Inlägg från: Starkast |Visa alla inlägg
  • Starkast

Omplacerar du din älskade hund om ditt barn visar sig vara allergisk?

Nenne666 skrev 2011-08-31 11:47:29 följande:
    Idag behöver man inte alltid omplacera sina djur, utan man kan välja att medicinera sina barn ist.
    Tillhör du den typen av förälder som behåller sina djur till priset av ditt egna allergiska barn?

Vi misstänkte och va oroliga för att min mellanson ev. skulle vara allergisk mot hundarna, vi ville testa för att vara helt säkra innan ett beslut fattades hemma hos oss.
    På allergimottagningen ställde jag en mängd frågor och uttryckte min oro och mitt hopp över att min son inte skulle uppvisa någon form av djurallergi, för helst så skulle jag vilja ha hundarna kvar.
    Men självklart inte till priset av våran son.
    Då svarade hon på allergimottagningen att många föräldrar väljer att medicinera sina barn framför att göra sig av med djuren, detta är ganska vanligtFörvånad. Hon uttryckte att hon blev glad för att jag resonerade så sunt i att omplacera djuren till förmån för vår son
    Eeh, sunt?
    För oss va detta självklart...även om det skulle va med sorg i hjärtat.
    Barnen går ju för sjutton först.

Detta har fått mig att fundera på vad det är för jävla djurmänniskor som inte gör sig av med katt och hund och ist väljer att medicinera sitt barn. Så jävla sjukt.
    Vi diskuterade frågan fram och tillbaka och hon höll med om att dessa föräldrar inte hade alla hästar hemma men inte kunde ge uttryck för det i den här typen av möten. Utan hon är tvingad att erbjuda detta alternativet, även om det stod henne emot.

Nu undrar jag hur ni ställer er i frågan om det skulle uppstå i er familj eller hur ni gjorde när det stod klart att något barn har blivit allergisk?
    Bort med djuren!

Även om det finns mediciner gäller det läget just nu. Att ständigt utsättas gör ju många gånger allergin värre, som istället kunnat bli bättre om barnet slapp utsättas.
  • Starkast
    Nenne666 skrev 2011-08-31 16:10:10 följande:
    Starkast skrev 2011-08-31 16:05:04 följande:
    Bort med djuren!

Även om det finns mediciner gäller det läget just nu. Att ständigt utsättas gör ju många gånger allergin värre, som istället kunnat bli bättre om barnet slapp utsättas.
    Exakt.

Det är lite skrämmande att det verkar finnas såpass många som faktiskt väljer att medicinera sina barn...Förvånad
    Inga mediciner är heller riskfria, samt att de har biverkningar.

Det är skillnad på om man utsätts då och då, i dessa fall kan man medicinera med gott samvete då det aldrig går att undvika jämt.
    Men att medvetet utsätta barnet dagligen?
    Man måste tänka på att många barn/vuxna runtomkring har djur hemma så barnet utsätts mycket hela tiden då det finns i de andras kläder, hår etc. Någon frizon måste allergikern få.

När vårt äldsta barn var liten hade han förkylningsastma.
    Efter att den helt försvunnit berättade han för barnläkaren att han kanske skulle få en kanin.
    Läkaren titta på mig strängt och sa att hon hoppades kaninen skulle bo utomhus.
    Risken är betydligt  förhöjd, även om detta inte är någon allergi.
    Hur stor är inte risken då när det redan finns en allergi?
  • Starkast
    dezibel skrev 2011-08-31 16:19:17 följande:
    Men sensibilitetsinjektioner (osäker på stavning) är väl inte på något sätt skadligt att ge barn?? 
    Tror du på allvar att det finns riskfria läkemedel utan biverkningar?
    Dessutom kan det vara rätt traumatiskt att behöva ta sprutor.
    Är det verkligen värt detta?
  • Starkast
    Hoppsaan skrev 2011-08-31 16:24:00 följande:
    Hade mitt barn varit allergisk hade ompalcering varit självklara lösningen (förutsatt att de enda besvär barnet fick inte var att nysa en gång varannan dag eller dylikt).

