Inlägg från: MammaTillDomFinaste |Visa alla inlägg
  • MammaTillDomFinaste

Skaffa kanin?

googla....

men snabb info.

ha hellst 2. mångA SÄLJER DOM INTE ENS OM DOM ITNE FÅR SÄLLSKAP.
    Hö är basfoder, de ska dom ha fri tillgång till.'
    Pellets som torrfoder, mycket bättre än blandningarna på mataffären. Mindre mängd bara.
    Fräscha grönsaker som morot, gurka, paprika mm. försiktigt med sallad då de blir gaser i magen av för mycket.
    Håll koll på tänderna, på vissa växer dom för mycket så man får åka å klippa dom.
    Ge färska grenar, typ björk, bra för tänderna!!

Nyfiken, varför vill du skaffa ett djur du inte vet ett dugg om??

Kan lämnas ensamma tillsammans, m men under begränsad tid.
    om dom ska bo inne kan man träna dom att bajsa på lådan så dom kan vara lösa inne när man är hemma,.  

• MammaTillDomFinaste
    Kevin2011 skrev 2011-08-23 18:38:00 följande:
    Kaniner behöver inte alls vara 2st om de får uppmärksamhet från människor. Det är faktiskt få kaniner som klarar av att vara 2 och 2.
    jasså? tycker de är sällan dom inte funkar ihop, speciellt kastrerad hane å hona.
    nej inget måste, men dom mår ofta bra. och de finns många uppfödare som nekar om dom ska vara ensam. å om man har ett heltidsjobb så blir den ensam långa stunder oftast. 

jag känner flera som föder upp, dom har dom tillsammans. mina gick tillsammans. dom på vår skola gick tillsammans. men som sagt, inget måste.  
  • MammaTillDomFinaste
    Kevin2011 skrev 2011-08-24 08:27:58 följande:
    Nej, de är kolonidjur, inte flockdjur och de klarar sig fint själva. Jag har haft flera kaniner under mina levnadsår och alla har bott själva. En gång hade jag två syskonhonor som till en början bodde tillsammans men jag fick alltid sära på dem vid brunst och tillslut gav jag upp för de bråkade så mycket. Om man kastrerar kaninerna kan det fungera bättre men jag har inte velat utsätta mina kaniner för den risk som finns vid sövning.

Alla mina kaniner jag haft har mått bra. Min senaste kanin som gick bort blev 11 år, så jag tror hon nog levde ett ganska bra liv!

Just nu har jag två kaniner, en hona och en hane. De bor i varsin bur och träffas inte. Tycker inte det kan ses som egoistisk av mig direkt eftersom det ger mig mer jobb än om jag skulle ha dem tillsammans. Men visst. Jag skaffar ju djuren för min egen skull, precis som jag skaffar barn för att jag själv vill ha barn.
    håller med dej i vad du säger, i  min hjärna tänkte jag inte på att många sätter dom i dom små stålburarna från affärerna. i mitt huvud har man ett hägn ute å om man bor i lägenhet så får dom vara lösa inne. då det alltså ryms flera tillsammans. skulle aldrig sätta fler kaniner tillsammans om man inte har en stor yta åt dom!
Svar på tråden Skaffa kanin?