• villis

Medryttare - det jobbigaste att hitta?

Måste bara få skriva av mig o gnälla lite känner jag.
    Jag söker efter en halvfodervärd/medryttare till mitt halvblod på 8 år, och idag kände jag hur less och arg jag blev! Det är många som hört av sig, den ena mer oseriös än den andra, men två av de "bra" var ute i veckan och provred, den ena öppnar direkt på gården med frasen" ja jag vet ju inte om jag har nån tid men de kan ju vara kul att prova rida honom" hur tänker man då?
    Jag var övertydlig i texten och via telefon att jag ganska snabbt behöver en stabil, vettig människa som har tid och ork att ta hand om honom MINST 3 dagar i veckan pga en skada jag dras med. Nästa tjej kommer, rider, hästen trivs super med henne och hon tycker han är jättetrevlig, o strax innan hon ska dra säger hon " ja alltså jag har ju ..typ.. en annan häst på g till 99%, så jag kanske tar den, men jag vet inte än hur det ser ut" Jag kände bara att allt engagemang sjönk.
    Han tycker det är jättejobbigt med nya ryttare den första gången vilket dessa två tjejer fått veta innan, så jag ville att de verkligen skulle vara seriösa innan de prövade. så dessa två personer har bara upptagit min tid och gjort det jobbigt för min kille, kan folk inte tänka eller läsa vad som står i annonsen?

Ursäkta gnället här ;) undrar bara om det verkligen inte finns några hästmänniskor där ute som verkligen VILL rida? har andra samma problem?

• Svar på tråden Medryttare - det jobbigaste att hitta?
  • Boxarberta

Ni som söker medryttare vart bor ni? Jag har enorm hästlängtan men vågar inte riktigt ta mig vatten över huvudet att köpa häst just nu. (skrev nyss en tråd om detta)

Är utbildad hästskötare och har haft egna hästar sedan jag var barn. Men har nu haft ett uppehåll sedan -08.

• Royalle

Gammal tråd, gammat fenomen och troligen olösligt.

Jag har gett upp. Mina hästar får stå de perioder jag inte kan rida dem. Jag kräver inte mycket av medryttaren. Man behöver inte vara superduktig, bara man följer mina instruktioner. Jag är nöjd bara man tar en promenad med hästen, och självklart är det lika ok att träna dressyr, eller hoppa om man bara vet vad man gör.

Min unga häst har svårt att binda sig till folk (quarter). Hon älskar mig (jag födde upp henne) och hon följer mig som en hund. Eftersom hon är en häst som behöver tid på sig till allt, framförallt till att lita på en annan person så vill jag att man rider hemma i paddocken i början tills man känner varandra och känner att man får kontakt. Trots detta har de tre som provridit senaste gången jag annonserade redan andra gången de red efter provridningen ridit ut. (Jag har inte varit med då jag vill att de ska kunna sköta sig själva och för att min häst bara skulle bli störd av att jag stod och såg på) Vilket gör att hästen vägrar att gå. Hon är inte elak eller stegrar eller nåt, hon bara går inte om inte hon tror att den som sitter uppepå vet vad den sysslar med. Så resultatet har blivit att de allihop har gett mig en snabbkurs per sms i hur man utbildar unghästar eftersom min unghäst tydligen inte är utbildad. Samt att de meddelat att de inte vill rida på en häst som inte vill lyda. 

Att jag fött upp och utbildat hästar längre än vad iallafall en av dem ens levat har ingen som helst betydelse Skrattande

• Majsan70

Vi har uppenbarligen haft tur. Vi satte ut annons om medryttare i mars förra året, till dotterns ponny. Många tetiga hörde av sig trots att de inte alls föll in under kriterierna vi satt, men till slut ringde den allra sötaste lilla tjej man kan tänka sig. Tjejen har även engagerade föräldrar så trots hennes bristande ridkunskaper så valde vi henne. De är extremt nogranna meddelar i god tid om de inte kan komma och hjälper gärna till med det mesta även om vi bara "kräver" skötsel och ridning av ponnyn. De får rida i paddocken och rida ut, men de får inte hoppa henne eftersom dottern är den som tränar och tävlar hopp på ponnyn. 

