• Analoga

Förväntas 1:a klassare själva kunna klä sig efter väder?

Min dotter har precis börjat 1:a klass och jag undrar lite hur pass delaktiga lärarna är utöver lektionerna?

Kanske finns någon lärare med egen erfarenhet som kan svara?

Säger de till när t ex regnkläder/överdragskläder/mössa/vantar etc etc behövs, eller förväntas barnen nu själva kunna bedöma hur de ska klä sig? Min erfarenhet säger ju att en 7-åring långt ifrån är mogen att bedömma det själva. Har ju själv sett hur tokigt klädda en del är ute - det verkar som att de själva bestämt hur de ska klä sig.

Idag när jag hämtade för första gången (min dotter går inte kvar på fritids) så kommer min dotter ut till kapprummet och jag frågade om hon sagt hejdå till fröken eller om de frågat om hon blir hämtad - men hon svarade nej på frågorna.

Sedan undrar jag om de har möjlighet att få hjälp med torkning efter nr 2? Eller förväntas de klara det galant när de är 7 år?           

• Svar på tråden Förväntas 1:a klassare själva kunna klä sig efter väder?

Det brukar finnas torkningsskåp i förskolorna.

• pluvdo
    avatar01 skrev 2011-08-23 17:37:12 följande:
    Det brukar finnas torkningsskåp i förskolorna.
    Ts menar väl torka sig efter att ha varit på toaletten?
  • why the face

Det är ett stort steg från den skyddade värld de levt i innan skolan. Min son har tappat bort mängder med kläder, för att han inte är van vid att behöva hålla reda på det själv och han har vid flera tillfällen hämtats i blöta kläder för att han inte orkat ta på sig regnkläder. 

Angående att torka sig själva så tycker åtminstone jag att det är något de borde klara själva i 7-årsåldern.
    Men vissa föräldrar på skolan blev ju till och med bestörta över att barnen fick hel frukt. De är ju vana vid att få frukt i små bitar eftersom att de tydligen inte kan bita i ett äpple. 

• seandra82

ja din dotter är 7 å.r o anser att hon själv bör klara av att torka sig efter gjort nr 2 på toa tanke på hennes ålder, tänk hur det skulle se ut om läraren skulle hjälpa 20 elever å torka sig efter de gjort nr 2, det läraren kan göra är att påminna dem att besöka toaletten då barnen glömmer gå eller olyckor händer.
    o kläder efter väder hänger det inga extrakläder på din dotters krok? det du kan göra är att påminna henne att idag vill ja att du tar på dig dina gallonisar för det är blött ute då det regnat(o du måste försöka lita på henne att hon gör det med), skulle inte heller funka om läraren skulle hjälpa 20 ungar el fler. 

• Bibbidi

Elever förväntas själva klä på sig ytterkläderna, det vi kan göra är att "påminna" dem lite grann. Men de ska och bör själva kunna ta ansvar för sådana saker. De är ju trots allt 7 år.

Nej vi hjälper inte till att torka dem på toaletten...

Det är inte mitt jobb att lära dem hur man torkar sig på toaletten eller hur man ska klä på sig sina kläder / eller vad man ska ta på sig. Det ska ni ha lärt dem redan. Om inte ditt barn kan det så lär henne det snarast! Vi gör som sagt inte de sakerna åt dina barn.... Knyta skor kan jag göra (obs. ibland!), men det finns en gräns och jag tycker den gränsen är i princip nådd när de har börjat skolan..

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Punkster

Enkla svart på frågorna. Förväntar jag mig att barnen klär sig själva? Ja. Förväntar jag mig att dom klarar sig själv på toaletten? Ja.

Sen får man ju alltid vara flexibel. Om det regnar säger jag såklart till att regnkläderna ska tas på. Men att hjälpa alla barn att klä på sig? Det finns det inte tid till. Sen påminner man såklart om man ser nåt barn ute i ösregn utan regnkläder.
    Jag kontrollerar heller inte att barnen torkar sig ordentligt. Det förväntar jag mig att en sjuåring klarar själv. Sen är det klart att jag inte skulle neka någon hjälp om jag fick frågan. Men hittills har jag inte stött på en sjuåring som inte klarat det. Däremot har jag en hel uppsättning barn jag brukar påminna om att gå på toa. När leken är spännande har många lätt för att glömma det.

• Nyfiken gul

jag och många med mig kunde sånt när vi började skolan - att fröken ibland fick hjälpa till att vända rätt på ut-och-in-vända jackor är ju en annan sak...

min 3-åring har nu börjat på storbarns-avdelning på förskolan och där har dom börjat med att många saker ska dom börja lära sig själva. Ta på skor, jacka och mössa själv är något dom lär sig tidigt.

Kan barnen lära sig att ta med sig gympakläder till skolan så ska dom väl kunna få med sig galonisar i väskan också och ta på sig vid behov?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • JuliaåRonjasmammis

Det tycker jag nog man ska kunna när man är sju år, både att klä på sig själv lämpliga kläder och verkligen att torka sig när man varit på toa.

Däremot är det ju inte alltid de gör så smarta val. I den åldern kom jag flera gånger och hämtade min son dyblöt eftersom han sprang (barfota också, ett arv från mor...) utan regnkläder utomhus. Han avskyr regnkläder och har inget emot att bli lite blöt. Lärarna berättade att de varit på honom ett antal gånger, men att han sagt nej. Självklart ska de inte behöva ödsla tid på någon övertalning då, förr eller senare märker han väl om det blir obehagligt. Och extrakläder finns alltid på hyllan.

jag kanske framstår som lite väl laidback på det där, men jag är likadan själv. Och jag anser som sagt inte att det är personalens uppgift att styra upp sånt när barnen är så stora som sju år.

Life's a bitch and then you die
  • MintMint

När min son (som började i 2:an nu) skulle börja i förskoleklass, så hade vi ett "inskolningssamtal" med hans lärare och då pratade vi bl.a om det där med att torka sig själv efter toabesök. Just då var sonen inte helt bekväm med att göra det på egen hand (men jag vet inte om han någonsin fick hjöälp med det i skolan, eller om han gjorde det själv ändå där). Men då sa hans fröken att de hjälper till med det, om något barn ber om det men att de helst såg att barnen skulle kunna det själva.

Ang. kläder så bör väl en 7-åring kunna lista ut på egen hand vad som är lämpliga kläder, men jag tror ju också att personalen (lärare, fritidspedagoger etc .) kan påtala för ett barn om det blir alldeles tokigt.

Jag vet inte om det beror på läraren, eller inte, men jag upplevde det som att min son utvecklades enormt mycket under året i förskoleklass. Att det liksom blev som en övergång mellan att vara "dagisbarn" till att bli "skolbarn".  För när han började i ettan förra året, så var det inga tvivel om att han klarade av både toabesök och påklädning utan någon som helst hjälp (varken från oss eller från skolpersonalen).Glad

• Tutilure

Det där med kläder beror nog på läraren. Det kan hända att läraren säger till men jag tror att de i största mån förväntas klara det själv då.

Torkning efter toalettbesök är definitivt något som de ska klara själva då.

Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
Svar på tråden Förväntas 1:a klassare själva kunna klä sig efter väder?