Mina grannar har börjat stå på balkongen KONSTANT och kedjeröka & prata jättehögt! Vad ska jag göra?
Jag har stört mig tidigare, med tanke på att alla balkonger runtomkring min familjs balkong till hör personer som står hela dagarna och röker. I varje lägenhet verkar det dessutom bo flera rökare + ett företag där många röker. Eftersom att jag pluggar distans är jag i stort behov av att kunna sitta på balkongen och få frisk luft, vilket nu för tiden är väldigt svårt.
Jag har försökt att anpassa mig och passa på att gå ut de få ögonblick där man faktiskt kan sitta där utan att andas in rök, men nu har det förvärrats så pass att det nästan är outhärdligt. Bredvid vår balkong bor två pensionärer som båda är storrökare. Den senaste veckan har de dock blivit helt jävla vansinniga. Nu t.ex. precis nu, så har jag försökt i säkert en timme att kunna komma ut och sätta mig. Såhär har det gått till:
1. Går och tittar om jag kan sätta mig, men någon står och röker. Så jag går in och väntar.
2. Går ut och sätter mig, eftersom att ingen står där. Hinner sitta ner i 5 minuter, innan samma person som innan går ut och röker. Igen. Så jag går in.
3. Går och tittar om jag kan sätta mig, men någon står och röker.
4. Går och tittar om jag kan sätta mig, men någon står och röker. (Och pratar extremt högljutt)
5. Går och tittar om jag kan sätta mig, men någon står och röker. (Och pratar extremt högljutt)
.. Jag fattar inte vad det har tagit till dem. De har alltid rökt ganska ofta, men nu finns det noll (!!!) stunder då jag faktiskt kan gå ut, för de är där hela tiden. Jag undrar om de inte fått någon inneboende, för den senaste tiden har jag börjat höra, ofta på dagarna (men också seeeeent på kvällarna), en medelålders mansröst som pratar HÖGT, ljudligt, och länge med en djup jävla basstämma (jag hör att han pratar med tanten många av dess agånger). Samtidigt som det röks, och röks och röks och röks - och jag blir galen!!!
Vad ska jag göra? Jag vet att folk har rätt att röka, och jag har försökt mitt bästa att avvakta tills de slutar, men de slutar ju fan aldrig. Och slutar de så har jag 5 minuter på mig innan de börjar igen. Så jag, som faktiskt har lika stor rätt till frisk luft som de har till att röka (om inte större) får aldrig chans att sitta där ute och koppla av.
Mitt problem är att jag inte vet hur jag ska göra för att de ska lugna ner sig lite och respektera sina grannar. Jag tycker personligen att de som röker ska ta större hänsyn till de som inte röker, än det omvända - men jag verkar tydligen vara ensam om att tycka så?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-26 13:56
tillhör* vet jag att det stavas. Slant med tangentbordet. ;)