Har du erfarenheter av waldorfskolan?
Mitt barn har precis börjat i ettan på en waldorfskola, han kommer från "vanliga" skolans förskoleklass, och det verkar skilja en hel del. Har nog fått en eller två positiva åsikter, men de flesta människor blir tysta och börjar prata om sekter osv. Han är fortfarande under inskolning, listan på bra saker att ha med var målarrock, sax, fäll osv. Att ha med till vanliga skolan var en penna. Det säger ju en hel del.
Att använda sig av olika redskap för att lära sig, alla sinnen, om det är en bra bra ledning, varför är det så fel?
Har läst en del bloggar där föräldrar skriver hur dåligt det är att sätta sina barn i en waldorfskola, efter ha haft sitt barn på en liten skola. Hur kan man döma hela skolan/pedagogiken? Det verkar ju skilja otroligt mycket på skolorna.
Jag är varken för eller emot, visst är det annorlunda och lite udda att sjunga flera gånger, t.ex en god morgon och tack för maten sång, men det ser jag bara som positivt.
Däremot gillar jag inte om man ska försöka styra vad man bör göra hemma och inte, som jag läst att vissa lärare gjort, om man ska vaccinera eller ej. Jag har ingen egentlig åsikt om denna skola då det bara gått ett par dagar.
Men vill gärna höra era erfarenheter eftersom jag inte har nån egen.