• Odd Pixie

Mina grannar har börjat stå på balkongen KONSTANT och kedjeröka & prata jättehögt! Vad ska jag göra?

Jag har stört mig tidigare, med tanke på att alla balkonger runtomkring min familjs balkong till hör personer som står hela dagarna och röker. I varje lägenhet verkar det dessutom bo flera rökare + ett företag där många röker. Eftersom att jag pluggar distans är jag i stort behov av att kunna sitta på balkongen och få frisk luft, vilket nu för tiden är väldigt svårt.

Jag har försökt att anpassa mig och passa på att gå ut de få ögonblick där man faktiskt kan sitta där utan att andas in rök, men nu har det förvärrats så pass att det nästan är outhärdligt. Bredvid vår balkong bor två pensionärer som båda är storrökare. Den senaste veckan har de dock blivit helt jävla vansinniga. Nu t.ex. precis nu, så har jag försökt i säkert en timme att kunna komma ut och sätta mig. Såhär har det gått till:

1. Går och tittar om jag kan sätta mig, men någon står och röker. Så jag går in och väntar.
    2. Går ut och sätter mig, eftersom att ingen står där. Hinner sitta ner i 5 minuter, innan samma person som innan går ut och röker. Igen. Så jag går in.
    3. Går och tittar om jag kan sätta mig, men någon står och röker.
    4. Går och tittar om jag kan sätta mig, men någon står och röker. (Och pratar extremt högljutt)
    5. Går och tittar om jag kan sätta mig, men någon står och röker. (Och pratar extremt högljutt)    

.. Jag fattar inte vad det har tagit till dem. De har alltid rökt ganska ofta, men nu finns det noll (!!!) stunder då jag faktiskt kan gå ut, för de är där hela tiden. Jag undrar om de inte fått någon inneboende, för den senaste tiden har jag börjat höra, ofta på dagarna (men också seeeeent på kvällarna), en medelålders mansröst som pratar HÖGT, ljudligt, och länge med en djup jävla basstämma (jag hör att han pratar med tanten många av dess agånger). Samtidigt som det röks, och röks och röks och röks - och jag blir galen!!!

Vad ska jag göra? Jag vet att folk har rätt att röka, och jag har försökt mitt bästa att avvakta tills de slutar, men de slutar ju fan aldrig. Och slutar de så har jag 5 minuter på mig innan de börjar igen. Så jag, som faktiskt har lika stor rätt till frisk luft som de har till att röka (om inte större) får aldrig chans att sitta där ute och koppla av.

Mitt problem är att jag inte vet hur jag ska göra för att de ska lugna ner sig lite och respektera sina grannar. Jag tycker personligen att de som röker ska ta större hänsyn till de som inte röker, än det omvända - men jag verkar tydligen vara ensam om att tycka så?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-26 13:56
    tillhör* vet jag att det stavas. Slant med tangentbordet. ;)

• Svar på tråden Mina grannar har börjat stå på balkongen KONSTANT och kedjeröka & prata jättehögt! Vad ska jag göra?
  • Vinxen

Jag hade lätt kunnat ta kylighet i trappen om det nu störde mig så mycket! ja ring du!

• Odd Pixie

Ska nog vänta ett tag ändå och se om det lugnar sig och återgår till det vanliga. Det slog mig något när jag satt på tunnelbanan. Jag har de senaste dagarna bara sett/hört tanten och den inneboende (som kanske inte är någon inneboende utan deras son??). Gubben har jag inte sett eller hört något av. Kanske är det så att han blivit sjuk eller något hemskare? Då känns det inte kul att skicka lappar eller ringa (fast man kan iochförsig ringa och rådfråga ändå). Men blir ljudnivån för hög för sent på kvällarna så säger jag nog till, för det är faktiskt INTE ok eller tillåtet (efter 22 på vardagar ska det vara tyst och så är det bara). 

• Odd Pixie

... Och då tänkte jag alltså att de kanske röker eller står ute och pratar extra mycket just därför. Om det nu skulle vara så, då är det inte så konstigt om tanten är extra orolig = röker mer = behöver prata mer.

• Bambi07

Har du inget bibliotek eller liknande du kan åka till och plugga där istället? Om nu rösterna stör dig så mycket, menar jag. Röken borde du prata med dem om, men om folk jobbar och då pratar i telefon så är det nog något man får acceptera.

• Odd Pixie

Clara07 - Företaget kan jag inte göra så mycket åt. Däremot är det fel när pensionärerna står efter 22 och pratar högt, precis utanför mitt rum! Igår gick vi ut på balkongen och sa (vänligt) till dem att gå in och prata eller prata tystare - och de lyssnade. 

Av alla grannar är väl just deras rökning mest störande, med tanke på att de börjat bolma konstant den senaste tiden. Vi ska avvakta lite och se om det lugnar sig, annars får vi försöka prata med hyresgästföreningen (?) och se vad de säger. Det ÄR okej att röka på balkonger, men det är samtidigt INTE okej att störa grannar - så det kan vara svårt att avgöra. I det här fallet börjar det röra sig väldigt mycket över gränsen nu, eftersom att de står där hela tiden (= Går inte att vädra. Går inte att sitta på våran balkong utan att få i sig rök)    

• Puma87
    Odd Pixie skrev 2011-08-26 13:58:35 följande:
    Sen tycker jag att idioten som börjat prata snorhögt också är sjukligt respektsöst. Man får alltså inte dammsuga, duscha, använda hårtork och liknande efter 22 på kvällen - men det passar tydligen att stå på balkongen efter 23 och vråla.

