Olivia3mars skrev 2011-08-23 20:35:13 följande:
Kaniner är flockdjur. Har svårt att tro att man kan ersätta det sällskap som en annan kanin kan vara. En kanin kan leva länge och det är svårt att veta att man har massor av tid under hela dess livslängd. Varför utgå från att man bara ska ha en när man med största sannolikhet kan ha två?
Jag tycker absolut att man ska utgå från djurets behov när man planerar att skaffa ett djur. Vill de helst vara två så ska man anstränga sig så mycket det bara går för att ha dem tillsammans. Och varför är det alltid djurens intressen vi ska kompromissa med. Kan man inte tänka sig att ha två kaniner och ge dem stor yta och möjlighet att gräva så kanske man helt enkelt inte ska ha kaniner. Bara det faktum att det säljs en massa små burar till djur är ett tecken på att vårt intresse att ha djur sätts långt före djurens intressen. :(
Nej, de är kolonidjur, inte flockdjur och de klarar sig fint själva. Jag har haft flera kaniner under mina levnadsår och alla har bott själva. En gång hade jag två syskonhonor som till en början bodde tillsammans men jag fick alltid sära på dem vid brunst och tillslut gav jag upp för de bråkade så mycket. Om man kastrerar kaninerna kan det fungera bättre men jag har inte velat utsätta mina kaniner för den risk som finns vid sövning.
Alla mina kaniner jag haft har mått bra. Min senaste kanin som gick bort blev 11 år, så jag tror hon nog levde ett ganska bra liv!
Just nu har jag två kaniner, en hona och en hane. De bor i varsin bur och träffas inte. Tycker inte det kan ses som egoistisk av mig direkt eftersom det ger mig mer jobb än om jag skulle ha dem tillsammans. Men visst. Jag skaffar ju djuren för min egen skull, precis som jag skaffar barn för att jag själv vill ha barn.