Inlägg från: Lejlosot |Visa alla inlägg
  • Lejlosot

Har du erfarenheter av waldorfskolan?

Har själv gått på Waldrofskolan i flera år. Önskar inte ens min värsta fiende den erfarenhet jag och många andra fick.
    Det som är bra är alla ämnen man får göra. Snickra, sy, måla, göra silver smycken, matte, geografi, eget arbete i 3e året MEN det är verkligen inte värt det då skolan i sig är väldigt konstig.
    Lärarna är konstiga, bryr sig inte ett dugg om mobbning. En gång blev en elev jagad av en annan elev med sax för att hon ville sticka saxen i honom...brydde sig lärarna? Självklart inte det var ju bara deras sätt att växa upp...behöver ja säga mer?
    MYCKET mer och MYCKET värre historier finns.

• Lejlosot

1. Skolan bryr sig mycket om att arbeta med händer men även viktiga saker som matte och läsning.
    2. De vill att man ska vara ute i naturen jämt när man är hemma osv. Men de kan ju inte tvinga någon så de är väl inge problem.
    3. Ja många är vegetarianer. Vissa waldorfskolor ger bara veg. mat. Men andra varierar lite,

• Lejlosot

DIn sin får absolut inte ta med spel till skolan, de kommer de antagligen ta ifrån honom med en gång o du lär få en utskällning =).
    Ja har gått i kommunalskola innan Waldorf och min personliga åsikt är helt klart att Waldrofskolan är väldig udda och jag skulle aldrig låta mina egna barn gå där. Aldrig någonsin.
    Ja kan inte alls lita på lärarna osv.
    O när lärarna pratar ska helst inte eleverna avbryta, därför svarar de inte alltid på handuppräckning.

Men sen måste du själv avgöra om skolan är bra eller inte. För mig tog de två år innan min mamma sa tvär nej och förbjöd mig att gå tillbaka till skolan. Har aldrig satt min fot där sedan dess.

Men som sagt, allt går bra om du gör som lärarna vill o ditt barn med. Säger inte emot. Är glad och trevlig mot alla. O blir din son mobbad så är det bara "något som barn går igenom". O blir någon av din sons klasskamrater mobbade så är det inget som andra ska lägga sig i för det är något mellan klasskamraterna och de måste eleverna klara upp själva.

Ja hade verkligen mina bästa och värsta år i den skolan o allt som gjorde skolan fruktansvärd var lärarna som vände sig till andliga väsen för att få lugn på klassen typ...

Skolan är nog ganska kristen och så länge det är okej för dig, så är det en bra skola...kanske.

• Lejlosot

Läste länken du la in tidigare, om mannen som gått på waldorf.
    Måste säga att mycket mycket passar in än idag. Men men...

Svar på tråden Har du erfarenheter av waldorfskolan?