Hur mycket arvode har ni`?
Millan13 skrev 2013-10-18 21:10:35 följande:
Men du förstår, det är inte alltid föräldrarna klarar av att ta tillbaka sitt barn tidigare! Och man kan ju då fråga sig om ett barn som inte vet om någon annan familj än sitt familjehem ska bli tvingad att flytta till en tant och farbror som man kanske bara har träffat en gång i veckan och nu börja säga mamma o pappa till dom för att dom födde barnet!
Tyvärr så är det så verkligheten ser ut eftersom blodsbanden är viktigast enligt soc (och hälften av er i den här tråden)!
Ett barn kan vara mycket äldre än 3 år när soc anser att föräldrarna är kapabla att ta hand om barnet igen!
nymedlem skrev 2013-10-19 17:10:40 följande:
Jag tror det är en försvinnande liten del föräldrar som är så skadliga för deras egna barn att umgänge inte är möjligt.
Det vanligaste scenariet är att familjehemmen (och ibland även soc) motverkar barnens umgänge och kontakt med sina föräldrar.
Jag har aldrig stött på ett "bra" familjehem så jag tror att det är extremt ovanligt!
I fosterhemmen ses "bioföräldrarna" bara som jobbiga för att de vill ha kontakt med sitt/sina barn, och man vill gärna ha vårdnadsöverflyttning så snabbt som möjligt för att kunna manövrera bort de här jobbiga personerna ut barnets liv.
Och det viktigaste är PENGAR. Hela tiden pengar. Ska man ta emot ett barn i sitt hem ska det självklart göras för att man vill det, arvode och ersättning ska inte utgå för det är då man får alla dessa olämpliga fosterhem som bara vill tjäna pengar på andras olycka. Barnbidraget ska räcka, precis som det får räcka för barnets föräldrar. Hur kan ett barn plötsligt kosta 8000-11000 i månaden? Nej, inte mycket går till barnen, det går till semestrar (som fosterbarnen ibland inte ens får följa med på) och husrenoveringar (för fosterhem orsakar väldigt mycket slitage på huset, mer än egna barn).
Tror ni mig inte kan ni ju läsa vad de själva skriver på familjehemmet.se