Inlägg från: miss nöjd |Visa alla inlägg
  • miss nöjd

Gå ensam till skola i 1:klass?

Undrar när barn överlag anses kunna gå själva till skolan? Det tar ca 10 minuter att gå till barnets skola. Han behöver bara korsa en väg där det även står "skolvakter" . Barnet i fråga är väldigt ansvarsfullt och skulle inte få för sig att göra ngt bus på vägen som så. Vi går denna väg varje dag så han kan de väl.
    Att han ska gå ensam är inte direkt aktuellt just nu, men jag tänker mest i nödfall, om jag är sjuk eller så? Planerar annars att han ska få gå själv till/från skolan nästa år... 

• Svar på tråden Gå ensam till skola i 1:klass?
  • miss nöjd

Jo. Det bor två andra ur klassen väldigt nära. Kan ju iof prata med deras föräldrar. Vet inte riktigt hur mogna deras barn är, men jag vet att min son klarar det. Men det bästa vore ju om de kunde gå i grupp till skolan. 
    Svårt det där, för man vill ju gärna veta att barnet kommer fram. Skulle ngt hända och han skulle försvinna så skulle det ju vara hemskt att få veta det på EM när man ska hämta en son som aldrig ens kom fram till skolan... Usch...

ja, jag gick också själv vid den åldern, och i 3:an så ville jag inte gå på fritids heller efter skolan utan fick då gå hem själv och vara ensam ngn timme eller två innan storebröderna kom hem.... Det var också ett villaområde i stockholm och det gick ju bra.... 

• miss nöjd
    skruttan8 skrev 2011-08-23 21:28:11 följande:
    Fast i skolan mina barn går på meddelar om barnet inte skulle komma (aldrig hänt som tur var). Mina har gått själva sen åk 1 inga bilvägar men en bit att gå. Jag gick själv från åk1 en ganska lång sträcka med 2 gator att passera (30 vägar) inga problem. Det är upp till var och en att bedöma sitt barns mognad och gångväg men jag är förvånad att så många barn med "ofarlig skolväg" får sällskap av föräldrar idag, tror vi är mer överbeskyddande idag, eller???
    Jo. jag tror att vi idag är mer oroliga över vad andra ska tänka om oss som föräldrar. Jag vill inte gärna låta sonen gå ensam och att hans fröken och de andra barnens föräldrar ska tycka att man är en lat och oansvarig förälder. Tror mkt ligger i de tankebanorna också. 
    Men det är ju en bra ide att be fröken ringa om han inte skulle dyka upp i skolan.
    Väntar nog iaf lite till innan han får gå själv.  
Svar på tråden Gå ensam till skola i 1:klass?