Inlägg från: vadskajaghetadå |Visa alla inlägg
  • vadskajaghetadå

Har du erfarenheter av waldorfskolan?

Mitt barn har precis börjat i ettan på en waldorfskola, han kommer från "vanliga" skolans förskoleklass, och det verkar skilja en hel del. Har nog fått en eller två positiva åsikter, men de flesta människor blir tysta och börjar prata om sekter osv. Han är fortfarande under inskolning, listan på bra saker att ha med var målarrock, sax, fäll osv. Att ha med till vanliga skolan var en penna. Det säger ju en hel del.
    Att använda sig av olika redskap för att lära sig, alla sinnen, om det är en bra bra ledning, varför är det så fel?  

Har läst en del bloggar där föräldrar skriver hur dåligt det är att sätta sina barn i en waldorfskola, efter ha haft sitt barn på en liten skola. Hur kan man döma hela skolan/pedagogiken? Det verkar ju skilja otroligt mycket på skolorna.

Jag är varken för eller emot, visst är det annorlunda och lite udda att sjunga flera gånger, t.ex en god morgon och tack för maten sång, men det ser jag bara som positivt.
    Däremot gillar jag inte om man ska försöka styra vad man bör göra hemma och inte, som jag läst att vissa lärare gjort, om man ska vaccinera eller ej. Jag har ingen egentlig åsikt om denna skola då det bara gått ett par dagar.
    Men vill gärna höra era erfarenheter eftersom jag inte har nån egen. 

• Svar på tråden Har du erfarenheter av waldorfskolan?
  • vadskajaghetadå

frågor:

1 är det så att man inte prioriterar läsning och skrivning förns typ 3e klass?

2. ogillas det att barnen äter godis ofta och ser på tv på fritiden?

3 är de flesta vegetarianer?  

• vadskajaghetadå
    Lejlosot skrev 2011-08-25 12:29:48 följande:
    Har själv gått på Waldrofskolan i flera år. Önskar inte ens min värsta fiende den erfarenhet jag och många andra fick.
    Det som är bra är alla ämnen man får göra. Snickra, sy, måla, göra silver smycken, matte, geografi, eget arbete i 3e året MEN det är verkligen inte värt det då skolan i sig är väldigt konstig.
    Lärarna är konstiga, bryr sig inte ett dugg om mobbning. En gång blev en elev jagad av en annan elev med sax för att hon ville sticka saxen i honom...brydde sig lärarna? Självklart inte det var ju bara deras sätt att växa upp...behöver ja säga mer?
    MYCKET mer och MYCKET värre historier finns.
    är detta "morgonversen" min son sjunger varje morgon?
     Jag skådar ut i världen
    där solens strålar lysa
    där nattens stjärnor gnistra
    där tunga stenblock vila
    där växterna livfullt spira
    där djuren liv förnimma
    där människan i sin själ
    åt anden boning ger.
    Jag skådar in i själen
    som lever i mitt inre.
    I världens rymd därute i
    själens djup härinne
    där väver gudaanden
    i solens och i själens ljus.
    Till dig som är Guds ande
    jag vänder mig och ber
    att i min själ må växa
    välsignelse och kraft
    till arbete och kunskap.

låter verkligen som en bön.
    har läst lite, ärligt talat...det känns inget bra det du säger låter hemskt.
    min son sa att läraren inte brydde sig när en elev puttade en annan.
    första dagen satt min son och hans kompis från vanliga skolan och räckte upp handen...jättelänge. visserligen hade dom fullt upp, men konstigt att inte fråga efter vad han ville om hon nu glömt fråga.

jag sa till sonen att barnen kanske inte behölver räcka upp handen i denna skola.

nämligen så att han börjde där i måndags, allt känns så harmoniskt och föräldrarna är så trevliga. man känner sig så välkommen, men jag har ingen insyn i vad som sker, fick nästan känslan av att man inte var välkommen där som förälder. i "vanliga" skolan fick man vara med så mycket man ville.