Hade det varit jag eller maken som visat sig vara allergisk hade vi nog testat medicinering för att se om det var en framkomlig väg.
    Så du är beredd att förvärra ditt barns allergi?
    Du är beredd att ta risken att barnet utvecklar svår allergi?
  • Starkast
    Hoppsaan skrev 2011-08-31 16:29:42 följande:
    Ha ha, VA? Läste du mitt inlägg eller? Vi hade alltså valt att o m p l a c e r a hunden.... Om du syftar till att jag pratade om varannan-dag-nysning så hade vi fått ta ställning till det då efter kontakt med läkare etc. Jag fortsatte tex rida och umgås med hästar på annat vis trots mild allergi, det gav mig ortoligt mycket.

Vidare har vi valt att babysimma med vårt barn trots att det finns de som menar att det kan leda till klorallergi. Set är sällan en frågeställning är så svartvit att det går att ge ett exakt svar i förväg.
    Du hade en parantes som gällde lindrig allergi, ja.
    Vilket innebär att man alltid tar risken att förvärra allergin genom att behålla sitt husdjur. Om djuret inte bor ute och det går att byta om och tvätta sig innan man går in.
    Eftersom risken inte är så liten så är det en väldigt relevant fundering.
  • Starkast
    GasGudrun skrev 2011-08-31 16:29:59 följande:
    Jag hade medicinerat barnet eller låtit barnet bo med sin pappa.
    Och jag anser att det borde vara någon form av körkort för att få bli förälder.
  • Starkast
    Söndermarken skrev 2011-08-31 16:51:00 följande:

Jag skulle göra allt jag kunde för att kunna behålla djuren, det är mitt liv att hålla på med hundar . Dock har jag levt ihop med en allergisk man som tålde min ras så jag är ganska så säker på att det hade gått att lösa utan större besvär.

Så barnen är inte "ditt liv" mer än hundarna?

Självklart så är det tufft att fatta svåra beslut, särkskillt när det är ett stort intresse och en livsstil. Men det kan ALLTID inträffa saker som rör om i ens liv och detta är ett tydligt exempel.

En fråga bara.
    Du inser väl att det är skillnad på en vuxen och ett barn?
  • Starkast
    Mimmlas skrev 2011-08-31 17:02:11 följande:
    Precis så har min sambo det också, alla blir inte supersjuka pga allergier. 
    Men man vet ju inte vilka som blir det förrens det redan har förvärrats.
    Är det en risk värd att ta?
  • Starkast
    GasGudrun skrev 2011-08-31 17:04:26 följande:
    Jag betvivlar att barnet skulle må dåligt av att bo med sin pappa oavsett vilken orsaken är.
    Det kanske vore bäst att låta barnet göra det redan nu?
  • Starkast
    GasGudrun skrev 2011-08-31 17:15:08 följande:
    Äsch.
    När jag var 3 månader fick jag och min pappa flytta för att min mamma inte ville göra sig av med hundarna hon hade då.
    Jag känner absolut inget hat emot några hundar. 
    Men helt uppenbart lider du av att ha blivit bortvald.
    Varför upprepa din mammas dåliga sidor?
  • Starkast
    dezibel skrev 2011-08-31 17:19:27 följande:
    Man får väl väga för mot nackdelar! Att låta sitt barn fortsätta må dåligt när det finns hjälp låter ju rätt konstigt....
    Att barn inte ska kunna leka hemma sina vänner pga av att dom flesta har husdjur, inte följa med till affärer mm för att folk handlar i ridkläder, inte åka tåg/buss för att djur är tillåtet. Bara för att man själv väljer att omplacera familjens djur innebär ju inte att det blir djurfritt i barnets tillvaro.
    Klart jag skulle välja att medicinera, inte för att behålla familjens djur utan för att ungen skulle ha ett förhållandevis normalt liv!!
    Precis! - Och fördelen är att göra sig av med djuren och minimera medicinering. Nackdelen är att behålla djuren och maximera medicineringen. 
  • Starkast
    GasGudrun skrev 2011-08-31 17:23:37 följande:
    Problem med anknytningen?
    Nu är du helt ute och cyklar.
    Hon hade tagit på sig ansvaret för två hundar och därmed och ansvaret för att de fick leva ett fullgott liv.
    Hundarna fanns först. Det är då ganska självklart att jag kom i andrahand.
    Min pappa hade inga som helst problem att ta hand om mig på egen hand.
    Jag träffade min mamma och hundarna flera gånger i veckan, men utomhus.
    Vilken tur att hon inte gjorde sig av med hundarna för min allergi växte nästan bort.
    När jag var 7 år kunde jag vara hemma hos mamma tillsammans med hundarna utan några som helst problem.

