inte följa med ut? Fast å andra sidan borde de ju knappast sprutat in den om det vore så. Bara väldigt ruvarnojjig...

• Copyjulia
    Jag är bara jag skrev 2011-09-03 23:58:26 följande:
    Tror du verkligen IVF-läkare skulle säga det var totalt omöjligt för ägget att ramla ut om det inte vore det? Tror du inte heller de skulle be en ligga kvar två timmar om det hjälpte? Tror du de skulle spruta in vätska/extra vätska om det på minsta lilla vis ökade risken att ägget skulle ramla ut!? Det är ruvarnoja du har-det känns igen! Vad gäller spermierna stannar tillräckligt många kvar för att kunna befrukta ett ägg. Det som rinner ut är mestadels sädesvätska dessutom och inte själva "grabbarna".
    Jo det är säkerligen ruvarnojja på hög nivå... Men det är ju det jag menar, en del av spermierna åker ju ut då borde ju vätskan också åka ut. Läkarna sa själva att de inte visste mkt om embryo glue. Testar det lite på egen risk. 
Svar på tråden Kan embryot rinna ut efter återföring?