nu kom vi in så sent, de kanske tagit upp allt på föräldramötena vi inte var med på men...
    sen det här med att läsa och det, lite skumt enligt mig men. 
  • vadskajaghetadå
    Lejlosot skrev 2011-08-25 12:32:03 följande:
    1. Skolan bryr sig mycket om att arbeta med händer men även viktiga saker som matte och läsning.
    2. De vill att man ska vara ute i naturen jämt när man är hemma osv. Men de kan ju inte tvinga någon så de är väl inge problem.
    3. Ja många är vegetarianer. Vissa waldorfskolor ger bara veg. mat. Men andra varierar lite,
    ok detta låter ju inte som några negativa saker dock =) 
    min son äääälskar tvspel haha. wii,playstation och nintendo 3ds. undrar vad dom skulle säga om han satt och spelade det på skolgården, och alla hans pokemonkort han har.
    då skulle vi säkert bli hatade. 
  • vadskajaghetadå

ok tack för era svar. 

som sagt, allt känns väldigt familjärt och bra förutom det som hände på uppropet, vilket självklart berodde på att nåt barn gjorde nåt kul så hela salen började asgarva precis när min son räcker upp handen. när jag var på gymnasiet och vid deras cafe, matsal etc så kände jag att här vill jag stanna ha ha. UNDERBAR miljö.

jag tror att den skolformen hade passat mig.
    den passar säkerligen min son med som är lite speciellt, älskar drama,rollspel,måla etc. inte dessa "typiska" pojklekar (förutom pokemon och tvspel dock) som på hans förra skola, 6-års.

hans klass han skulle börjat i, hade svårt för hans lärare och klassen var rejält stökig. egentligen skulle han kunna börja nästa år då han är född så sent på året, men jag måste ju ge detta en chans, kan inte bara gå en vecka, för det KÄNNS bra, men när man läser om det. jag vet att alla skolor är olika, men det är ju ändå samma grunder och tankar det bygger på.

vad är det för trams att de inte får måla med svart, liljerade papper etc? trodde allt hade en pedagogisk mening och inte handlade om lucifer etc och allt jag läst om nu.

jag är övertygad om att  barnen blir kreativa, men samtidigt lite rädd att sonen blir uttråkad, han VILL ju lära sig. och detta att vissa lärare blivit lite griniga över barn som redan kan läsa innan de kommer pga nån själslig anledning????? what?

han går på en av de största i sverige

;) 

• vadskajaghetadå

sen var det några som skrivit om poängsystemet typ att högsta poäng i waldorf är likamed G i vanliga skolan. att man antingen ger för höga poäng eller inte tillräcklig behörighet.

• vadskajaghetadå
    lalinda skrev 2011-08-25 13:03:32 följande:
    Jag tycker att man får gå på magkänslan. Waldorfpedagogiken som sådan har många bra idéer, sen är det naturligtvis upp till skolorna att förvalta waldorfpedagogiken på (förhoppningsvis) bästa sätt, men jag vet att det finns brister, precis som på kommunala skolor. Bra waldorfskolor är oftast riktigt bra. Visst är det ofta sant att det är en aning religiöst, maten är offta vegetarisk och jag tycker ibland att man är rädd för att släppa in det nya i tro om att man då förlorar poedagogikens kärna. Är kanske ett flummigt svar, men jag tror inte att en bra waldorfskola hämmar barnet, snarare tvärtom. Det är ett annorlunda inlärningssätt, man bejakar barnet mer och man försöker använda alla sinnen, vilket jag tycker är väldigt positivt. Oavsett om man väljer en kommunal eller privat skola tycker jag först man ska fråga sig vad man har för förväntningar på skolan, vilka behov just mitt barn har och vad som är viktigt gällande skolgången för ditt barn. Därefter kan man börja välja. Jag tycker att förskola och skola bör vara aktiva val och det är bra att veta vad för pedagogik man väljer för sitt barn. Läs gärna på www.waldorf.se för en mer generell information om Waldorf i Sverige och dess skolor. Får man fråga vilken skola du har satt ditt barn på? Hoppas du finner dig till rätta. Lycka till!
    tack, ja kommunala skolor, finns många jag inte ger mycket för.

det var som min kompis sa, en bra waldorf är bättre än den kommunala, en dålig är sämre. 
Svar på tråden Har du erfarenheter av waldorfskolan?