Vi hoppas att de vill vara kvar som medryttare länge länge eftersom den här ponnyn måste ridas varje dag. Det blir inte lätt att hitta nån lika bra skulle jag tro. 

• IkaNord

Oj - din beskrivning av din häst låter ju helt underbart. Jag har haft ett quarter sto tidigare som kom till Sverige från USA efter hon blev för stressad/traumatiserad av att tävla och vägrade gå in på arenan. De första 6 månaderna jag var medryttare så jobbade jag bara från marken för att vinna hennes förtroende - ibland bara genom att sitta nära när hon betade.

Att få spendera tid, på marken eller ryggen med en sådan personlig häst som du har vore en dröm. Jag hoppas du har hittat nån som ni båda är nöjda med, annars finns jag här ;)

• Royalle
    IkaNord skrev 2015-11-15 12:26:52 följande:

Oj - din beskrivning av din häst låter ju helt underbart. Jag har haft ett quarter sto tidigare som kom till Sverige från USA efter hon blev för stressad/traumatiserad av att tävla och vägrade gå in på arenan. De första 6 månaderna jag var medryttare så jobbade jag bara från marken för att vinna hennes förtroende - ibland bara genom att sitta nära när hon betade.

Att få spendera tid, på marken eller ryggen med en sådan personlig häst som du har vore en dröm. Jag hoppas du har hittat nån som ni båda är nöjda med, annars finns jag här ;)

Vem svarade du?

Jag har kanske hittat en äntligen genom en gemensam bekant, men gud vet hur länge hon har lust att rida.

Det största problemet är att men unga häst tycker det är tråkigt att bli riden när det hela tiden är olika så nu har hon ingen framåtanda när andra än jag rider men jag hoppas det går över bara hon får behålla en och samma ryttare...
  • riboflavin

Nu har jag inte löst hela tråden så någon kanske redan nämnt det, det är inte helt lätt att hitta en ägare som inte är knäpp i huvudet heller

Jag jobbade en period som djurskötare på en 4H gård som också hade inackorderingsstall. Jag jobbade huvudsakligen med gårdens andra djur, men skötte såklart också mockning, fodring och in-och utsläpp av de inackorderade hästarna.

Vilka stolpskott till ägare det finns! Och vilka fantastiska medryttare många av dessa hade. För oss som stod utanför och tittade på var de absurda kraven som många ägare ställde helt uppenbara. Exempelvis ägaren som enbart sökte medryttare med egen bil med dragkrok, någon ridning var det inte tal om, men mockning och delad foder/veterinär/hovslagarkostnad var ju en förmån man fick, som dessutom skulle kosta 900 kr/mån.

Eller ägaren som krävde att medryttaren skulle vara vegan (av djurrättsskäl) men som använde vassa sporrar och ofta "glömde" boka hovslagare i tid...

Kort sagt, det finns knepiga människor på bägge sidor.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • IkaNord

Royalle - jag svarade dig. Vet dock inte var i Sverige du är, men det lät så underbart att jag var tvungen att skriva ändå.

Jag önskar mig, som alltid, att ha just en långvarig och stadig relation med en häst, inte så mkt för ridande som för gemenskapen, lugnet och lyckan det ger mig att vara nära hästar. När jag kom i kontakt med NH i min tonår så räddade det min relation till hästar, som då blivit för tävlings och prestationsinriktat.

I dagsläget skulle jag kunna vara medryttare på nästan vilka villkor som helst - men hästägare är tyvärr också knepiga många gånger. Pengar är viktigare än om jag bryr mig om hästen, jag vet att det är dyrt med häst men hela tillvaron kan inte hänga på 500sek i månaden? Har flera gånger blivit bortvald för personer som erbjuder mer pengar, men vägrar göra några stallsysslor, medan jag gärna gör allt...

