Inlägg från: axana |Visa alla inlägg
  • axana

Sex/celibat under graviditeten?

Jag känner igen mig väldigt mycket i TS beskrivning. Rent logiskt är det fullt förståeligt att att ens partner inte är så sexsugen under graviditeten samt en tid efter förlossningen. Det kan ju dröja väldigt många månader mellan gångerna som det blir sex. I mitt fall så har det torftiga sexlivet pågått under flera år. Jag träffade min nuvarande fru för ca 4,5 år sedan och då var sexet bra och hon var väldigt erfaren med många sexpartners och mycket sex. Jag tänkte då, perfekt äntligen någon som kan matcha och tillfredställa mina behov av sex eftersom det är något som jag verkligen gillar och njuter av.
    Dock minskade succesivt sexet med tiden (tyvärr var jag inte tillräckligt uppmärksam på det). Men en betydande faktor är att även att vi genomgått ett antal IVF-behandlingar, med start hösten 2009 vilket innebär hormonstimulering mha sprutor för min fru och hennes sug efter sex gick då ner rejält. Det blev ett antal bakslag i försöken att få barn men den 1 november föddes våran dotter så min förhoppning är att det ska bli bättre med sexet på sikt.
    Det finns ju dock flera sätt att ha sex på (petting, oralt etc.) och det har inte varit helt noll under tiden men det är härliga när två människor förenas i en ljuvlig sexakt har ofta lyst med sin frånvaro.
    Jag tycker det är självklart att var och en ska få uttrycka sin frustration över utebliven sex även fast det med enkelt resonemang går att komma fram till varför ens partner inte vill. Varje individs känslor är ens egna och unika och ska respekteras likväl som ett nej ska respekteras.
    Jag har valt att prata med min fru om det som jag känner i den här frågan med sexet och hon kommer gärna med förklaringar / bortförklaringar och säger att det ger henne dåligt samvete dock hävdar jag bestämt att det är viktigt att prata om problem med sexet i en relation men likväl är det jättejobbigt när frustrationen gör sig påmind.
    Dr Phil har vid något tillfälle sagt att sex utgör ca 20% av ett förhållande om sexet är bra men ca 80% av ett förhållande om sexet är dåligt. Tyvärr skuggar ju de 80% resten av ett bra förhållande.

Vad blir då slutsatsen?

Jag fortsätter gärna diskussionen.

Svar på tråden Sex/celibat under graviditeten?