/gaahhhh...  
    Jo man får använda all utrustning man vill 24/7 lagen säger inget om några tider har haft denna diskution med min hyresvärd då grannarna under mig har disco varje kväll. Man ska tolka lagen som så att man får låta hur mkt man vill men man får ALDRIG störa någon OAVSETT tid på dygnet. Tiderna 22:00 - 08:00 är det dock VIKTIGARE att inte störa.

Jag skulle prata med min hyresvärd om jag var du eller med grannarna själva om inte annat.
    Kitty 081003
  • bradfield

när vi rökte på vår balkong kom det tillslut upp en lapp om att vi inte fick göra det med. Inte från styrelsen utan från en annan boende. Det var två cigg om dagen. Det var väl ok, vi gick ner till gatan och rökte. Nu håller hon på att renovera sitt badrum och de hon har anställt för att göra det står nu på balkongen och röker. Det var tydligen ok.

Men vi blev inte sura för att hon stördes. Det förstår jag, jag försöker alltid hålla mig ifån ickerökare när jag ska röka. Lite irriterade nu att honnes byggarbetare får göra det men inte vi...

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • TPF

Sitter med exakt samma dilemma. Grannen ovanför, en bråkig arab, kedjeröker på balkongen 21 timmar om dygnet. Han verkar sova dåligt eller inte behöva mer sömn för han är verkligen vaken 21 timmar om dygnet och sitter där i 4 grader minus också. Året runt, dygnet runt är han där och lämnar mycket sällan lägenheten. Ändå säger fastighetsbolaget att han arbetar. Mycket underligt. Han har även besök av mor, systrar och tjej och då sitter de alla där och röker. Som nu.

Har kontakt med miljöförvaltningen som förstår mig men inte gör någonting. Hyresvärden förstår också mig och vill förbjuda rökning i och kring fastigheterna men kan inte.

• jo an

Lider med dig. Blir så irriterad på rökare som förpestar luften kring dem och tror sig ha rätten att göra så oavsett. Rådet är väl att gå och prata med dem. Fråga om de kan röka i mindre omfattning på balkongen. Säg att du har svår rökallergi och kan inte vara ute på balkongen på grund av deras rökande. 

• varmlanning
    TPF skrev 2016-06-11 17:33:13 följande:

Sitter med exakt samma dilemma. Grannen ovanför, en bråkig arab, kedjeröker på balkongen 21 timmar om dygnet. Han verkar sova dåligt eller inte behöva mer sömn för han är verkligen vaken 21 timmar om dygnet och sitter där i 4 grader minus också. Året runt, dygnet runt är han där och lämnar mycket sällan lägenheten. Ändå säger fastighetsbolaget att han arbetar. Mycket underligt. Han har även besök av mor, systrar och tjej och då sitter de alla där och röker. Som nu.

Har kontakt med miljöförvaltningen som förstår mig men inte gör någonting. Hyresvärden förstår också mig och vill förbjuda rökning i och kring fastigheterna men kan inte.

Vad har vederbörandes ursprung med saken att göra? Vad rör det dig hur/om han arbetar? Fokusera på det du stör dig på istället för hans privatliv. Det mår nog även du bäst av. Angående hans sömnmönster. Om du vet att han är vaken 21 timmar om dygnet, vilket han såklart inte är, så innebär ju det att även du är vaken och hemma 21 timmar om dygnet. Det kanske vore på sin plats att skaffa sig ett jobb/en hobby?
  • varmlanning
    jo an skrev 2016-06-15 18:38:51 följande:

Lider med dig. Blir så irriterad på rökare som förpestar luften kring dem och tror sig ha rätten att göra så oavsett. Rådet är väl att gå och prata med dem. Fråga om de kan röka i mindre omfattning på balkongen. Säg att du har svår rökallergi och kan inte vara ute på balkongen på grund av deras rökande. 

Han har ju rätt att utnyttja sin balkong utefter de regler som finns. Rökare gör ju inget annat än att anpassa sig. På stan, i busskurer, på uteserveringar... ja överallt egentligen. Har man "svår rökallergi" så kan jag ju tipsa allergiboende som är anpassat just för detta. Bor man i ett vanligt lägenhetshus så får man ta båda det bra och det dåliga. Alla grannar kan inte vara en till lags.

Jag tror det i grunden ligger i att människor som er bara äcklas av rökare i största allmänhet. Ni pratar om rökare som om de vore en lägre grad av medborgare. Oavsett vad rökaren än gör så gör hen fel. Ställer hen sig längre ifrån en barnvagn av respekt så hamnar hen närmare en ungdom som "tar efter" rökning och då är rökaren respektlös. Slutar hen att röka på balkongen och egentligen röker inne så borde det förbjudas för att hen "förstör hyresvärdens hus". Detta är en mycket vanlig härskarteknik.
Svar på tråden Mina grannar har börjat stå på balkongen KONSTANT och kedjeröka & prata jättehögt! Vad ska jag göra?