Har du erfarenheter av waldorfskolan?
Jag tycker att man får gå på magkänslan. Waldorfpedagogiken som sådan har många bra idéer, sen är det naturligtvis upp till skolorna att förvalta waldorfpedagogiken på (förhoppningsvis) bästa sätt, men jag vet att det finns brister, precis som på kommunala skolor. Bra waldorfskolor är oftast riktigt bra. Visst är det ofta sant att det är en aning religiöst, maten är offta vegetarisk och jag tycker ibland att man är rädd för att släppa in det nya i tro om att man då förlorar poedagogikens kärna. Är kanske ett flummigt svar, men jag tror inte att en bra waldorfskola hämmar barnet, snarare tvärtom. Det är ett annorlunda inlärningssätt, man bejakar barnet mer och man försöker använda alla sinnen, vilket jag tycker är väldigt positivt. Oavsett om man väljer en kommunal eller privat skola tycker jag först man ska fråga sig vad man har för förväntningar på skolan, vilka behov just mitt barn har och vad som är viktigt gällande skolgången för ditt barn. Därefter kan man börja välja. Jag tycker att förskola och skola bör vara aktiva val och det är bra att veta vad för pedagogik man väljer för sitt barn. Läs gärna på www.waldorf.se för en mer generell information om Waldorf i Sverige och dess skolor. Får man fråga vilken skola du har satt ditt barn på? Hoppas du finner dig till rätta. Lycka till!