• Mariohn

superdåliga caféregler!!

Trista nyheter TS. Ett café är ingen magisk plats som bara finns helt gratis. Det är för det mesta ett ställe som ägs av någon som därmed har rätt att sätta upp egna regler och bestämma vilken publik de vill attrahera. Alla har ställen är inte för alla människor. Du har en bebis. Leta upp ett babycafé om du vill ha ett ställe som är anpassat för din bebis. Alternativt öppna ditt eget. Kräv inte att andra människor ska göra det. 

• Mariohn
    anette90 skrev 2011-08-29 19:31:43 följande:
    men det skulle ju vara diskriminering att mammor inte får komma. jag har ju för övrigt betalt 40 för en liten kaffe, är inte toalettens service inräknad i det priset?
    Mammor får komma. Det är inte diskriminering alls. Du måste bara följa samma regler som alla andra. Kan du inte det är det upp till dig och då får du välja ett annat ställe där reglerna passar dig bättre? 
  • Mariohn

Jag fattar verkligen inte problemet. Att hela världen inte är uppbyggd runt bebisar och bebisars behov är inte någon jäkla diskriminering. Att skaffa barn är ett personligt val och ett eget ansvar. Jag har aldrig upplevt mig diskriminerad med mitt barn. Jag är hans mamma. När jag tar med honom någonstans ser jag till att jag kan tillgodose hans behov och jag väljer vilka ställen som är lämpliga att vistas på.

Eller jag ska gapa på SF för att de inte har privata bås i vilka jag kan ta med min tvååring och se vilka filmer JAG vill? Jag är diskriminerad?  

• Mariohn
    Kattdamen skrev 2011-08-29 19:33:28 följande:
    Det betyder inte att du ska slänga bajsblöjor utan påse.
    Verkligen inte. Lika lite som jag vill ha någon annans bajs i en sopkorg på ett ställe som försöker hålla hög hygienstandard.
  • Mariohn

Bara fatta att bajs är bajs oavsett hur söt individen som producerar dyngan är. Och bajs ska inte ligga någonstans på ett matställe. Är det väldigt svårt?

• Mariohn
    anette90 skrev 2011-08-29 19:46:36 följande:
    vilka regler. det står ju ingenstans. och det är inga självklara regler om du kollar på vad folk röstade www.familjeliv.se/Forum-26-431/m60784316.html
    Det står ingenstans? Och då orkar du inte ta reda på om stället du befinner dig på är anpassat till din bebis eller inte? För det är för jobbigt? Istället för att du ska ta ansvar som mamma ska alla andra anpassa sig efter dig och ditt barn och skriva lappar åt dig?

Nädu. Jag hade iof inte varit otrevlig om jag var personal där. Just eftersom du var kund och hade betalt. Jag hade erbjudit dig en påse och bett dig vänligt att ta med dig blöjan därifrån.  
  • Mariohn

Dessutom är TS väldigt respektlös mot sin omgivning. Hon har precis avslöjat vad hon betalade för sin fika och andra har förmodligen betalt lika mycket... Personligen hade jag sagt ifrån om någon började byta en bajsblöja där jag satt och åt. Och ja, jag har ett barn och vet att de inte bajsar på kommando. Men de gånger han krämat vid matsituationer har jag haft hyfs nog att gå åt sidan eller gå ut och byta i vagnen eller bilen. 

• Mariohn
    anette90 skrev 2011-08-29 19:54:00 följande:
    jag är ganska nybliven mamma och tycker själv verkligen inte det är farligt med en bajsblöja som är ihopvikt i en soptunna i en toalett där jag betalar för servicen.. om det är så sjukt viktigt tänker jag väll att dom faktiskt kan sätta upp en lapp, eller som du sa inte vara så otrevlig..
    Men alla är inte nyblivna mammor. Och de flesta av oss uppskattar inte bajs som ligger och stinker där vi äter. Så du får tyvärr anpassa dig efter det. Det enda du har rätt i är att hon inte borde ha varit otrevlig utan förklarat reglerna på ett trevligt vis. 
  • Mariohn
    Millicent skrev 2011-08-29 19:55:35 följande:
    Är det förbjudet att slänga blöjor så är det bra att informera om det innan man låter gäster sätta sig. Om man inte vill ha barn därinne så är det också något man bör upplysa om innan något beställs. Visst, fritt fram att snäva in sin kundkrets om man tror att det är hållbart och inte skapar negativ publicitet. Vill man inte ha barn på ett ställe ska man stå rakryggat för det, inte behandla gästerna illa när de väl är där för att på så sätt "skrämma" iväg dem. Det är bara fegt och löjligt.
    Menar du på allvar att det ska sättas upp lappar överallt om de mest självklara saker? Det är så vansinnigt självklart att man inte slänger bajs omkring sig på ett matställe. De kanske ska ha meterlånga instruktioner då? 

Välkomna. Här får ni INTE:
    Bajsa på golvet
    Slänga bajsblöjor
    Äta upp andras mat 
    Rasta era hundar
    Klippa er grannes hår
    Rensa tånaglarna
    Ha vattenkrig
    Skjuta andra människor
    Ha matkrig

blablabla

Vissa saker får faktiskt vara upp till det sunda förnuftet.  
  • Mariohn
    anette90 skrev 2011-08-29 19:58:26 följande:
    what?! alltså jag försöker ha ett seriöst och moget samtal med dig..
    jag ger upp här
    Vad är det som är omoget menar du? 
  • Mariohn
    Millicent skrev 2011-08-29 20:04:51 följande:
    Skjuta folk, ha matkrig etc är allstå fullt jämförbart med att slänga blöjor, bindor, snorpapper etc i en toapapperskorg?
    Verkligen inte. Det var inte en jämförelse. Det var ett exempel på hur fullkomligt självklara vissa saker är och en vidarespinn på hur långe en lista skulle bli om man var tvungen att tala om saker specifikt för varje individ som inte är förmögen att begripa själv. Hur du fick det till en jämförelse vet jag inte. 
  • Mariohn
    Millicent skrev 2011-08-29 20:18:54 följande:
    Ursäkta, jag skrev slarvigt.

