Inlägg från: Lillsnufflan |Visa alla inlägg
  • Lillsnufflan

Medryttare - det jobbigaste att hitta?

Nu var det några år sedan jag hade häst, men min erfarenhet är också att det mest är oseriösa personer som svarar på annonser. Eller småtjejer som i och för sig kan vara seriösa men inte särskilt erfarna. Vilket är mindre lyckat då jag har alltid haft rätt stora hästar med mycket attityd och motor.

Det bästa tycker jag är om det finns en ridskola i närheten och man kan prata med någon av ridlärarna. De brukar ha kontakt med någon duktig, seriös ryttare som vill rida mycket men kanske inte har råd med en egen häst. Någon annan hästmänniska med mycket kontakter fungerar förstås också att rådfråga.

• Lillsnufflan

Jag har ett måste för en medryttare: han eller hon ska vara ansvarsfull. Övriga egenskaper beror ju mer på hästen. För man kan ju såklart inte ha en 190 cm lång ryttare som väger 100 kg på en liten ponny och det är kanske inte heller lämpligt med en allt för liten ryttare på en jättestor häst. Jag skulle inte ha något emot en medryttare som inte ridit särskilt mycket tidigare om jag inte hade en alltför krävande häst. Jag har haft hand om en del "problemhästar" och dem släppte jag inte upp vem som helst på, i alla fall inte i början. Däremot hade jag en jättefin tävlingshäst som kom till mig för att han inte passade ihop med sin ryttare men annars var han välriden och trevlig. Jag hade en liten tjej som medryttare till honom som inte hade ridit särskilt länge men hon var ambitiös och ansvarsfull och det fungerade utmärkt.

Svar på tråden Medryttare - det jobbigaste att hitta?