Fast grejen är att för 99,9% av alla föräldrar är det precis tvärtom! Att man sätter sina barn i första rummet och djuren efter.

Men detta förklarar hela ditt resonemang.
    Det är aldrig försent att söka hjälp för det man bär i sin ryggsäck så ett gott råd att att be om hjälp att få bearbeta ditt trauma att din egen mamma valde bort dig.
    Jag hoppasinnerligt att din modersinstinkt vaknar till liv när du har fött ditt eget barn.
  • Starkast
    holy shit skrev 2011-08-31 17:43:35 följande:
    För de flesta normalfungerande föräldrar spelar det ingen roll om hunden fanns först, barnet bör och ska ändå komma i första hand.
    För ALLA normalfungerande föräldrar.
  • Starkast
    GasGudrun skrev 2011-08-31 17:33:45 följande:
    Att det inte hör till normen för det vanliga gör det inte orätt.

Att jag väljer att skaffa barn nu har inget att göra med att jag så väldigt gärna vill ha barn.
    Jag hjälper en mycket nära vän.
    Jag hade utan problem kunnat fortsatt att välja bort barn, och jag borde nog ha gjort det för gudarna ska veta hur många gånger jag har ångrat mig under tiden. 
    Jo det är faktiskt orätt att göra så. Mer orätt är svårt att komma som förälder. För barnet gör detta ondare än fysisk misshandel.

Och nej. Du har nog helt rätt i att du inte borde ha blivit gravid.
    Frågan är vad du ska göra åt det nu? Kanske kan pappan få hela vårdnaden från början? Adoption?
    Det är inte alls rättvist mot barnet att ha en förälder som inte prioriterar honom eller henne. 
  • Starkast
    Mimmlas skrev 2011-08-31 18:06:39 följande:
    Går det att vara mer nedlåtande?

Du inser väl att det är skillnad på allergi och allergi? 

Nedlåtande mot barnen är det verkligen att inte ha som prio 1 i sitt liv. Helt rätt!

Ditt utalande gör det till en väldigt relevant fråga då barn och vuxna inte fungerar likadant.

• Starkast
    Söndermarken skrev 2011-08-31 18:20:49 följande:
    Jenny F: jag har inte sagt att barnen är mindre mitt liv än hundarna.

Självklart kan det hända grejer och jag hade faktiskt försökt rätt mycket innan jag skulle offra allt det jag byggt mitt liv runt.
    Sen är vi olika, jag hade aldrig ens tänk skaffa mig barn ens. Inte säga att de är mindre värda för det men jag tänker inte offra allt lättvindigt. Finns det inte annat att göra än att omplacera så är det ju fakta.

Jag har tom valt bort en partner pga allergi för om Jag någonsin skulle vilja ha barn kändes risken för stor.
    Partner och ett barn är en rätt stor skillnad.
  • Starkast
    GasGudrun skrev 2011-08-31 18:33:20 följande:
    Jag har inget trauma att bearbeta. 
    Jag och min mamma har en mycket god relation och har alltid haft det.
    Hon valde inte bort mig och hon valde inte heller bort hundarna.
    Hon har ju funnits i mitt liv även när jag bodde hos min pappa.
    Så som du resonerar skulle ju alla skilsmässobarn ha ett trauma att bearbeta.
    Du förefaller mycket naiv i ditt resonerande.
    Jag är helt enkelt ingen barnmänniska och kommer nog aldrig att bli. Däremot tror jag att det går att kombinera både hund och barn trots att barn inte är det bästa man vet.
    Pappan till barnet vill inte ha vårdnaden från första början. Det passar inte riktigt med hans jobb.
    Vv passar däremot utmärkt till en början.

För mig är det helt oförståeligt hur man kan prioritera bort en hund när man har tagit på sig ansvaret för det livet. Då borde man aldrig någonsin ha skaffat en hund för de förtjänar så mycket bättre än att alltid bli prioriterade sist.

Fråga en psykolog vet ja!
    Då får du reda på hur friskt ditt resonemang är.
Svar på tråden Omplacerar du din älskade hund om ditt barn visar sig vara allergisk?