Vissa saker är så enkelt att förstå att man inte behöver skriva ut det åt människor. Annat är rätt vanligt att det sker, nämligen att slänga blöjor inne på toa där man bytt. Vill man som näringsidkare ha regler som majoriteten av folk inte kan förväntas förstå av sig själva så får man uppmärksamma människor på reglerna.
    Med andra ord så tycker jag inte att ditt argument med allt som skulle behöva listas var relevant. Jämförelse eller ej.

Kolla i omröstningstråden så ser ni att en majoritet skulle slänga i papperskorgen. Det är inte representativt för sveriges befolkning men är det 80% här som svarar ja på det så är det inte 2% av Sveriges befolkning som skulle svara ja om du bad SIFO föra en mätning. En liten fingervisning är det allt när det gäller hur många som skulle tycka att bindor/inkontinensskydd/blöjor ska stanna kvar inne på toa.
    Ok jag förstår hur du menar. 
  • Mariohn
    Millicent skrev 2011-08-29 20:27:39 följande:

Vem vill ha in en stinkblöja i cafélokalen? Vill ni? Hade ni suttit där med den då och fikat med era kompisar eller är fikastunden per definition slut när ert barn har bjsat oavsett när det sker??

Hahahaha nu ser jag framför mig hur alla börjar väsa åt varandra i samförstånd "denna fikastunden är över" :´)
  • Mariohn
    Millicent skrev 2011-08-29 20:35:50 följande:
    Ja vem fan vill sitta i bajslukt? Jag får kväljningar av bajslukt oavsett om det är barnbajs eller vuxenbajs. Stannar den inne på toa kan jag iaf undvika den.
    Tja....Tills du måste bege dig dit Helt ärligt. Jag tycker att det är självklart att man tar ansvar för sitt barns behov. Det är likadant med föräldrar som blir arga som bin när en restaurang inte kan värma deras barnmatsburk i micron eftersom det är förbjudet. Så svårt är det inte att ta ansvar för sin egen kotte! 
  • Mariohn
    Mellie02 skrev 2011-08-29 20:41:18 följande:
    Tror inte ts lämnade en öppen bajsblöja  där bajset fläkte ut för alla som kom in. . ?
     Är väl stor skillnad på en ihop rullad/tejpad blöja och en skithög på ett skötbord? allvarligt .

Alla har vi olika åsikter ,så är det med allt.

Jobbar själv inom ett stort service företag där vi inte har skötrum. Om nån nu kom in och frågade om skötrum skulle  jag hänvisa dom till toaletten och sedan se till att det städades undan om nu det fanns en bajsblöja i sopkorgen. Vi har städare som fixar sånt ,men skulle lika gärna fixa de själv  om de vore så! 
    För på mitt jobb är det kunderna som är A och O. Med eller utan bebis =)
  • Mariohn
    knisse skrev 2011-08-29 20:44:08 följande:
    om man skiter i ett hörn av skötbordet och garnerar med lite papper sa det inte syns sa mycke är det alltsa ok
    JA
  • Mariohn
    Millicent skrev 2011-08-29 20:50:34 följande:
    Med micron är vi överens. Och säkert om en del annat också skulle jag tippa.
    Men bajsblöjor och bindor etc bör av hygieniska skäl stanna kvar på toa. Det är superbra att ha en liten påse att lägga dem i men den är inget att bära runt dem i tycker jag.

Jag är nyfiken bara - hur gör ni med bajsblöjorna? Tar ni faktiskt med dem ut på stan? Obestämd Eller vilka papperskorgar/soptunnor tycker ni är lämpliga nog?
    Jag brukar försöka smuggla in dem i andras handväskor och oftast går det bra! Men när det inte går brukar jag stoppa dem i en hundbajspåse, lägga den under vagnen och slänga i närmsta hundbajstunna!  Nu bor ju jag på ett sådant vis att det finns hundbajstunnor i varje krök Men är jag inne i stan brukar jag faktiskt välja att gå på ställen som erbjuder bra skötrum för barn om sonen är med! 
  • Mariohn
    Millicent skrev 2011-08-29 21:02:26 följande:

Jag har tack och lov lämnat bajsblöjestadiet efter mig forever!

Seriöst, där jag bott när jag haft blöjisar har det inte funnits något överflöd av varken soptunnor eller hundbajstunnor ute på gatorna. Sen gillar jag inte att ta i det som är "smutsigt" efter att jag tvättat händerna. Yrkesskada.
    Inte jag heller. Antar att du också jobbar inom vården? Jag har löst det med våtservietter och handsprit eftersom herr bebis i detta hemmet gjort det till rutin att enbart bajsa i de mest märkliga situationer! 
  • Mariohn
    Millicent skrev 2011-08-29 21:15:00 följande:
    Eller hur! Nu kan du sova gott, det hade du ju inte kunnat annars
    Nej! Jag hade legat och spånat telefonnummer som kunde passa in på dig och vid 05 hade jag tappat allt sans och vett och ringt och bölat om förlåtelse. Och det är vi ju glada om vi slipper!
Svar på tråden superdåliga caféregler!!