• Medusan

Brådskande frågor om ansökan av vårdnadsbidrag

Jag sitter just nu och ska fylla i ansökan om vårdnadsbidrag och har några funderingar:

1) Det står att den ska vara inne 2 månader före, har ni skickat in 2 månader före? Jag vill helst börja ha vårdnadsbidrag om någon månad men det kanske inte går nu?

2) Man ska svara på om man uppbär föräldrapenning och det gör jag ju fram tills jag vill börja med vårdnadsbidrag. Ska jag fylla i vad som gäller nu eller vad som kommer gälla sen? Man får ju inte ha föräldrapenning när man har vårdnadsbidrag.

3) Man ska intyga att man tagit ut 250 dagar föräldrapenning? Det kommer jag ha gjort när jag ska gå över till vårdnadsbidrag men jag har inte tagit ut så många dagar än.

4) Det står att man ska bifoga intyg från försäkringskassan, är det på att man tagit ut 250 dagar då eller? Det kan jag ju inte få intyg på än för jag har inte tagit ut så många dagar.

Ska man skicka in ansökan 2 månader tidigare känns det ju orimligt att kunna leva upp till punkt 2-4

Fattar ingenting, får inte tag på rätt person på kommunen och har jättetidspress att skicka in detta som ju tydligen ska vara inne 2 månader före.

• Svar på tråden Brådskande frågor om ansökan av vårdnadsbidrag
  • Medusan
    Anne69 skrev 2011-08-25 21:00:30 följande:
    Jag minns att jag tyckte det var lika tokigt som du ...... men det ordnade sig.

Intyget från Fk kan man förstås inte få innan de betalat ut 250 dagar. Så vi skickade in ansökan med uppgifter som gällde det datum vi tänkt tex från 1 november. Sen skrev vi att vi avsåg att komplettera vår ansökan med intyget från Fk. Och sen gjorde vi det.

Kommunen betalade ändå inte ut ersättningen förrän nästan 2 månader senare, dvs i slutet av december utifrån detta exempel.

Hursomhelst fick vi våra pengar så småningom, men jag minns att jag hade svårt att få ihop det - särskilt eftersom vi ville gå på vårdnadsbidrag redan efter prick 250 dagar.
    Så du tror inte att jag kan få vårdnadsbidrag förrän om 2 månader. Då faller hela min planering ju. Åh, önskar att jag hade kollat upp detta innan men att behöva skicka in 2 månader innan känns ju extremt så det känns inte som att det är lätt att förutse liksom. Hörde från en annan att det viktiga var att hon skickade in före FK:s brytdatum (det vill säga den 20:e månaden innan hon ville ha bidraget).

I ansökan skriver man ju in från vilket datum, men risken är alltså att det dröjer mycket längre då förmodar jag.
  • Medusan
    Busbellan skrev 2011-08-25 21:05:58 följande:

Vi hade med lite problem med det där intyget eftersom vi tagit ut 250 dagar precis när vi ville gå över på vårdnadsbidraget och de sista dagaran av de 250 dagarna betalades ju inte ut förren samma månad som vi ville ha vårdnadsbidrag för. De var ju uttagna för månaden innan, men utbetalningen kommer ju månaden efter.

Hur som helst så var fk medgörliga (för en gångs skull ) och kunde skynda på utbetalningen så att jag kunde få intyget i tid

Jag har väldigt positiv erfarenhet av FK sedan tidigare, tror att de har oförtjänt dålig rykte Obestämd
Svar på tråden Brådskande frågor om ansökan av vårdnadsbidrag