• IkaNord
    Royalle skrev 2015-11-15 16:21:45 följande:

Vem svarade du?

Jag har kanske hittat en äntligen genom en gemensam bekant, men gud vet hur länge hon har lust att rida.

Det största problemet är att men unga häst tycker det är tråkigt att bli riden när det hela tiden är olika så nu har hon ingen framåtanda när andra än jag rider men jag hoppas det går över bara hon får behålla en och samma ryttare...

Royalle - jag svarade dig. Vet dock inte var i Sverige du är, men det lät så underbart att jag var tvungen att skriva ändå.

Jag önskar mig, som alltid, att ha just en långvarig och stadig relation med en häst, inte så mkt för ridande som för gemenskapen, lugnet och lyckan det ger mig att vara nära hästar. När jag kom i kontakt med NH i min tonår så räddade det min relation till hästar, som då blivit för tävlings och prestationsinriktat.

I dagsläget skulle jag kunna vara medryttare på nästan vilka villkor som helst - men hästägare är tyvärr också knepiga många gånger. Pengar är viktigare än om jag bryr mig om hästen, jag vet att det är dyrt med häst men hela tillvaron kan inte hänga på 500sek i månaden? Har flera gånger blivit bortvald för personer som erbjuder mer pengar, men vägrar göra några stallsysslor, medan jag gärna gör allt...
  • Josefine85

Jag har också annons ute (pga graviditet) och söker medryttare till mina 2 unga, blivande tävlingshästar (4 & 6 år)!

2 13-åriga flickor har ringt och sagt typ: "jag har vart på ridläger, och islandshästar är ju snälla och så, det var roligt"

Även vuxna har hört av sig.. Å de har kompisar som kan följa med dem osv osv...

Det står i annonsen att hästarna är unga och behöver träning och vidareutbildning.. Men tydligen kan folk inte läsa, utan tror att det är ponnyridning det handlar om!

Grrr.. Suck..

Loke -07, Alvin -09
  • IkaNord
    Josefine85 skrev 2015-11-15 20:46:11 följande:

Jag har också annons ute (pga graviditet) och söker medryttare till mina 2 unga, blivande tävlingshästar (4 & 6 år)!

2 13-åriga flickor har ringt och sagt typ: "jag har vart på ridläger, och islandshästar är ju snälla och så, det var roligt"

Även vuxna har hört av sig.. Å de har kompisar som kan följa med dem osv osv...

Det står i annonsen att hästarna är unga och behöver träning och vidareutbildning.. Men tydligen kan folk inte läsa, utan tror att det är ponnyridning det handlar om!

Grrr.. Suck..

Men usch - jag vet känslan! Unghästar kräver en speciell hand...

Är du i Sthlm så är jag intresserad! Som jag skrivit tidigare så är jag inte särskilt petig, jag bryr mig mer om kemin och känslan än om jag får rida hela tiden.

Hoppas det löser sig oavsett - och lycka till med bebis :)
  • Josefine85
    IkaNord skrev 2015-11-15 21:27:36 följande:

Men usch - jag vet känslan! Unghästar kräver en speciell hand...

Är du i Sthlm så är jag intresserad! Som jag skrivit tidigare så är jag inte särskilt petig, jag bryr mig mer om kemin och känslan än om jag får rida hela tiden.

Hoppas det löser sig oavsett - och lycka till med bebis :)

Tyvärr, vi bor i Västerås! Men tack ändå :)
    Loke -07, Alvin -09
  • Alvapalva

Jag förstår, jag har dock ett annat problem. Att hitta en medryttarhäst/ ponny. Det flesta vill ha någon över arton osv och när jag väl hittar någon så ligger de väldigt långt bort. Det är dock så att jag måste betala för medryttarhästen själv(är 01a) och jag kan därför inte betala ett sådant högt pris :/

Svar på tråden Medryttare - det jobbigaste att hitta?